Hej.

Har försökt hitta något liknande bland alla trådar men inte hittat exakt vad jag söker.


Jag har precis köpt ett radhus, ca 8 år gammalt.

Badrummet har små klinkers, och i duschutrymmet är det 1 kakelfog som alltid är fuktig, eller ganska blöt.


Det är elektrisk golvvärme och alla andra klinkers och kakelfogar är torra utom denna som är ca 10cm.

Det är inte direkta några större sprickor och lite svårt att se då det ständigt är fuktigt i just denna fog.

Vad är bästa sättet för att åtgärda detta?

Vill inte ha någon större vattenskada för att jag inte åtgärdar detta.


Har själv funderat just på att kratsa ur denna fog och lägga ny, tror ni detta räcker eller lär man försöka knacka ur de plattor runt omkring?

Som ni ser på bilden så är det den klinkerplatta som löper mot väggen. Klinker.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är tacksam för alla tips och ideer.
 
Kratsa inte ur fogen då tätskiktet kan skadas.
Torkar den aldrig ur? Är det nån olja eller nåt som gör så det ser blött ut? Värmer golvvärmen just där? Bara för att fogen är blöt så betyder det inte att tätskiktet under inte fungerar.
 
Sist var jag borta i 3 dagar, golvvärmen var dock avstängd men alla fogar just utom denna var torr, och drog jag fingret längs med fogen så blev mitt finger blött, och det känns inte som någon olja.

När jag köpte radhuset så hade det stått tomt i ca 5 veckor, så allt var torrt och jag mätte även olika delar med fuktmätare utan att det angav höga värden, och nu när jag använt huset ett tag, så är det inte höga fuktvärden så när som i denna fog då.
 
Inget dropp från blandare som kommer ner längs väggen?
 
Nej, blandare håller tätt och har känt efter hörn och fogar för att vara övertygad att det inte rinner längst väggen.

Jag skall nog köra lite högre golvvärme och försöka känna så att det verkligen värmer, men skulle kunna tro det då alla andra fogar är torra.

Tycker heller inte det borde vara fukt under andra plattor då det bara är en fog, så därför har jag nästan uteslutit att försöka stämma ur denna platta för att se, det känns som om jag gör skadan värre då.
 
Ja, knäcker man upp en platta så är risken stor att man skadar tätskiktet och då blir det plötsligt många plattor att knäcka upp.
 
Det är mycket möjligt att vattnet rinner in i fogarna på väggen och rinner bakom kakelplattorna ut på golvet och sedan ut på detta ställe. Om fixet bakom plattor inte är heltäckande och skarvarna inte "täta" (vilket inga fogar är) så kan det rinna vatten bakom plattorna och då hittar vattnet den enklaste vägen ut.

Om tätskikten är Ok så är det bara kosmetiskt. Vatten under kakelplattor tar lääänge innan det torkar ur då det inte är golvvärme på.
 
Ni har helt rätt, nu har jag haft på golvvärmen över natten på lite högre än normalt och den sista fogen börjar torka ur som ni ser på bilen. Där det är fukt kvar är alltså en spricka längst med plattan, och det finns fler små sprickor i fogarna.

Vad jag förstår så får man leva med detta tills det är dax att renovera, eller hjälper det att lägga ytterligare en fog ovanpå den gamla för att minimera dessa små sprickor?
Fogen "andas" väl då den inte är tät, men om man lägger ytterligare en fog ovanpå så lär väl det hjälpa att vatten inte tränger igenom lika snabbt och framför allt i dessa små sprickor, eller är jag "helt ute och cycklar"?

Det är varmt dock en aningens kallare ju närmare väggen man kommer då jag antar att golvvärmen slutar några cm innan väggen.



Mvh

IMG_5115.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
znobben skrev:
Ni har helt rätt, nu har jag haft på golvvärmen över natten på lite högre än normalt och den sista fogen börjar torka ur som ni ser på bilen. Där det är fukt kvar är alltså en spricka längst med plattan, och det finns fler små sprickor i fogarna.

Vad jag förstår så får man leva med detta tills det är dax att renovera, eller hjälper det att lägga ytterligare en fog ovanpå den gamla för att minimera dessa små sprickor?
Fogen "andas" väl då den inte är tät, men om man lägger ytterligare en fog ovanpå så lär väl det hjälpa att vatten inte tränger igenom lika snabbt och framför allt i dessa små sprickor, eller är jag "helt ute och cycklar"?

Det är varmt dock en aningens kallare ju närmare väggen man kommer då jag antar att golvvärmen slutar några cm innan väggen.



Mvh

[bild]
Inga problem eller risker med att bättra på fogen, men du kan få en färgskillnad som stör mer än den lilla fukt du har idag.
 
Snailman
Fog och fix ska ju tåla att vara fuktiga långa tider, är tätskiktet helt, så behöver väl inget göras.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.