F
fuktanders: Dubbla tätskikt är i teorin fel men utan plast i ytter väggen kan det bli svårt att uppnå lufttäthet till angränsande utrymmen så vid nybygge rekommendera jag plast genomgående men i renoveringar av äldre hus där luftspärren kanske inte är den bästa och skadad av en massa renoveringar kan man utesluta den bakom badrum
11 svar · 26,3k läst
nino
nino: är inga konstigheter eller problem att bättra i hårdfog men det är väl det minsta problemet här... Är mattan nylagd? såg ut att vara väldigt runda hörn... lite kladd ovanför kaklet om det redan är målat är svårt att undvika, det brukar gå att få bort med en fuktig trasa alt måla över sitter det en kakellist direkt ovanför mattan och därefter en kapad platta? Kan du ta en
1 svar · 3,9k läst
·
H
hackatall: [citat] Det finns diamantskivor utan "tänder" som är skonsammare.
9 svar · 7,0k läst
Lexington
Lexington: Jo, nu löste det sig ju bra, men inte tack vare bygghemma. Jag kan ju känna att det inte är något att snacka om utan bara skicka en ny när det rör sig om en sådan liten kostnad. Det hade ju blivit goodwill från deras sida istället för som nu, en tråd här plus att iaf jag tyvärr inte kommer beställa mer från dom. Och som sagt, i övrigt funkade allt perfekt!
2 svar · 3,4k läst
A
Ajaxx: mexitegel: Vad skulle fskbolaget ha för invändningar menar du? Beror nog på vad man menar med att "gjuta". Problemet är att pumpen och vattenenheten står där och jag antar att det är en ganska stor sak att demoners dem, fixa brunn och golv och sedan ställa tillbaka det hela.
9 svar · 1,3k läst
L
Larsson93: Om du misslyckas så är det väl bara att slå i en förhöjningsring och flyta om det, jag hade anlitat någon för att flyta det om jag vore du. :)
10 svar · 3,6k läst
·
T
tripptrapp: Jag antar att huset är platta på mark eftersom du skriver att ena halvan av badrummet är i före detta entre? (edit, vad dum jag är, du skrev ju enplanshus i rubriken) Den omvända fuktvandringen är mycket ovanlig, jag sökte och sökte efter offer eller information om riktiga problem när vi gjorde badrum, iofs i källare, utan att hitta någon som upplevt detta fenomen (det var rykten om
1 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: I ditt läge skulle jag, tror jag eftersom jag bara ser en bild, ta bort reglarna, ersätta dom med 15mm plyfa och sedan fixera plyfan i väggen och sist dörren i plyfan. Då kommer det finnas justermån via karmskruvarna. Eller så kan du bända och banka lite och få till det ändå, men det är lite svårt att se på bilden.... EDIT: Vad säger du om att lossa, dörren, ta bort EN av reglarna
8 svar · 7,3k läst
·
Bosen
Bosen: Som jag förstår det så vill du få till bättre fall i duschen. I denna artikeln står det lite om kakel på kakel: https://www.byggahus.se/badrum/badrumsexperten-reder-ut-kakel-pa-kakel Som jag tolkar artikeln så finns det inget större hinder att lägga kakel på kakel om man är säker på att tätskiktet är ok. Hade det varit mitt hus så hade jag helt enkelt lagt nytt klinker/mosaik
27 svar · 9,2k läst
·
Snailman
Snailman: Tack för svaret! jag har 130mm tjocka väggar, så har skaffat några 128 tjocka karmar för 1500 stycket, som jag använt för badrummen, då blir tröskeln( när dörren sitter på utsidan rummet) jäms med innerväggen det underlättar ju när man ska vika upp en tätskiktsduk på tröskeln. men med rollat tätskikt så är det ju inte så farligt om tröskeln är 10mm längre in än väggen,
2 svar · 992 läst
A
Angelo Gabriel: [citat] Jag ska ta med en plattan till butiken och testa om det går
6 svar · 958 läst
arneri68
arneri68: Vilken ljusspridning har spottarna? Om du har ett ritprogram kan du enkelt placera ut ljuskonerna i rummet så får du en uppfattning vart du inte kommer få ljus. Kommer du få ljus i ansiktshöjd eller kommer du få skuggområden? Jag tycker att belysningen ser ut att bli lite väl mysig i min smak.
3 svar · 4,0k läst
·
Snailman
Snailman: http://m.youtube.com/watch?v=2s7S6TQsGKE Finns film här
2 svar · 3,7k läst
pelpet
pelpet: Ställ tvättpelaren på en sockel ovanför golvbrunnen och duschen där tvättpelaren är tänkt. Är fallet korrekt så ska ju vattnet rinna till golvbrunnen ändå. Ett annat alternativ kan vara att byta tvättstället mot ett sådant du kan ha en tvättmaskin under, och sätta en kombimaskin där. Då kan du tom välja att ha kvar badkaret.
10 svar · 5,5k läst
·
V
Väg: Hej, jag har inte riktigt fått det klart för mig om det finns eller inte finns något godkänt tätskikt och andra regler och lagar där det innebär att montera en box i väggen. Jag funderar på att installera en inbyggnads dusch från tapwell med box bakom väggen. Inte bakom en extra "fejk" vägg utan den bestående och de är en yttervägg.
0 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Lite förenklat så kan du ju se hur stor andel yttervägg och tak badrummet har. Väldigt grovt så kan du uppskatta att om badrummet har ex 10% av ytterväggsytan, och 5% av takytan. Så kanske 10% av husets värmeförbrukning går via badrummet. Om de 10% en, då blir 4ggr dyrare med direkt elvärme, istället för bergvärme så... Det finns ett väldigt stort fel i den grova
2 svar · 3,2k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: [citat] Kör man VP-rör så är det onödigt ;)
19 svar · 9,3k läst
V
valter53: Kolla med dom som säljer gravstenar. Där är det ofta småbitar man använder för blommlådan.
1 svar · 17,6k läst
·
roland53
roland53: Såhär gjorde jag. Visserligen är bakomliggande vägg 100 mm lättbetong men problemet det samma. Avloppsröret 110 mm fick inte plats i väggen. Vad man ska tänka på vid vägghängd toalett är att avloppsröret går i "väggen" som då blir mycket "tunnare" mot bakomliggande rum. Spolningarna hörs mer i detta rum jmfrt om det är en golvtoa. Avloppsröret måste gjutas på ett annat
10 svar · 6,2k läst
·
A
AronD: Hej. Håller på att installera ett akrylbandkar (noro single). Hur får man det stabilt? Karet har en underliggande metallram med sex justerbara fötter. Inställandet av dessa känns bra. Däremot är karet lätt så det vickar om man lutar sig mot kanten. Räcker det med silikonlist eller måste jag lägga på extra vikt på ramen? Eller något annat alternativ? Ska snart montera badkarsvägg
0 svar · 2,2k läst
T
SBH: [citat] :thumbup:
46 svar · 7,3k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Du har även dessa, dock vet jag inte om de släpper genom fukt vilket är viktigt i ditt fall då du vekar ha tillskjutande fukt uiffrån. Du ska sedan enbart tätskikta i duschen och golvet och sedan kakel / klinker
8 svar · 1,8k läst
·
G
gaia: I fall någon dras men samma problem så kan jag berätta att jag skrev till och fick snabb och hjälpande svar från IFÖ. Rådet var att ta bort silikondämpare som satt på stommen och det blev en stoooor förbättring! :). gaia
1 svar · 3,6k läst
H
Haas84: Vi har inte den typen av fönster. Har ingen bild ifrån vårt badrum. Lånar en här som liknar hur det ser ut. Är allt i struten. Alltså från innertaket och upp till fönstret som ska fixas. Finns de någon konsol även för det? [bild]
2 svar · 1,4k läst
·
M
Matstj: [citat] Tack, nu lärde jag mig något nytt. Det är ju logisk, vägg o golv som utsätts för fukt utifrån, behöver andas inifrån. Omedveten om denna regel gjorde jag samma sak på garage väggen som var dränerad. Tog bort all osolering och fuktspärr inifrån så att väggen kunde andas.
37 svar · 6,6k läst
·
L
Larsson93: Det beror nog helt på vilket flytspackel man använder då, vi behöver aldrig justera ytan på det vi kör med. Vi använder Uzin's produkter. Ursäkta för Offtopic.
8 svar · 1,8k läst
T
thomasx: [citat] Man kan nog inte ta för givet att denna fogmassa är samma sak som den fogvätska tapetleverantören anbefaller till sitt system. Denna fogmassa är nog snarare det som omnämns i beskrivningen jag länkade som fog mot golv, rörgenomföringar etc.
29 svar · 14,6k läst
H
HansGreger: [citat] Kanon, vi kör på det! Stort tack för snabbt svar. [citat] Jag förstår, det hade fungerat. Nu blev det dock så att allt är anpassat för nedbyggnad med 45mm-reglar, så nu är det "no turning back" :) Tack ändå för tipset.
36 svar · 40,9k läst
·
Jumos
Jumos: Det finns en dusch på andra sidan badrummet, men att dra två meter rör över golvet ner i den brunnen känns sådär lagom snyggt för att kunna bada :p (Det står en toalett bredvid duschen, så karet går tyvärr inte att ställa närmare) Hela badrummet är lagt med plastmatta på golv och väggar, så det är nog inga problem med eventuellt stänk ur badkaret. Jag har mailat säkert vatten
2 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.