Vi har idag ett badkar i badrummet men skulle vilja slänga ut det och sätta in 2 duschväggar istället. Problemet är att vi har 2 trälister på väggen och undrar om det går att ha kvar dom? eller behöver man ta bort dom och sätta dit nått annat? tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Borde väl gå att leta reda på en hyfsat matchande kakellist eller mosaik som passar? Skruvhålen måste ju fyllas i på tillfredsställande sätt för tätskiktet, och frågan är ju litegrann hur det ser ut nu? Hur som helst måste ju träet bort ändå, det kan du nite ha i duschen...
Nu vet vi ju inte hur tätskiktet är, men jag menar att fogar du runt träet, och kanske lacka träytan, så kommer det där hålla väldigt många år.
Men bilderna skapar ju frågan: Hur är tätskiktet i övrigt?
Du pratar ju om duschväggar, inte duschkabin.
Men bilderna skapar ju frågan: Hur är tätskiktet i övrigt?
Du pratar ju om duschväggar, inte duschkabin.
Tack för svaren !
Ja om det funkar att bara lacka listen och foga runt om så hade det varit smidigt. Tätskiktet är gjort när huset byggdes 2001. Vet inte hur reglerna då skiljer sig från idag, men det ska vara ett fullt fungerande tätskikt från 2001 standard i alla fall. Är det riskabelt att förutsätta att det är funktionsdugligt än idag tycker ni?
Duschkabin hade ju varit ett alternativ, men vill skapa mer yta mha duschdörrar och så är det snyggare tycker vi.
Ja om det funkar att bara lacka listen och foga runt om så hade det varit smidigt. Tätskiktet är gjort när huset byggdes 2001. Vet inte hur reglerna då skiljer sig från idag, men det ska vara ett fullt fungerande tätskikt från 2001 standard i alla fall. Är det riskabelt att förutsätta att det är funktionsdugligt än idag tycker ni?
Duschkabin hade ju varit ett alternativ, men vill skapa mer yta mha duschdörrar och så är det snyggare tycker vi.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Åtminstonde den där nedre listen skulle jag nog försöka få bort. Fyll i med lämplig kakel eller mosaik, det är rätt lätt att göra. Om du fyller skruvhålen med silikon så blir det ialla fall inte sämre tätat än det är idag. Skulle det visa sig att listen även är limmad så blir det ju värre.
Man kan ju iofs prova att bara lacka den, och lägg en ytlig silikonfog mot listen. Ytlig så att det kan gå att skära bort den, utan att skada tätskiktet som förhoppningsvis finns under trälisten. Blir den lackade listen ful om några år så kan man ju då ta beslutet om att byta den mot något mera hållbart.
Tätskikt från 2001, bör vara OK fortfarande om det är korrekt från början.
Man kan ju iofs prova att bara lacka den, och lägg en ytlig silikonfog mot listen. Ytlig så att det kan gå att skära bort den, utan att skada tätskiktet som förhoppningsvis finns under trälisten. Blir den lackade listen ful om några år så kan man ju då ta beslutet om att byta den mot något mera hållbart.
Tätskikt från 2001, bör vara OK fortfarande om det är korrekt från början.
2001 gällde rollade tätskikt.
Sitter inte listerna ovanpå kaklet, fäst med skruv i fogen? Jag tror inte att eklisterna överlever livet i duschen utan ordentlig behandling med linolja och båtfernissa. Skruvhålen är kritiska och det är risk att tätskiktet rivs loss från gipsväggen om ni försöker skrapa bort fogen. Målet måste ändå vara att fylla igen skruvhålen. Jag skulle försöka dränka hålen med flytande tätskikt och sedan plombera med mjukfog och ytterst vanlig kakelfog.
Sitter inte listerna ovanpå kaklet, fäst med skruv i fogen? Jag tror inte att eklisterna överlever livet i duschen utan ordentlig behandling med linolja och båtfernissa. Skruvhålen är kritiska och det är risk att tätskiktet rivs loss från gipsväggen om ni försöker skrapa bort fogen. Målet måste ändå vara att fylla igen skruvhålen. Jag skulle försöka dränka hålen med flytande tätskikt och sedan plombera med mjukfog och ytterst vanlig kakelfog.
Innanför duschdörrarna i alla fall, fast nära yttre hörnet, inte helt optimalt jag vet.mr_dan skrev:
Nej listerna sitter inte ovanpå kaklet, bifogar en bild där man ser hur det ser ut mellan list och kakel.arneri68 skrev:
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag hade bara tätat i skarvarna och lackat listerna. Det håller nog många år och om 10-15 år vill du antagligen ändå göra om badrummet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden