Badrum
Thomas_Blekinge: En röris skulle komma och byta en radiator. Enkelt byte, ingen rördragning. Han hade skrivit en OK offert innan så han fick min beställning. Han kom (han ringde en halvtimme innan och krävde att jag skulle vara hemma och öppna). Radiatorn är stor och tung. Han hade ingen som kunde hjälpa honom att bära upp den (jag själv kunde inte). Så fick han ringa efter en kompis som kom efter en
ivarssonivar: Finns fönster som är helt i aluminium också.
lyckograbben: mycket bra råd - jag följde det inte :-( mitt smakråd och jag tyckte att det blev mycket snyggare med limmat. Men jag var lite snål med underläggshöjden och mattläggaren frikostig med flytspacklet. dvs mycket liten kant för snyggt uppvik. Han rekomenderade ett tröskel lyft. Nu hade jag tänkt att det kunde hända och använde en 6 mm renoveringsgips som sista mellanlägg. Dvs det var
Roland112: [citat] kan bara hålla med. Det är tätskiktsduken jag kan skymta, inte manchetten överhuvudtaget.
holmberg87: Jag antar att du ska ha ett trappsteg? Jag hade då reglat upp en stomme för trappsteget, lagt spånskiva och sedan gips för att lägga klinker mot. Med stomme menar jag i princip som en låda alltså. Är det betonggolv eller källare så kanske du ska tänka efter om du ska använda träreglar direkt mot golvet eller inte.
mexitegel: Trots allt så har man ju lättat ordentligt på reglerna betydligt. Förr hade man ju tvättfat och en kanna med vatten och pottan under sängen. Jag antar att det berodde på att stenhårda regler om rörgenomföringar? :x
Dnaq: Yes! Jag smörjde rejält och nu är det lätt att vrida. Jag köpte inte en sådan reservdel som du tipsade om Andy men om problemet återkommer får jag nog göra det. Tack!
Snailman: Jag har hårdfog till att börja med. Får se hur det går, men ska ha mjukfog mot tröskeln. Betongplatta med golvvärme träväggar Får kompletta med mjukfog senare om det spricker.
Demmpa: Om du går in till en "äkta" vvs-butik (tex comfort) så borde dom kunna fixa fram galler till dig. Här är en tillverkare, http://www.strila.se/porla/
lyckograbben: Hej, vill bara råda dig att "go big" direkt. Satsa på att röja ur allt och bygga upp igen. -varför? Därför att det går fortare. Jag har varje gång jag lyft golvet i ett rum för att räta upp/isolera om eller fixa badrummet, börjat med att peta lite grann, försöka reparera och räta upp. Men tillslut alltid tagit fram stora kofoten, och rivit bort det mesta ner till gruset och byggt
bossekarlsson: Det går sakta men säkert frammåt.. Har satt alla skivor snart. Har lite skavanker som skulle behövas spacklas. Har läst att det är cementbaserat spackel som ska användas. Ska man använda någon remsa för att förstärka skarvarna eller räcker det att bara spackla? [bild] [bild] [bild] I detta hörnet blev det lite fel.. Hur skulle ni gjort här? Spackla eller byta ut skivan? Är 1cm
Krilleman: [citat] Visst är det så, men det förekommer! Visst var det bättre förr! ;)
tank77: Vadå för smuts? Om det är damm så är det bara att torka av eller dammsuga. Prima ska du absolut inte göra.......
På grön kvist: [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Såhär ligger jag till nu. Jobbigt att inte kunna arbeta med badrummet annat än efter vanliga jobbet och på helger.
divander: Golvet har jag nu tittat på några gånger och håller nog med om att det inte gör speciellt mycket och att det kan ske faktiskt är bättre med skarvar som inte ligger mot varandra. Om svensk standard är 100cm följer han inte heller den riktigt. Och svensk stansar är ju lite av en trend. Den är ju inte lika hela tiden utan ändrar sig efter rådande värderingar, rön, m.m. Tror inte man
krisselina: Ok! Lite väntetid gör ingenting.. Tack för tipset! 😊
SueCia: Nej det ska det inte göra, minsta lilla rörelse gör att klinkersfogarna spricker, så rörelser ska absolut inte förekomma.
Jonatan79: Golvet duger med den konstruktionen om ni bara har handfat och wc, alltså ingen dusch eller badkar som kräver golvbrunn och fall.
MissAnpassad: Jag skulle köpa 1 kvm av det kaklet för att se hur det ser ut IRL innan jag letade vidare. Bilder på nätet kan ju vara missvisande.
Johnny Viking: Haha, bra fråga. De som byggt huset inte riktigt tänkt när de skulle göra avloppet för toaletten... Måste troligen bygga en vägghängd toalett där och sen sätta på nya vinklar så det blir 90 grader istället för 45...
elinj: [bild] Detta är en annan lösning vi funderat över. Tvättmaskin och torkrumlare i mittendelen med bänkskiva över. I det lilla utrymmet vid den tjocka väggen byggs hyllor eller garderob (går inte att göra så mycket med utrymmet pga div rör). Skjutdörrar i glas får avskärma en dusch och badkarsdel . Vad tror ni om den lösningen? Obs det är en öppning inte en dörr i den tjocka
klaskarlsson: Golvvärmen får man känna in - det tar ju iaf ett halvt dygn innan värmen är stabil, så man får prova sig fram med små justeringar. jag brukar ha den avstängd sommartid dock :) Handdukstork kan man ju sätta på vid behov mer /K
Solute1: Umeå. Men stor efterfrågan, många renoveringar, enorma stigningar i huspriser i stan senaste åren.
ByggaNytt: Ok, supertack för snabba svar :)