Byggahus.se

bakfall under en klinkerplatta

1. L
    Medlem · västmanland · 16 inlägg

Lambi88

Medlem
    Jag renoverade mitt badrum för ett år sedan och följde alla konstens alla regler, trodde jag. nu har jag märkt att det är bakfall på en klinkerplatta (20x20) över allt annat är det bra lutning. Den plattan är utanför duschhörnan samt inte i något hörn i rummet. Under plattan är det flytande tätskikt, el-golvvärme och betong. Finns inget trä. Jag kollade golvlutningen ordentligt innan jag la klinker så jag är rätt säker på att golvlutningen under klinkersen är bra, det måste ha blivit ojämnt med fixet tror jag. Själv är jag inte så orolig för detta då det inte kommer så mycket vatten på stället samt att golvlutningen ju är bra under så jag har svårt att se att det skulle göra någon skada. Problemet är om jag en vacker dag ska sälja huset så är jag ju orolig för att besiktningsmannen skriver att bakfall förekommer och hela huset tappar i värde för en liten sketen klinkerplatta. Hur skulle ni lösa det? jag kommer nog inte göra någonting åt saken förrän jag flyttar någon gång i framtiden, men det skapar ändå mycket grubblerier nattetid. har tänkt några lösningar, men kanske finns något bättre?

1. Gör om gör rätt. Detta kostar ju väldigt mycket och det blir i princip att jag måste göra om hela badrummet med tätskickt och allt. Bäst lösning så klart, men dyr och tidskrävande.

2. Byta plattan. har kollat lutningen och om jag skulle byta plattan och få in lite mera fix under ena kanten så skulle lutningen bli bra. Men kan jag göra det utan att skada tätskiktet? eller laga tätskiktet om det skulle gå sönder. Man får ju vara väääääldigt försiktig då, har hört att det inte går med flytande tätskikt, men jag vill tro att det kan gå om man är väldigt försiktig.

3. klinker på klinker. Lägga ett nytt lager klinker på hela golvet, eftersom golvlutningen är okej under den nuvarande klinkersen borde det ju inte vara något problem egentligen att lägga ett nytt lager klinker ovanpå. Men hur blir det då med golvbrunnarna och golvbrunnssilen, lägger man en ny bara direkt på den gamla? besiktningsmannen skulle kanske förkasta det lika mycket som bakfallet.

4. Låta det vara som det är vid en försäljning.

2. E
    Medlem · kronoberg · 244 inlägg

evojenza

Medlem
    1: Ja helt klart bäst men är det nödvändigt?
    2: Kan nästan garantera dej att det är kört. Enligt dom hantverkare som jag har varit i kontakt med som är det i princip omöjligt utan att skada tätskiktet.
    3: Tycker inte det låter som en bra ide.
    4: Den hade jag kört på.

3. L

Lambi88

Medlem
    okej. tack för svar. Ja det är ju stor risk då att man gör mer skada än nytta om man kör på alt. 2.

4. A
    Medlem · Blekinge · 8 951 inlägg

andersmc

Medlem
    Är det bakfall bara på en enda platta? Är det inte ett större problem att den då sitter alldeles snett i förhållande till de andra plattorna?

• Laddar…
  5. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 483 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Jag kan svårligen tänka mig att det kan kallas bakfall i dess rätta bemärkelse. Har du dessutom dokumenterat att fallet är korrekt under så kan du ju motbevisa en eventuellt mindre vetande besiktningsman. Det finns ju inget tekniskt att anmärka på utan endast en estetisk "skitsak".

6. L

Lambi88

Medlem
    Nej det syns inte direkt att den sitter snett, bakfallet är för litet. Jag tycker inte heller att det borde vara bakfall egentligen om det inte är i ett hörn, för om vattnet åker bakåt på ett ställe så hittar det väl till slut ett ställe där lutningen går rätt och så åker det väl till golvbrunnen om lutningen är rätt på alla andra ställen. Nu vill jag ju påstå att lutningen under ytskiktet ändå är korrekt på just det stället också men det är ju svårt att bevisa. Jag har bilder på golvet under men just på det stället har jag liksom inget vattenpass som ligger så man kan inte se själv lutningen just där. Lägger man ett långt vattenpass som går över plattan är lutningen korrekt men lägger man ett kort på själv plattan så är det åt fel håll.

7. A
    Medlem · Värmland · 1 059 inlägg

AG A

Medlem
    Du kan vara lugn. En enda platta gör ingen skada. Eventuellt vatten på golvet, kommer att rinna runt den plattan. Det kan omöjligt samlas en pöl bakom en enda platta. Givetvis kan ena fogen bli mer fuktig, än övriga. Men ändå inte alls lika fuktiga som utsatta foga i duschhörnan. Dessutom har du betong under. Det blir ju en enkel match att visa för besiktningsmannen att ingen vatten samlas, genom att hälla vatten bakom plattan.
    Du kan inte riva plattan, utan att förstöra tätskiktet, då det är flytande.
    Låt det vara och sov gott om nätterna.

8. L

Lambi88

Medlem
    Det låter bra, jag ska försöka sluta grubbla på det då. Om jag spolar vatten bakom plattan så åker ju de mesta ned i golvbrunnen med en gång men efter att man slutat spola en stund så samlas ju en liten pöl i hörnet på plattan, inte mycken men ändå. det blir liksom en liten uppförsbacke på fogen till plattan bakom, det försvinner ju efter ett tag antingen letar det sig väl ned i brunnen eller så avdunstar det av golvvärmen antar jag. Jag ska inte riva hela skiten iallafall. Man får hoppas att man får en bra besiktningsman den dagen jag ska sälja.

9. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 3 291 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Det är väl delvis därför man har golvvärme under plattorna. För att torka ut fukten som blir under plattorna.

10. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 483 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Nja, tätskiktet måste ju klara biffen även utan golvvärmen :).

11. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 3 291 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Tätskiktet skall ju vara tätt såklart. Men det torkar ju inte fortare för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.