Badrum
trojlee: Funkar biltemas multibond wt eller är det värt att köpa tec7?
J P: [citat] Vad har du för förtryck i spolcisternen? När öppnar SÄV? Tror att det här ersätter termosbomberna Vem kan ana att man sitter på en skitbomb😆👏
Rickard.lj: Absolut kan du ha olika tillverkare . Hur mycket skall du upp å vad är lägsta nivå ? Är de hela badrummet ?
Laurentiusson: [citat] Dina inlägg var inte speciellt tydliga de heller...
tergo: har du provat montera den när blandaren är fullt öppen annars ev fråga https://www.moraarmatur.com/sv/kundsupport
SarB: Hej! Jag kikar på ett äldre radhus med stort renoveringsbehov där ytskikt, el, ventilation, vitvaror, tak, badrum osvosv behöver förnyas. jag vill då också göra om planlösningen. Det större badrummet finns på övervåningen, delar av badrummet har våtrumsmatta och tapet idag, men endast den del som duschen är i och det har börjat släppa lite här och var så badrummet behöver
mexitegel: Tätskiktet sitter under plattorna och tål fukt. Det är i princip alltid fuktigt där när man använder badrummet. Där möglar inte där heller. Däremot ska inte fogen släppa på det där viset. Om du knackar på den plattan - låter den annorlunda jämfört med andra plattor? Du får reklamera till hantverkaren som gjorde badrummet.
sepani: Om jag lägger ett läkt och applicerar micro cementen mot det och därefter tar bort det, kommer den "tröskel" eller kant som bildas (av microcement) och som blir kanske 4-5 mm hög efter ett par skikt att hålla för att kliva på?
Mats Rydin1: [citat] Jag har nyss monterat en sådan kran men vattnet kommer bara från duschen inte från kranen hur man än vrider, Vad kan det bero på?
MOW: Prövade att hålla emot genom att hålla två skruvar i en skiftnyckel. Stack ner skruvarna i hålen o höll emot. Böjde bara skruvarna... Så det sitter hårt antar jag.
GlasClas: Har en wascator WE 65 tvätt maskin helt ny men gammal som bara sköljer aldrig inkopplad
DBC-Marcus: Ja det går bra. om färgen har suttit ett tag så lär den sitta kvar och microcement fäster bra på färg
tomasjo: Stort tack! Jag hittade en film på hur packningen byts, provar med det!
Alfredo: [citat] Normal användning av ett badkar innebär i min värld att golvet vid badkaret ofta blir väldigt blött.
BirgitS: Sen måste man ha koll på alla anvisningar från de tillverkare som är inblandade också. De kan ha kompletteringar till branschreglerna. Så det är mycket planerande och beslut innan man kan börja.
BirgitS: Om det rinner ner vatten längs utsidan av vattenrören så blir betongplattan blöt och med tiden rostar armeringsjärnen i den och betongen blir porös. Vattnet kan också sprida sig genom väggarna till närliggande rum och om det finns spånskivor, parkett etc. på golvet så kan det bli förstört.
AndersS: Har du ett nybyggt hus och är osäker på funktion och utförande, samt att ansvarig byggare ger rätt svar, skulle jag låta någon oberoende sakkunnig titta på det på plats då det är garanti som avses.
maah: Kan det vara denna du söker? https://ifoelectric.com/produkt/02786-9/ Finns fler storlekar.
Paul-Staffanstorp: [citat] Jo, det är faktiskt ganska rimligt. Jag brukar själv räkna med ca. 160h för allt arbete från utrivning till färdigställande. Då ingår inte EL, VVS och MÅLERI i de timmarna. Det brukar stämma ganska bra om man inte vill lämna ett hastverk efter sig eller stressa fram ett halvdåligt slutresultat. ;) [citat] Ja, det får räknas som standard då det i 90% av fallen ska flyttas
Paul-Staffanstorp: Vänd på kudden och somna om.... ingen fara... visst bomljud är fullt acceptabelt och inga större risker med detta. :)
sessan2020: [citat] Blomster spruta? En vanlig från Coop typ?
useless: https://www.skanebeslag.se/produkter/beslag/badrumsbeslag/dispenser-femett-fagersta-hygien/femett-pump-3mp-dispensopac-fagersta-hygien
Jonne-J: [citat] Fick tillslut fram riktiga produktblad där det framgår att de är testade till 10 bar så då körde vi på denna. Funkar fortfarande efter 1 års bruk men börjar den strula så får frugan nöja sig med en Mattsson eller nåt 😅
Purre: Det bör finnas någon packning likt den på bilden i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/infaellt-avlopp-hur-goers-genomfoeringen-i-vaeggen.308495/
BirgitS: Det är definitivt seriöst att ha utanpåliggande vattenrör. Då är det lätt att upptäcka läckage. Det är dumt att bygga in vattenrör i en yttervägg pga. frysrisken, ibland är det en orsak. När man har det dras rören genom antingen den vanliga duschdörrsprofilen eller en påbyggnadsprofil. Om profilen som rören går genom kan behållas därför att modellerna är lika så går det
jhall: [citat] Jag körde med Finja 265 och gjorde som han här: [MEDIA=youtube]jzyfAHRYhb4[/MEDIA] Delade dock in rummet i delar för att få det hanterbart med volymen. Att tejpa igen brunnen ordentligt gjorde en jätteskillnad för då kan man flyta på utan att vara rädd för att det går över kanten. Sen skopar man bara bort det ur brunnen allt eftersom och häller längre bort samt skrapar med
fribygg: [citat] Jag tycker det ser ut som om den befintliga listen är av MDF, jag skulle föreslå att du byter till en list i vanligt massivträ.
Napprol: [citat] Ah skönt att höra. Jo, jag har misstänkt det som helt hantverksokunnig myself efter att ha sett liknande trådar..men det ser ofräscht ut och rent estetiskt vill man ju att det ska se "rent" ut som tätning i övrigt. 😊 Blir aldrig av med denna fläck. Kan man rengöra eventuellt skrapa bort lite av tätning där längs väggen möter golvet och tillföra ny silikon eller vad det