Badrum
Cagri Temiz: Hello, I bought a new house and badrum was renovated in 2022. Today, we realized: when shower head is a little bit blocked while water is running, there is a leakage under the sink, from the part where pipes are connected to the wall. Shower and sink are placed opposite as seen in picture. Leakage occurs from the whole in red circle, again pictures attached. Is it kind of a fail safe method in
Kramla: [citat] Ja du har säkert kollat med lev av nivellsystemet, men vad säger spackeltilverkaren om mini i tjocklek på spackel i din konstruktion? De mest förekommande spackel har en minsta tjocklek på 10-12 mm vid brunnen och de brukar avråda från brott runt duschdelen som i ditt fall. (Du får även ett brott i den konstruktion om du armerar) Vissa leverantörer skriver även att 20mm är
Gosik: Fick ett nytt tvättställ installerat av Hemfixarna igår, och insåg efter ett tag att blandaren (IKEA Brogrund) inte fungerar som förväntat. Varmvatten rinner bra men kallvatten rinner dåligt (extra konstigt eftersom blandaren är designad för att spara varmvatten). Se video. Detta kan väl inte vara by design? Kan det vara fel på installationen, eller produkten? Kallvatten rinner normalt
Fjonken: Ts den billigaste tejpen som orkar med vätskan i spacklet, jag kör nån 39krs silvertejp. Men är det träbjäklag så bör du sätta skumlist för att frikoppla från väggarna. Säkert inget krav men jag gör så
Demmpa: Utan att röra ytskiktet och tätskiktet så har du två alternativ. 1: Sätta förhöjningsram vid strömbrytaren och dra utanpåliggande kabel från strömbrytaren till nya stället. 2: Sätta någon typ av kopplingsdosa över rörutloppet och dra utanpåliggande kabel till nya stället.
Beef: Hej, Vad kan detta vara för något som hittades i botten av golvbrunnen efter att man plockat ur vattenlåset. Är det bara sedimenterat äckel, eller kan det finnas en funktion om det nu skulle vara gummi (Det känns verkligen som gummi och inget som faller isär)? Har lyckats luska ut att det är en Vieser golvbrunn det handlar om. Jag misstänker starkt att det kan slängas men ville bara
BirgitS: Lägg en linjal eller annat helt rakt och lite längre föremål med ena kortsidan i golvet och den andra rakt uppåt. Kommer då linjalen att följa plattorna eller blir det ett hålrum någonstans? Jag känner inte till vilka fuktmätare som är bra resp. inte bra men kolla de här trådarna: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-maeta-fukt.98294/
krambriw: Vet inte om det är silikonet som börjar mögla eller om det är annat som möglar och får fäste på silikonet efter ett antal år då dess mögel resistens minskar. Skär bort, ger rent noga, foga om
SteveSeagull: [citat] Tack då beställer jag hem en sån tub 😊 Det är en väldigt liten skada, ska man försöka vika upp flärpen och trycka i lite ”lim” ? [bild]
olofduus: Hej, En följdfråga på detta: När det gäller att inte spackla skarvar inför kakling, gäller det också när våtrumsgipsen har en sån där fördjupning i sidorna? I vanliga fall ska ju den fyllas med spackel, och om man inte spacklar den får man väl en 1-2mm fördjupning där? Eller är fixet ändå så pass utfyllande att det är ok?
Kasken: [citat] Det låter spontant inte som en seriös lösning, men gör du det i flera tunnare lager så blir det ändå kanske ok i praktiken?
Stefan N: Nej, kakel har aldrig och kommer aldrig va tätt.
AG A: Alternativ 1 är det bästa i mina ögon sett. Det bör inte heller vålla några större problem att genomföra heller.
fredrik_pe: Hej, Jag håller också på att titta på en utedusch med varmt och kallt vatten. Hur gick det för dig med denna installation?
tergo: [citat] JA man skall ju kunna se om det innre röret läcker
Marko Koistinen: Exakt då tappar du tillgängligheten.
Krilleman: Åldersmässigt så är det bara att byta ut! Det är det enklaste, även för att undvika kommentarer när du har ev. årlig besiktning från försäkringsbolaget. Alla golvbrunnar från och med 1990 ska bytas... https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar/ Enklast och bäst, BYT. En liten kostnad i helheten!
Krilleman: [citat] Den där kopplingen är för klämring. Blandaren har således "slätända". [bild] Antingen är det en 10mm "färdig" koppling. ELLER 12x10 förminskning. Det ser ju faktiskt ut att vara en glipa här... (Som talar för 12x10 förminskning...) [bild]
Infamous44: [citat] Löste du det tro?. Har samma problem här nu o finns inte en chans att jag kommer åt att ens ta loss cisternen i mitt lilla badrum 🤦
Johannnnnnn: Jag ska renovera ett enkelt badrum på en sommarstuga. Idag ligger en ful matta med ett enkelt uppvik mot panel. Jag tänkte behålla panelen och sen lägga en ny matta. Alla ”våtrumsmattor” är så fula så tänkte ta en plastmatta istället i ett stycke. Den är 3mm tjock och 100% pvc. Limma den i hörnen med överlapp och sen bara en duschkabin. Funkar mattan mot golvbrunnen eller är den
Yamma: [citat] Tack för svar. Är i stadiet att oj vad mycket jobb 😂 och resten ser bra ut så kanske man ska…😂 rev undan lite våtrumsmatta på kortväggen bredvid dörren, 3,5% fuktighet med gipsskiva under…som ny…golvet ser också bra ut. Allt utom ca 1m från brunn har varit bra. Bra tips om att dela upp flytspacklingen, tack.
cpalm: P.s. tänk på att lägga in ett rensrör på lämpligt ställe - normalt i anslutning till där röret kommer ut från huset.
Anonymiserad 813713: Tack - så hjälpsamt. Ska kolla inuti väggen nästa gång jag köper lägenhet,
BirgitS: Minsta arbetsinsatsen och billigast är nog att måla igen. En del lägger på mikrocement, men de flesta tar nog in hantverkare för det eftersom det är svårt att få det bra de första gångerna och därmed inte billigt.
Wae: Jag har en golvbrunn i badrummet vars vattenlås behöver bytas. Hittar tyvärr ingen vattenlåstunga och undrar om någon som har bytt hela brunnen råkar ha den kvar och vill sälja tungan till mej? Jag har inte möjlighet att byta just nu så jag ser mej om på detta sätt. Märket är Purus P 50.
Laurentiusson: Det är troligen nedanstående du ska ha om du inte har något slags vattenlås nere vid golvet. Mät så att röret är 40mm i diameter.