Hej.
Håller på att renovera badrummet.
Frågan är: efter att ha rivit ner gammalt kakel kommer lättbetongen fram.
Kan någon vara vänlig och skriva steg för steg. Ex först primer, sedan spackla, sedan upp med våtrumsgips, sedan primer kakel. Eller skall jag putsa upp väggen, kakla på putset. Jag ser inga rörliga sprickorna väggen som det är nu.
Tacksam för svar.
Håller på att renovera badrummet.
Frågan är: efter att ha rivit ner gammalt kakel kommer lättbetongen fram.
Kan någon vara vänlig och skriva steg för steg. Ex först primer, sedan spackla, sedan upp med våtrumsgips, sedan primer kakel. Eller skall jag putsa upp väggen, kakla på putset. Jag ser inga rörliga sprickorna väggen som det är nu.
Tacksam för svar.
Om du vill gå den traditionella vägen med vanlig puts så ska du rengöra, ta bort allt löst förvattna, grunda och putsa upp väggen med putsbruk tänk på att det ska vara lågalkaliskt bruk till lättbetong..
Rekommenderar dig att använda Finja, Weber eller Combimix..
Nackdel med detta är att du behöver vänta med kakling i några veckor så att putsen torkar och krymper klart innan du kan kakla..
Lagavägg ifrån Finja kan man lägga på tätskikt bara timmar efter att den har torkat och den är lättare att jobba med än vanligt putsbruk..
Nackdel lite dyrare produkt..
https://www.finja.se/storage/ma/1067b2c48472404cbdc37684d53c7f2c/8dedf8239874434c80c5da99db9a4f61/pdf/25B3ACDE14ECA7A5A15F936CF9746BDA9407EC5F/Laga Vägg_162_PB_sv.pdf
Edit: att klä massiva väggar med gips är ett sämre alternativ som jag ser det..
Rekommenderar dig att använda Finja, Weber eller Combimix..
Nackdel med detta är att du behöver vänta med kakling i några veckor så att putsen torkar och krymper klart innan du kan kakla..
Lagavägg ifrån Finja kan man lägga på tätskikt bara timmar efter att den har torkat och den är lättare att jobba med än vanligt putsbruk..
Nackdel lite dyrare produkt..
https://www.finja.se/storage/ma/1067b2c48472404cbdc37684d53c7f2c/8dedf8239874434c80c5da99db9a4f61/pdf/25B3ACDE14ECA7A5A15F936CF9746BDA9407EC5F/Laga Vägg_162_PB_sv.pdf
Edit: att klä massiva väggar med gips är ett sämre alternativ som jag ser det..
Redigerat:
Tack för informationen. Skall på med stora plattor, 30x60 och 120x120. Jag tänker mig att det kanske är bättre att sätta på någon slags skiva före kaklingen, både för att få det rakt och för att styra upp väggen. Vad tror du?
Klicka här för att svara