Hej!
Jag har vid några tillfällen handtvättat lite plagg och efteråt har det dykt upp vita fläckar på badrumsgolvet. Se bilder.
Kan tillägga att det är flytande tvättmedel som använts. Vad är detta, kalk? Finns det något sätt att få bort det utan att kaklet tar skada?
Tack i förhand.
Jag har vid några tillfällen handtvättat lite plagg och efteråt har det dykt upp vita fläckar på badrumsgolvet. Se bilder.
Kan tillägga att det är flytande tvättmedel som använts. Vad är detta, kalk? Finns det något sätt att få bort det utan att kaklet tar skada?
Tack i förhand.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
I alla fall sista bilden ser väl ut som kalkfläckar, som uppstår när vatten blir liggande och avdunstar men lämnar kvar t.ex. kalken. Det finns kalkborttagningsmedel att köpa i handeln om inte vanligt allrengöringsmedel plus skurborste (eller motsv.) hjälper.
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade samma problem när jag var yngre och flyttade ur min studetlägehet. Plattorna i badrummet var fulla med en beläggning som inte gick att få bort med två och vatten, jag minns att jag köpte kalkregöring på sprayflaska och sprutade på plattorna som jag trokade bort med trasa. Det gjorde susen... testa dock först på någon platta i något hörn så att grejerna är kompatibla.
Ser ut som spermafläckar. Går tyvärr ej på garantin eller hemförsäkringen. Lycka till.S stenbit12 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Har vi ett till fall av en person som skulle behöva ha alkolås på sin telefon/padda/dator kanske?Dalslands Golv skrev:
Ska vi börja med 3-faktors-autentisering på forumet? Användarnamn och lösenord + Microsoft Authenticator + Dräger...
Prova sura badrumsrengöringsprodukter från CIF, Citi bang m.fl, men undvik att spreja på själva fogen mellan kakel/klinker så mycket det går, börja fogen fräsa så skölja av med mycket vatten - däremot förväntas fläckarna man vill ha bort att de kan börja fräsa när det löser upp kalket. - prova på omärklig stället först.
ibland går det att styra bättre att man blöter upp hushållspapper med medlet och sedan lägger ut dessa blöta på områdena med kalkfläckarna utan att någon av vätska går ned i själva fogarna.
problemet med denna rengöring är att använda rengöring som tar bort kalkfläkarna biter nästan lika bra på fogarna mellan kaklet/klinkern som fläckarna man vill ta bort då båda består till stor del av kalk.
ibland går det att styra bättre att man blöter upp hushållspapper med medlet och sedan lägger ut dessa blöta på områdena med kalkfläckarna utan att någon av vätska går ned i själva fogarna.
problemet med denna rengöring är att använda rengöring som tar bort kalkfläkarna biter nästan lika bra på fogarna mellan kaklet/klinkern som fläckarna man vill ta bort då båda består till stor del av kalk.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden