Hej,
Vi börjar närma oss slutet på en badrumsrenovering. När jag kom hem i fredags hade han satt dit tröskel.
När jag träffade honom på morgonen så blev jag glad när han kom med en rejäl ekplanka. Snyggt! Ingen färdigoljad standardskit! Tänkte jag. Hade en snabb tanke om jag skulle fråga hur han tänkte göra, men jag har ett väldigt motstånd mot att fråga sånt, och det blir alltid fel..
När jag kom hem så såg jag att han inte har kapat dörrfodret och lagt den under utan bara kapat och limmat dit den? Han har ju inte heller kapa fodret så han kan kila in klinkers under.. resultatet ser hafsigt ut minst sagt.
Jag stör mig sjukt mycket på sånt här? Det känns som att ingen idag bryr sig om detaljerna, allt ska göras fort och täckas med silikon och spackel och sen vidare till nästa grej.
Är det mycket begärt o säga att han får göra om det? Eller ska jag bara säga att jag gör det själv istället…
Vi börjar närma oss slutet på en badrumsrenovering. När jag kom hem i fredags hade han satt dit tröskel.
När jag träffade honom på morgonen så blev jag glad när han kom med en rejäl ekplanka. Snyggt! Ingen färdigoljad standardskit! Tänkte jag. Hade en snabb tanke om jag skulle fråga hur han tänkte göra, men jag har ett väldigt motstånd mot att fråga sånt, och det blir alltid fel..
När jag kom hem så såg jag att han inte har kapat dörrfodret och lagt den under utan bara kapat och limmat dit den? Han har ju inte heller kapa fodret så han kan kila in klinkers under.. resultatet ser hafsigt ut minst sagt.
Jag stör mig sjukt mycket på sånt här? Det känns som att ingen idag bryr sig om detaljerna, allt ska göras fort och täckas med silikon och spackel och sen vidare till nästa grej.
Är det mycket begärt o säga att han får göra om det? Eller ska jag bara säga att jag gör det själv istället…
Om jag inte missminner mig så säger reglerna att tätskikt ska ligga upp mot tröskel. (Ser att du håller i det). Om det stämmer som jag tror så kan man därmed inte ta in klinkern under dörrkarm. Finns de som kan detta bättre än mig dock.
Prata med hantverkaren om det är viktigt.
Tätskikt och klinker ska stanna precis som på bild. Får ej längre skapas två ytterhörn och släppa in det i dörrhålet.
Med fördel sitter tröskeln där före tätskiktet monteras.
"Tröskeln" just nu är för smal i förhållande till karmen. Fel proportion om man är petig. Den kan absolut sågas in och skjutas under men var ligger nivån här?
Vad har ni sagt?
Ska karmen också snyggas till i övrigt?! Behöver hantverkaren extra tid för tröskeln?
Kanske duktig på plattsättning men inte träarbete?
Prata med hantverkaren om detta som du tänker.
Tätskikt och klinker ska stanna precis som på bild. Får ej längre skapas två ytterhörn och släppa in det i dörrhålet.
Med fördel sitter tröskeln där före tätskiktet monteras.
"Tröskeln" just nu är för smal i förhållande till karmen. Fel proportion om man är petig. Den kan absolut sågas in och skjutas under men var ligger nivån här?
Vad har ni sagt?
Ska karmen också snyggas till i övrigt?! Behöver hantverkaren extra tid för tröskeln?
Kanske duktig på plattsättning men inte träarbete?
Prata med hantverkaren om detta som du tänker.
Tack för svar!
Jag får diskutera det med honom då. Vi har inte diskuterat nivån mer än att han skulle sätta dit en tröskel. För mig känns det självklart att man gör så, även om han som du säger är kakelkille och inte trä/golvläggare. Man vill väll att det ska se snyggt ut?
Men då fattar jag att jag fel ute med klinker under dörrfoder.
Mvh
J
Jag får diskutera det med honom då. Vi har inte diskuterat nivån mer än att han skulle sätta dit en tröskel. För mig känns det självklart att man gör så, även om han som du säger är kakelkille och inte trä/golvläggare. Man vill väll att det ska se snyggt ut?
Men då fattar jag att jag fel ute med klinker under dörrfoder.
Mvh
J
Nja..facktermer.J Jongran skrev:
Fodret kommer ovanpå klinkers. Det ser inte ut att vara monterat ännu.
På bilden syns karm(ramen som håller dörrbladet) över springan mellan vägg och karm monteras foder.
Håller med om att det ska se snyggt ut!
Men även hantverkare kan få tunnelseende i vad som är snyggt i sitt eget skrå och inte ha bredden att se längre än så.
Det löser sig nog lätt ! Hoppas det blir ett lyckat badrum i slutet!
Och fråga fråga fråga när du har proffsen till hands hemma !
Klicka här för att svara
