17 783 läst ·
50 svar
18k läst
50 svar
550 000 kr exkl inredning för renovering av badrum
H hempularen skrev:Då skulle det altså vara material för 100 000. Inte omöjligt, men jag skulle nog bett att få det lite mer specificerat. Marmor finns i många prisklasser. Får du riktigt dyr kvalitet så kan säkert totalpriset för naterial bli 100 000 eller mer. Men det vore ju lite trist att betala 3000/kvm för något byggarna köper på Bauhaus för några 100 lappar.
Arbetskostnad på 450 000 är helt orimligt. Vid badrumsrenovering blir arbete dyrt, för att det är många arbetsmoment, men varje moment kanske för vissa av dem bara tar någon timme eller mindre. Det blir hela tiden dyra ställkostnader. Att man då arbetar med exklusiva material ökar inte antalet moment, men det kan ge en marginell ökning av den faktiska arbetstiden med vissa moment. Men det blir ändå försumbart i förhållande till alla ställtider.
Hobbyelektriker
· Tidaholm
· 1 inlägg
I rubriken står det exkl. inredning och i slutet av texten står det 550000 exkl. inredning Så vi har nog viss läsförståelse trots alltGoC skrev:
Det står ju att offerten på 500kkr inkluderar arbete och allt material och inredning.
Är så klart betydligt mer än bara marmorn som kostar i ett badrum och toalett.
Alla rör, vägghängda WC, badrumsmöbler, lampor, speglar och skåp mm.
500kkr, eller 450kkr efter ROT är ju totala kostnaden för komplett färdigt badrum och en WC.
Undrar hur det är ställt med läsförståelsen för många som kommenterat denna tråd?
Om det är rimligt eller inte vet jag inte. Bara ett sjukt mode att lägga så mycket på ett badrum.
Bara allt som inte syns kan väl gå på nästan 100 tkr idag? Plywood, gips, rör, kopplingar, golvvärme-skivor, rör och minkretsventil, fördelarboxar, skruv, el-ledningar och koplingsdosor, och fuktspärr.H hempularen skrev:Då skulle det altså vara material för 100 000. Inte omöjligt, men jag skulle nog bett att få det lite mer specificerat. Marmor finns i många prisklasser. Får du riktigt dyr kvalitet så kan säkert totalpriset för naterial bli 100 000 eller mer. Men det vore ju lite trist att betala 3000/kvm för något byggarna köper på Bauhaus för några 100 lappar.
Arbetskostnad på 450 000 är helt orimligt. Vid badrumsrenovering blir arbete dyrt, för att det är många arbetsmoment, men varje moment kanske för vissa av dem bara tar någon timme eller mindre. Det blir hela tiden dyra ställkostnader. Att man då arbetar med exklusiva material ökar inte antalet moment, men det kan ge en marginell ökning av den faktiska arbetstiden med vissa moment. Men det blir ändå försumbart i förhållande till alla ställtider.
I min renovering tror jag allt från Ahlsell till rörmokaren gick på typ 60 tkr -- och då köpte jag inga snickerivaror från dem alls och inte heller något i förhållande till fuktskydd och utåt. Så lägg till kostnaden för 15mm plywood, lite reglar, gips, skruv, spackel m.m. till det så kommer du nog nära 100 tkr.
Låter inte rimligt i mina öron. Ta in fler offerter.GoC skrev:
Det står ju att offerten på 500kkr inkluderar arbete och allt material och inredning.
Är så klart betydligt mer än bara marmorn som kostar i ett badrum och toalett.
Alla rör, vägghängda WC, badrumsmöbler, lampor, speglar och skåp mm.
500kkr, eller 450kkr efter ROT är ju totala kostnaden för komplett färdigt badrum och en WC.
Undrar hur det är ställt med läsförståelsen för många som kommenterat denna tråd?
Om det är rimligt eller inte vet jag inte. Bara ett sjukt mode att lägga så mycket på ett badrum.
Det drar iväg snabbt visserligen.. men nog ser det allt lite dyrt ut... 😳K Klockanpå skrev:
Finns det några "förmildrande omständigheter" som kan förklara prissättningen.. tex att det är en lgh på 6 våningen utan hiss? så de måste bära vara pinal o sopor upp och ner...? eller att det inte är möjligt att ha container / bil i närheten av ditt boende? eller att det är några märkliga problem i nuvarande badrum? (räknas det med att slå ut betongväggar/ bygga nya väggar el golv?)
🤔
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bauhaus rekommenderas återbetala 248 000 kronor – efter två misslyckade badrumsrenoveringar
Artikelkommentarer -
Skaplig felkodsläsare under 1 000 kronor?
Bilar & andra fordon -
Säljaren kräver 400 000:- mer än begärt pris
Köpa & Sälja hus -
Är den här FM Mattsson kranen från 3000 eller 4000 serien?
Vatten & Avlopp -
Besiktningsmannen kände säljaren i hemlighet - missade brister för 175 000 kr
Artikelkommentarer