Badrum
ByggaNytt: Ja, så kan det naturligtvis bli om golvsänkningen är djupare än befintlig avloppsstam ut från huset. Det finns säkert nån lösning med pumpgrop och tillhörande avloppspump som ändock gör det möjligt, annars måste ju hela stammen grävas upp och sänkas ut till kommunens nät...
gafia: Någon som valt toalett med hygenic/direct flush? Varför i så fall? Funkar det som ni tänkt? /Gafia
anders07: En ritning och lite bilder underlättar ju... :) Generellt är det dyraste att flytta (eller dra fram) vatten och avlopp. El kan man ofta sno någonstans men golvvärme kräver JFB så det beror lite på hur övrig el ser ut. Är rummet du ska flytta till redan byggt, alltså väggar och golv på plats blir det ju också mycket billigare förstås. Dock kanske det måste förstärkas beroende på
hhoglin: Så är det. Det är en liten "latch" som man skall lyfta på för att sedan skruva av locket. Jag hittade en manual på själva locket. Men det sitter som berget. Jag tänkte mest att det sitter säker liknande lock på tusentals badkar och att det kanske var någon som visste på rak arm.
spamb: Vad jag har hittils har kommit fram till är att säljaren har sagt till besiktningsmannen att badrumet är från 95 och att nån har lagt kakel efter på mattan är inte nyrenovering. tätskiktet är ca 20år gammalt. Jag tror köparen visste vad han köpte och försöker nu bara på ett fullt sätt få ny badrum av säljaren.
blazern: Ska bygga badrum/tvättstuga och har en fundering, om man gör duschen i ett eget litet rum i själva tvättstugan så behöver väl endast det utrymmet som är dusch ha våtzon 1 (om man har riktiga väggar runt om)? Är det godkänt att ha duschdraperi till denna del eller måste det vara någon form av dörr i själva öppningen? Som jag har fattat det så är det endast golv med uppvik som
sparcraft73: Hej, vi skall renovera ett källarbadrum. Hela bottenplattan kommer att bilas bort och vi skulle vilja bygga ett platsbyggt badkar för att få en bra lösning mer både dyck och badkar på samma ställe. Jag funderar på hur man skall lösa bottenventilen. Hade det bara varit en dusch hade det ju varit en vanlig golvbrunn men här skall man kunna tappa upp vatten och måste således ha ngt som
KristinaE: Hej! Griper efter ett halmstå och efterlyser klinker från CC Höganäs Area Stone (Antracite) storlek ca 50 cm * 50 cm. Vi bygger till vårt kök och våra fina golvplattor har tyvärr hunnit utgå och tillverkas inte längre. Är oerhört tacksam för hjälp med att sprida detta till alla som kan tänkas ha ett lager, vi behöver ca 25 m2 totalt, men hör gärna av er med all volym. Stort tack!
danpih: http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/duschar/duschkabin/bad-och-duschkabin-arrow-6025/p-393863 Det finns en uppsjö av modeller. Googla på "Duschkabin med badkar"
linneac: Tack för svar! Ja jag har funderat på om det vore en grej att satsa på, nu är det ju koppar från -78 som ligger utanpå. Eftersom alla ledningar går mot en vägg så ska jag nog ta å riva den och bygga in ledningarna. Men låta övriga tre väggar vara om det visar sig funka. Skönt att höra att det går att bevara befintliga väggar, det är långt ifrån lättrivet i det här huset,
Tottomannen: [bild] Golv: Tarkett Skiffer Antracite Vägg: Tarkett Soft White Bård: Tarkett Lines Grey
_coffe_: Om chefen (läs frugan) går med på att det blir kantigt hörn istället för rundat så siktar jag nog allt på en kantlist som tidigare länkades till. Tack för tipsen!
magnetens: Vi skippade plasten mellan betong och furugolv, har istället plast mellan de understa cellplastskikten, vilket känns bättre. För att få ett mjukare golv i badrummet tycker jag att ni ska välja en tjockare matta ex forbo eternal för offentlig miljö 2 mm tjock. Själv är jag helnöjd med denna på betong. När man kände på kvalitén och jämförde med en billigare tunnare matta så var
anders07: Ska du fylla ut större hål kan du använda husfix eller gipsputs men annars vanligt badrumsspackel.
dalle: Det finns exempel på innerväggar med 70-reglar cc300 eller cc450 samt ytterväggar cc600 med liggande 45-reglar cc300, men inget mer. Jag kan förstås riva ner den gamla glespanelen och göra om, tänkte bara se om jag slapp :) Tänker ha kakel på väggen så det är ju viktigt att det blir stabilt.
AndersMalmgren: Det beror ju på fallet och tjockleken på klinker som anders säger. Om du som bilden ovan har ett fall på minst 10mm + 10mm tjocklek på klinker så uppfyller du kravet på 20mm uppvik från golvbrunn Hittade ingen bra bild, men här är mitt uppvik, den är ganska exakt 10mm [bild]
Charlie2: Enplanshus o efter 2,5 år ser vi inget speciellt varken på fasaden el takfoten el vind och ja den sitter nära takfoten.
DIY_freak: [citat] I Holland är så gott som samtliga toaletter med dold tank.
ByggaNytt: Ja, så byggde jag badrummet för 10 år sedan med golvgips och speciallim (S48) men nu byggde jag med flytspackel, står lite om detta i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/badrum/265903-monteringstips-ardex-7-8-med-tricom-2.html?perpage=15#post2354220
Fangorn: Hej Ska ha en dusch i hörnet på badrummet, det kommer stå mot badkar så jag behöver få tips på duschglasväggar som kan öppnas som en dörr. 90 cm breda tack! Är det någon som vet några snygga?
Andreas Lundgren: Tänk på att du helst ska plugga (varmvatten) rören vid förgreningen och inte bara i slutet där vasken satt. Om du har en avstickare från varmvatten som är pluggad kommer det någonstans i röret hålla jämnt och fint 40 grader och kan ge tillväxt för legionella. Kanske rätt liten risk, men har du förgreningen synlig någonstans (bakom ett badkar eller så) så kan du lika gärna
Roland112: de är väl dock regeln att man måste göra. Har man ett rör i väggen möjliggör man ju också för att man kan dra ny kabel i framtiden I samma rör.
Malten: De e ju åxå en bra ide. Men nu har ja börjat bila golven å rivit väggar, som de är planerat nu blir de två separata brevid varandra. Rev ut ett till förråd så nu blir de bra storlek på både tvätt å badrum. Så får fixa bättre förvarings möjligheter i dom tre sovrummen som ska bli i källaren åxå.
Dr.L: det behöver inte vara manschetter, är det så att dom använder sig av plastmatta så göra dom år i mattan i rätt storlek och drar en mjukfog runt själva skyddsröret. Men är det ett tätskikt av folie-typ så ska det sitta manschetter. Att det inte är brickor är ren lat/snålhet det kostar oss som vvsföretag mindre är 10kr per rör att sätta en vit täckbricka
Roland112: [citat] skar efter den mall som Jafo skickade med och då kan man skymta manchetten. Enligt Jafos tekniska support skulle vatten sippra fram den vägen ner i brunn.
På grön kvist: Den är med i Äldreomsorgen i övre Kågedalen.
johel572: Självklart ett extra badrum kontra toalett. Mer kostnaden torde vara marginell om ni ändå måste göra allt (dra rör osv). Badrum på varje plan är definitivt värde höjande. Dock behövs ju mer plats om man ska in med dusch. Har ni det?