Luktar buffel och båg. Uppgift saknas på F-skatt sedan reg 2013. Men det som jag reagerar mest på är att ett badrum på 20 kvm kostar under 30 000 och att det bara kostar 500 kr kvadraten över det. Från vad? Från rena väggar eller från tätskiktade väggar? Visst du kanske skriver ett kontrakt där sådant framkommer men bara det att det är en blocket annons ger mig dåliga vibbar!

Ingen F-skatt och ingen momsregistrering.

Har du inte tröttnat på nystartade bolag med låga priser?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Kromo skrev:
Luktar buffel och båg. Uppgift saknas på F-skatt sedan reg 2013. Men det som jag reagerar mest på är att ett badrum på 20 kvm kostar under 30 000 och att det bara kostar 500 kr kvadraten över det. Från vad? Från rena väggar eller från tätskiktade väggar? Visst du kanske skriver ett kontrakt där sådant framkommer men bara det att det är en blocket annons ger mig dåliga vibbar!
Håller med förutom att annons på blocket skulle vara oseriöst.
Ett nytt bolag måste ju marknadsföra sig och varför inte på sveriges största annonssida?

• Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Läste lite mer på annonsen det var ju mycket som ingick ju! Lite för mycket för det priset

Be om referenser. Personligen ber jag alltid om referenser, och är vaksam på hur hantverkaren reagerar. Sedan är jag ofta dålig på att faktiskt kolla med referensen.

En annan sak jag gjort ett par gånger är att jag ser en firma som jobbar någonstans i området, ringer på senare på kvällen och frågar villaägaren om det är en firma han kan rekommendera.

För många år sedan anlitade jag en firma för att lägga om taket. Han angav ett par referenser. Och sedan säger han om den senaste, "där blev det lite försening, gamla taket var så murket så vi fick riva det mesta och byta ut en takstol, och renovera en annan takstol" så det blev lite dyrare säger han lite urskuldrande. Han fick uppdraget hos mig utan att jag brydde mig om att fråga referensen.

elisa_82 skrev:
någon har hört något om företaget? vår badrum är ca 20 kv väggar och 3,5 golvet.
jag tänkte kolla om någon har hört något om företaget!

www.blocket.se/malmo/Badrumsrenovering_for_29_500____efter_ROT_48224217.htm
Känns onekligen lite märkligt att överhuvudtaget fundera på ett företag som tydligen är verksam i Malmöområdet och därtill nyreggat när du själv enligt dina uppgifter håller till i Jönköpingstrakten.
Varför gå över ån efter vatten? :confused:

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nu vi har faktiskt ringd några en del har kommit och kollat en del inte, men även dem som har kommit har inte lämnat något offert än !! det verkar att dem vill inte jobba :screwy:

Paul-Staffanstorp
roland53 skrev:
Känns onekligen lite märkligt att överhuvudtaget fundera på ett företag som tydligen är verksam i Malmöområdet och därtill nyreggat när du själv enligt dina uppgifter håller till i Jönköpingstrakten.
Varför gå över ån efter vatten? :confused:
Detta var väl även min första tanke... Hhmm... Varför ens intressera sig för ett företag i Malmö !?

Jag känner absolut inte till denna firman och har inga förutfattade meningar men priset låter ju bra.

Dock kan detta bero på ett par vanliga saker.

- Det är INTE ett komplett badrum... inredning och annat ska också inhandlas och monteras.
- Ingenstans står det att material så som flytspackel, gjutning, våtrumsskivor, tätskikt, fix, fog m.m m.m ingår !!
- Det står bara uppsatt själva ARBETET....lägg märke till detta. ;)

Som jag ser det så är det 59000:- inkl. moms för själva det vanliga arbetet och drar man bort momsen på det och delar summan med 400:- exkl. moms per debiterad arbetstimme som är ganska vanlig summa så får man fram ett timantal på 118 timmar vilket är ganska rimligt för ett normalbadrum.
Ibland går det snabbare om det t.ex är första våningen i en villa men det tar längre tid i en lgh på 8e våningen...

Har de formulerat sig felaktigt och menar att materialet för detta ingår i de 59000:- så känner jag att det är något som inte stämmer, men det är ju min höst personliga uppfattning... :)

Paul-Staffanstorp
http://www.allabolag.se/5569347775/verksamhet

De har ju faktiskt både F-skatt och är momsregistrerade om man kollar på andra ställen... :)

Alla har vi varit nya i branschen och då får man ofta hitta lösningar för att slå sig in på marknaden och skapa sig ett namn och priset m.m är ett alternativ...
Samtidigt har jag väldigt svårt och tro att en stor kedja som Kakelcentralen ingår i skulle smutskasta sig genom att inleda samarbete med fifflare. ;)

Mycket vanligt idag att plattsättare hoppar av anställningar f rån större företag och startar eget i mindre skala faktiskt.

Paul-Staffanstorp skrev:
Alla har vi varit nya i branschen och då får man ofta hitta lösningar för att slå sig in på marknaden och skapa sig ett namn och priset m.m är ett alternativ...

Mycket vanligt idag att plattsättare hoppar av anställningar f rån större företag och startar eget i mindre skala faktiskt.
Just när det gäller badrum/våtrum så är det ju många delmoment som skall göras med torktider emellan (även om det blivit något bättre med de nya systemen) därför kanske arbetsinsatsen per dag inte är så många timmar men det blir en utdragen process över många dagar.
Detta innebär körsträcka och körtider. Det är väl inte många som är beredda på att betala mer i körersättning än den faktiska arbetsinsatsen?
Detta innebär väl i praktiken att hantverkaren måste hålla sig inom en viss radie för sina arbete?

Vad säger ni hantverkare; Var ligger brytpunkten (i mil räknat) då det blir olönsamt/omöjligt att konkurrera med andra mer närliggande hantverkare?

Jag vet, välj någon annan för säkerhets skull.

roland53 skrev:
Vad säger ni hantverkare; Var ligger brytpunkten (i mil räknat) då det blir olönsamt/omöjligt att konkurrera med andra mer närliggande hantverkare?
Vi håller oss oftast inom en 3 mils radie.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.