Ni kommer förmodligen toksåga min idé men här kommer den ..
Har lite bekymmer med mitt badrumsgolv som gjordes om för bara några år sedan.
Fallet är mycket dåligt och klinkerjobbet är inte snyggt gjort.
Alternativ 1:
Går det att riva hela golvet ner till golvspånet, flytspackla och lägga nytt tätskikt. UTAN att röra väggarnas kakel och tätskiktet här som är i bra skick?
Alltså "bara" byta golvet från grunden?
Alternativ 2:
Bara flytspackla nytt fall och sedan limma ny klinker rakt ovanpå den gamla?
I kommunens simhall vet jag att man renoverade och la in en ny fin klinker. MEN klinkern var inte halkfri och fallen helt felgjorda. Då gjorde man nytt fall och ny halkfri klinker direkt ovanpå det gamla.
Alternativ 3:
Går det att limma helt ny väggkakel och golvklinker direkt på den gamla med nytt flytspacklat fall utan att bryta eller göra om några tätskikt?
Tilläggas bör att jag har duschkabin så det duschas inte direkt på kakel eller klinker överhuvudtaget och badkaret skall bort.
Har lite bekymmer med mitt badrumsgolv som gjordes om för bara några år sedan.
Fallet är mycket dåligt och klinkerjobbet är inte snyggt gjort.
Alternativ 1:
Går det att riva hela golvet ner till golvspånet, flytspackla och lägga nytt tätskikt. UTAN att röra väggarnas kakel och tätskiktet här som är i bra skick?
Alltså "bara" byta golvet från grunden?
Alternativ 2:
Bara flytspackla nytt fall och sedan limma ny klinker rakt ovanpå den gamla?
I kommunens simhall vet jag att man renoverade och la in en ny fin klinker. MEN klinkern var inte halkfri och fallen helt felgjorda. Då gjorde man nytt fall och ny halkfri klinker direkt ovanpå det gamla.
Alternativ 3:
Går det att limma helt ny väggkakel och golvklinker direkt på den gamla med nytt flytspacklat fall utan att bryta eller göra om några tätskikt?
Tilläggas bör att jag har duschkabin så det duschas inte direkt på kakel eller klinker överhuvudtaget och badkaret skall bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om nu badkaret skall bort och du har en kabin så behövs det inget bättre fall, det är riskabelt och inte att rekommendera att enbart lägga nytt golv, det är väldigt få som gör sådana moment, hittar du någon som gör det så får du inga garantier om du bara gör golvet!
Man skall inte ha en massa material mellan tätskiktet och det nya ytskiktet, så svar nej, nej och nej på fråga 1,2 och 3.
Men kan man flyga till månen så självklart går det att lösa ditt golvproblem, det gäller bara att få någon som åtar sig arbetet.
Man skall inte ha en massa material mellan tätskiktet och det nya ytskiktet, så svar nej, nej och nej på fråga 1,2 och 3.
Men kan man flyga till månen så självklart går det att lösa ditt golvproblem, det gäller bara att få någon som åtar sig arbetet.
Okej. Men om man tänker rent för utseendets skull kan man limma ett nytt klinkergolv på det gamla utan flytspackel mellan? Endast för att förnya utseendet?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Allt går att göra men sedan handlar det ändå i slutänden om vem som vill göra det om det inte ska göras fackmässigt.
Det enda rätta alternativet som i princip bara kan fungera om du har ett foliebaserat tätskiktssystem är att ta bort hela golvets plattor och försiktigt ta bort nedersta väggplattan runt om så inte folien förstörs.
Fräsa bort tätskiktet på hela golvet och flytspackla rätt golvet.
Lägga nytt tätskikt som skarvas ihop med väggens och sen lägga nya plattor på golvet och få dit en ny på väggarna också längst ner.
I annat fall är det bara att göra om ALLT som är godkänt.
Fallet ska ju vara rätt i tätskiktsnivå och därför går alla dina alternativ bort.
Sen förstår jag dina tankar med att det bara är en duschkabin men jag som yrkesman kan inte rekommendera annat än vad som är fackmässigt rätt.
Det enda rätta alternativet som i princip bara kan fungera om du har ett foliebaserat tätskiktssystem är att ta bort hela golvets plattor och försiktigt ta bort nedersta väggplattan runt om så inte folien förstörs.
Lägga nytt tätskikt som skarvas ihop med väggens och sen lägga nya plattor på golvet och få dit en ny på väggarna också längst ner.
Fallet ska ju vara rätt i tätskiktsnivå och därför går alla dina alternativ bort.
Sen förstår jag dina tankar med att det bara är en duschkabin men jag som yrkesman kan inte rekommendera annat än vad som är fackmässigt rätt.
Ok jag förstår. Om jag frågar såhär: Gör jag golvet sämre än vad det redan är genom att limma ny klinker på den gamla som ren utseendeåtgärd?Paul-Staffanstorp skrev:Allt går att göra men sedan handlar det ändå i slutänden om vem som vill göra det om det inte ska göras fackmässigt.
Sen förstår jag dina tankar med att det bara är en duschkabin men jag som yrkesman kan inte rekommendera annat än vad som är fackmässigt rätt.![]()
Nej det var ju tyvärr inte en fackman som gjorde jobbet. Så nu får jag ju bita i det sura äpplet tror jag det kallas 
Hmm mitt golv har ett trappsteg vilket borde göra att fallet i hela badrummet egentligen är fördärvat eller?
Detta trappsteg måste finnas pga dörr och takhöjd.
Planerar att renovera utrymmet. Det enkla är ju att ta bort duschmöjligheten för att slippa tätskiktskrav motsv zon 1. Kan man tänka sig att ha duschkabinen ståendes där och vid eventuell försäljning av fastigheten får man berätta att badrummet inte är godkänt utan att duschkabinen används?
Detta trappsteg måste finnas pga dörr och takhöjd.
Planerar att renovera utrymmet. Det enkla är ju att ta bort duschmöjligheten för att slippa tätskiktskrav motsv zon 1. Kan man tänka sig att ha duschkabinen ståendes där och vid eventuell försäljning av fastigheten får man berätta att badrummet inte är godkänt utan att duschkabinen används?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga åsikter? Är det ens ok med ett "trappsteg" som detta i ett badrum?
Min tanke är att flytta trappsteget utanför badrummet istället så det blir ett trappsteg upp till badrumsdörren...?
Min tanke är att flytta trappsteget utanför badrummet istället så det blir ett trappsteg upp till badrumsdörren...?
Nej, det kan inte bli godkänt med trappsteget i badrummet då tröskeln med uppvik till badrummet måste vara minst 20 mm högre än golvbrunnen.
Som någon annan skrev redan är det enda du kan göra att ta bort väggkakel om det är folie och börja om med golvet.
Dock, eftersom det redan är "sabbat" kan du lägga ett lager klinker på. Det är även godkänt om underliggande tätskikt är godkänt men p.g.a. trappsteget här blir det ju svårt.
Kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger om trappsteget.
Som någon annan skrev redan är det enda du kan göra att ta bort väggkakel om det är folie och börja om med golvet.
Dock, eftersom det redan är "sabbat" kan du lägga ett lager klinker på. Det är även godkänt om underliggande tätskikt är godkänt men p.g.a. trappsteget här blir det ju svårt.
Kolla med ditt försäkringsbolag vad de säger om trappsteget.
Ok om jag nu river allt från grunden.
Smart att lägga trappsteget utanför badrummet istället?
Smart att lägga trappsteget utanför badrummet istället?
10cm olika golvhöjd i badrum och intilliggande golv.