Jag har ett badrum på 4,15 kvadrat. Till sommaren skall denna renoveras.
Våtrumstapet + bård på väggar. Underarbete
Våtsrumsmatta på golvet.En golvbrunn. Flytspackel osv

Alltså inget klinker eller kakel. Inget fancy alls, skulle jag vilja påstå.

Jag har fått en offert på 30000:- för dessa kvadrat, och dividerar man offerten med antalet kvadrat golvyta kommer man på ungefär 7500:-/kvadrat.

Jag gjorde om tvättstugan för två år sedan och då kostade det jobbet motsvarande 3600:-/kvadrat. Av samma firma. Då jag frågar påstår man att det varit en "fantastisk" prisökning under de senaste två åren..

Skall jag acceptera eller leta efter någon annan?

R

Är priserna före eller efter ROT?
Då ROT avdraget var 50% för två år sedan och i dagsläget endast på 30% så har du ju en stor skillnad redan där... Sen tycker jag väl att ROT avdraget har haft en negativ effekt på priserna och snarare drivit dem uppåt för att "det blir ju billigt ändå" och jag tror att man får sota för det nu...

Vad är det som föranleder " fantastisk prisökning" då undrar man? Förmodligen har de mycket jobb o skruvar upp priset därav .. Men det går ju heller inte att rakt av jämföra en tvättstuga med badrum kvadratprismässigt. Däremot e hans svar konstigt...

Priset var efter ROT.
Otroligt trist detta eftersom jag bor på en hyfsat liten ort. Finns klent med konkurrens.Kontaktar jag firmor utanför orten finns inget intresse för ett sådant litet jobb..

Så egentligen är mitt första inlägg löjligt.. Jag har bara att acceptera om jobbet skall bli gjort..

Det är mycket mer regler för ett badrum än för en tvättstuga. Du måste i ett badrum täta väggarna också, inte bara golvet. Det är mer el- och VVS-jobb i ett badrum och det är många fler saker att montera upp i badrummet.

Fred vom Jupiter skrev:
Det är mycket mer regler för ett badrum än för en tvättstuga. Du måste i ett badrum täta väggarna också, inte bara golvet. Det är mer el- och VVS-jobb i ett badrum och det är många fler saker att montera upp i badrummet.
Jo, jag förstår det. Grejen är att golfirman ENDAST skall göra väggar och golv. Allt uppmontering tar snickaren hand om. Och jag har en dusch i ena hörnet av tvättstugan, så det du skriver om tätning håller inte riktigt. Inte heller är det mer el-, eller VVS-jobb där heller. Snarare mindre eftersom jag i tvättstugan hade tre avlopp, två tvättställ och en toaletttol (i ett separat litet dass), avrinning från värmeväxlaren, inkommande vattenledning mm mm mm
Jag har ett avlopp, en toastol och ett tvättställ i badrummet. That's allt.

Jag misstänker att man prisar ut sig istället för att vara reko och tacka nej.. Otroligt fult sätt, imho.

Fråga: Har kraven på våtrum ändrats på något sätt under de gångna två åren som motiverar prisökningen?

P
Jag har precis gjort mitt badrum. Ca 3 kvm. Badrumsfirman hanterade rivning, igenläggning efter flytt av brunn, underarbete, våtrumsmattor, el, montering av duschvägg. I priset ingår arbete och material (Ej duschväggen)

All VVS och bilning/flytt av brunn låg utanför offerten. Jag blev offerterad och accepterade 49 000 kr efter ROT. Så med Stockholmsmått så tycker jag nog priset du fått inte är orimligt.

Notera att jag inte jagade den billigaste firman i stan utan valde en som jag har förtroende för efter att ha sett hur de hanterat badrum mm hos grannar.

p.lundgren skrev:
Jag har precis gjort mitt badrum. Ca 3 kvm. Badrumsfirman hanterade rivning, igenläggning efter flytt av brunn, underarbete, våtrumsmattor, el, montering av duschvägg. I priset ingår arbete och material (Ej duschväggen)

All VVS och bilning/flytt av brunn låg utanför offerten. Jag blev offerterad och accepterade 49 000 kr efter ROT. Så med Stockholmsmått så tycker jag nog priset du fått inte är orimligt.

Notera att jag inte jagade den billigaste firman i stan utan valde en som jag har förtroende för efter att ha sett hur de hanterat badrum mm hos grannar.
Antar att jag får lov att acceptera offerten. Tack för inlägg. 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.