Egentligen 2 frågor.

Funderar på klinker enligt bilder (taget på en offentlig toalett). Är det vanligt att man drar upp golvklinker en rad upp på väggen även i bostäder?

1. I grovhall med tvätt maskin skall jag bara ha putsade väggar silikatmålade. Bör jag här göra uppdrag med klinkern 10cm upp på vägg?

2. I badrum med vitt rektangulärt kakel på väggar bör jag här dra upp mörkgråa 10x10cm klinker en rad upp på väggarna som på bilderna?

Går det att köra grå standard fog till både vita rektangulär plattor 20x40 samt till golvklinkern 10x10?
Vore väldigt smidigt att köra samma..

11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

22.jpg
Skapa konto

33.jpg
Skapa konto

Det är väl en smaksak om du vill dra upp klinkersen en rad upp på väggen. Kan tänka mig att det passar bäst att göra på en toalett där det inte finns något fall mot golvbrunn. Har du ett våtrum med fall på golvet så kommer nedersta raden av plattor att variera i höjd.

Det såklart.. Det där med fallet hade jag inte tänkt på ..

Grå fog mot grå plattor , ljus fog mot vita plattor

BirgitS
När det gäller fogfärg beror det på om man vill få fogen i stort sett osynlig eller om man vill framhäva att det rör sig om plattor. I vårt första kök för väldigt många år sen tog vi mörk fog till det vita kaklet ovanför diskbänken och det tyckte vi då var häftigt och annorlunda för det gav ju ett helt annorlunda intryck än våra föräldrars tråkiga vita kakel. :)

I ett badrum med kakel på väggarna tycker jag inte det är snyggt att dra upp klinkerplattorna.
Däremot i tex en tvättstuga med målade väggar tycker jag det pasar sig mer, jag drog plattorna ca 7-8 cm på väggen och jag tror inte stilpolisen skulle anmäla det :p

Det var vanligare förr att man drog upp en rad golvplattor på väggen. Det anses nog lite omodernt nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.