14 559 läst ·
29 svar
15k läst
29 svar
Brandens panelskiva i badrum
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det ser mycket snyggt ut!
Dock instämmer jag med Thomasx att ett sättlim, t.ex. No More Nails, hade varit bättre än att spika/klamra.
Men folk verkar ha en närmast sjuklig rädsla för skruv och spik i badrum. I teorin i alla fall.
Där det inte sköljer/rinner/sprutar vatten kan man ju spika och skruva hur mycket som helst utan att riskera fuktskador.
Det är ju inte en ubåt man har innanför badrumsdörren precis
Dock instämmer jag med Thomasx att ett sättlim, t.ex. No More Nails, hade varit bättre än att spika/klamra.
Men folk verkar ha en närmast sjuklig rädsla för skruv och spik i badrum. I teorin i alla fall.
Där det inte sköljer/rinner/sprutar vatten kan man ju spika och skruva hur mycket som helst utan att riskera fuktskador.
Det är ju inte en ubåt man har innanför badrumsdörren precis
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför skulle den kaklade väggen längst bort från duschen vara mindre tät än den kaklade väggen i duschen? Likadant kakel, samma tätskikt, likadan vägguppbyggnad osv. Motsvarande resonemang gäller golvet.KnockOnWood skrev:
Storstädas gör det en en handfull gånger per år. Duschas görs det flera gånger per dag. Nej, jag kan nog i så fall tycka att det vårdslösa är att duscha.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kul diskussion Alfredo!
Men varje gång du blöter ner "den kaklade väggen längst bort från duschen" så för du in mer vatten under kaklet, genom otäta foga och som samlas i/under fixet och långsamt läcker ut ovanför tätskiktet. Som förhoppningsvis är 100% tätt.
Jag skulle själv hellre torka rent med en skurtrasa/Allduk som inte ökar fuktbelastningen på väggen.
Men varje gång du blöter ner "den kaklade väggen längst bort från duschen" så för du in mer vatten under kaklet, genom otäta foga och som samlas i/under fixet och långsamt läcker ut ovanför tätskiktet. Som förhoppningsvis är 100% tätt.
Jag skulle själv hellre torka rent med en skurtrasa/Allduk som inte ökar fuktbelastningen på väggen.
Alltid kul att munhuggas lite med dig!KnockOnWood skrev:
Ja naturligtvis har du rätt i sak. Varje extra droppe vatten som kommer på någon vägg eller golvet ökar ju i någon mån risken för vattenskada. Självklart. Dock är jag personligen mest bekymrad över de kanske 20 procent av badrummet "runt" duschen som i princip alltid är "plaskvått" än de kanske 80 procent som jag blöter åt i samband med storstädning några få gånger per år. Jag är nog inte ens övertygad om att en snabb avspolning i samband med städning ens tränger igenom fogen så att tätskiktet "prövas".KnockOnWood skrev:
Valet är fritt.KnockOnWood skrev:
Och för att relatera till huruvida panelskivan ska klamras eller limmas: Jag är med på att man kan städa badrummet med duschen (vid helkaklat eller endast matta), då vill man givetvis inte ha ett punkterat tätskikt. Men har man satt panelskiva i någon del av badrummet känns det ju ganska naturligt att man inte städar den delen med duschen. Vilket alltså gör att nån klammer i väggen är av ringa betydelse...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mycket bra sammanfattningAlbinsson skrev:Och för att relatera till huruvida panelskivan ska klamras eller limmas: Jag är med på att man kan städa badrummet med duschen (vid helkaklat eller endast matta), då vill man givetvis inte ha ett punkterat tätskikt. Men har man satt panelskiva i någon del av badrummet känns det ju ganska naturligt att man inte städar den delen med duschen. Vilket alltså gör att nån klammer i väggen är av ringa betydelse...
Hej!
Nu var det några månader sedan det skrevs här inne,
men jag är inne på samma spår som TS! Undrar hur det har gått för dig med badrummet? Ser det lika snyggt ut än eller blev det en dundermiss?
Vi funderar också på att göra likadant, dock utan att kakla. Vi har ingen dusch i badrummet utan endast badkar en bit ifrån väggen samt tvättställ. Därför funderar vi på något slags stänkskydd genomskinligt framför panelen vid själva badkaret/tvättstället. Kan det fungera?
Badrummet blev förresten väldigt fint! Hoppas det håller än
men jag är inne på samma spår som TS! Undrar hur det har gått för dig med badrummet? Ser det lika snyggt ut än eller blev det en dundermiss?
Vi funderar också på att göra likadant, dock utan att kakla. Vi har ingen dusch i badrummet utan endast badkar en bit ifrån väggen samt tvättställ. Därför funderar vi på något slags stänkskydd genomskinligt framför panelen vid själva badkaret/tvättstället. Kan det fungera?
Badrummet blev förresten väldigt fint! Hoppas det håller än
Vi är fortfarande nöjda, det ser fortfarande bra ut. Huruvida det ska stänkskyddas eller ej får du nog själv bedömma. Enda stället där det ev. skulle behövas i vårt badrum är ovanför handfatet. Men vi valde att inte göra det, istället försöker vi minska på stänket där.Husägare153 skrev:Hej!
Badrummet blev förresten väldigt fint! Hoppas det håller än![]()
Än så länge funkar det iallafall!
Kul med skivan och tack för svaret! Då gör nog vi så också. Trist med kommoden dock. Vi har nämligen precis köpt en från IKEA vi också. En Godmorgon visserligen, som ju har 10 års garanti (vad de garanterar vet jag dock inte), får hoppas på bättre tur.
En fråga bara; vart ifrån köpte ni era färdigmålade panel skivor? Renoverar hus samt badrum här med 😊Albinsson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden