Badrum
Storstadsbo: - Med små barn och/eller bad-glad fru: inkaklat badkar med duschvägg i glas. Aldrig mer ett duschdraperi för min del. - Om det finns flera badrum/duschrum i huset: ett med badkar med duschplats, och ett med bara en ordentlig dusch, inga konstigheter eller ovanliga speciallösningar om du ska sälja "snart", är tipset. Vårt badrum är lite större än ditt och också ett avlångt rum, ca 190
Anonymiserad 159073: Hej! Bygger badrum för bubbelbadkar i en oisolerad källare. Det är inga ytterväggar där badkaret kommer att stå men däremot är en vägg betong och vägg gips. Ska lägga folie på gips vägg och rrolla på betong vägg. Inget på golv mer än vid brunnen. På betongvägg har jag byggt en trumma längst upp för att dölja rör. Min fråga är måste jag ha folie på trumman? Den ligger
medic: [citat] Ja jag är ju inte riktigt nöjd med resultatet med tanke på att det är ett av de största företagen i mattläggning. Frågan är bara hur gör man nu?? Riva ner hela skiten, ekonomisk ersättning? Risken är att de säger att det bara är estetisk och inget funktionellt fel.
anders07: Det finns ju riktiga "ångbastu" och så "ångdusch"... Det första man ska kontrollera är att det finns en riktig ånggenerator och inte bara varmvattnet som skapar en vattendimma. Vattendimma är INTE ånga och dessa brukar typiskt gå under benämningen "ångdusch". Sen finns det duschkabiner som har en liten inbyggd ånggenerator men dessa är ofta för svaga för att kunna ge en riktig
Robert-san01: Alla som erbjuder delad entreprenad eller bara en rest stomme/materialsats kan du välja vilka delar du vill köpa in till.
Peter2400: [citat] Jag googlade på"corner support glass to wall" och hittade bla. den här sidan. http://www.pureadhesion.co.uk/wetromm-shower-screens-and-glass-panels/glass-support-arms-channels-and-accessories.html Men det borde väl en glasmästare kunna av standard glasfästen och en rostfri stång.
ullberg: i @mattevilling:s tråd hittar du, utöver en bra alternativ lösning, en person som köpt verktyget och är villig att sälja/hyra ut (om det inte redan är sålt) /U
Totte Lundgren: Tjabba, vi har nyligen införskaffat en takdusch här hemma (En sån man kopplar på gamla blandaren med slang emellan), men jag har ett litet problem med handtaget. Det komma nätt å jämt något vatten alls ur det. Har även testat med vårat gamla handtag, samma sak. Det är bra tryck i takduschen och den verkar funka som den ska. Tar jag lös slangen ur blandaren så är trycket väldigt
tpsoft: Hej Har lite frågor som jag skulle vilja ha era synpunkter på. Bor i en mindre BRF förening där vi planerar för att starta upp en stamrenovering/byte under 2016. Tanken är att avloppsrören ska relinas samt att tappvattnet ska bytas ut till nya utanpåliggande rör. Frågan jag har är vad som händer med tätskikten i badrummen när de nya rören för tappvattnet ska dras in? idag är ju
Fred vom Jupiter: Det finns många blandare med inlopp på 40 mm avstånd mellan utanpåliggande rör. Om du vrider vinklarna uppåt och kör korta rörbitar som böjer in 1 cm vardera så kan det nog se OK ut. Sedan kan du montera vilken duschstång du vill på blandaren. PS. Men jag är inte rörmokare så kolla upp saken först med någon som kan på riktigt.
Krillew: Borde inte massaram funka.. Det är ju faktiskt massa o inte klinker.. Nu vet jag inte om en 150mm sil funkar i övergångsringen.. men om den gör så kanske det funkar till en Jafo..
Pumba: Vanligtvis så lyfter man på metallkåpan och så sitter det en skruv där under.
danpih: Aa precis. Både dekorsten i gips och lättbetong är ju oorganiska ämnen. Dom sättes i fix. Gipsdekor riskerar dock att släppa har jag hört.
DIY_freak: Kommer inte ihåg hur jag kom fram till att det var gummiflärpen. Det var några år sedan jag plockade isär den där påfyllningsventilen, men jag är ganska säker på att det var den jag kom fram till var kass. Kanske det var ett lufthål upp till toppen, så att det normalt skall vara luft upp till toppen, men när ventilen är trasig så sprutar det vatten dit istället. Kommer som sagt
thomas33: Finns en produkt som heter FOGFINISH och är en färg man målar i fogarna. Kanske tråkigt att göra det på ett nylagt golv, men om inget annat fungerar så är det ett sätt att få samma färg på alla fogar.
thomasx: I TS fall behövs i så fall ingen varmluftspistol, det är ju bara att utföra arbetet under en bastu-session ;)
MickanV: Förlåt- jag skrev badrum - det är fel - skall vara toalett (gästpalett på nedre plan) med endast wc och handfat - ingen golvbrunn alltså. Tätskikt finns på golvet - under golvmosaiken som var ett elände att foga snyggt - och uppdraget ca 10 cm på väggar. Roland - du kanske inte läste/förstod att de givna måtten på det imbyggda luftningsröret gav förutsättningarna för kaklingen
Roland112: ja precis, jag tror de smackade på nya reglar och tog för givet att de gamla taket var rakt.
danlse: Kopplade inte loss och inser när du säger det att det ju inte fungerar. Får koppla ur trådarna och mäta igen i morgon! (Bra läge kolla lödningar på kretskortet i termostaten också, verkar vara ganska vanligt fel enligt annan tråd här)
Robert63: [citat] Fanns folk som gjorde det 2013 också :) Jag lade vit tumlad marmor som är misstänkt lik den på TS bild, på mitt badrumsgolv när jag renoverade. Snordyrt. Känns exklusivt. Vill inte höra talas om att någon funderar på att måla över:cool:
Hoppehare: Jo, närbild. Men också tvivlaktig kakling. Tryckt in tokiga mångder silocon. Jag har nu renoverat badrummet för ca 5000 spänn, ny komod från ikea och ny duschbabin från skånska byggvaror. Givet att ett helt nytt kostar typ 150 papper (på 10 år) så måste detta hålla minst 4 månder för att betala sig :)
rekan1234: Okey men tycker att det är osannolikt att det skulle ta 6h extra framförallt när han max var här 2 dagar. Ska ta upp det och en hel del andra saker när det är besiktning imorgon. Tack för att ni tog er tid att svara! 😊