Nu börjar det bli dags att ta dom sista besluten i vår badrumsrenovering. Och jag är forfarande illrådig...
Vi ska ha våtrumsmatta på både väggar och golv. Sen ska väggarna runt dusch och bad kaklas.
Men på övriga väggar (dvs en bit ifrån dusch och bad) har vi tänkt limma och skjuta fast Brandens färdigmålade panelskiva. (klammer)
Vad anser opinionen om det? Är det förkastligt eller kommer det att fungera bra?
Argumentet för att skjuta hål med klammer genom våtrumsmattan är: för att slippa stämpa och krångla för att få det jämnt och fint innan limmet satt sig. Samt att det (om än mot det som föreskrivs) bör vara väldigt liten risk för fuktproblem eftersom det är ca 1m till dusch...
Argumentet för att köra med färdigmålade skivor är: Pris. Det blir väldigt dyrt att måla med våtrumsfärg. Dessutom blir det kanske dubbla tätskikt då det sitter våtrumsmatta bakom...
Fabriksmålade skivorna ska tydligen ha nåt skyddande vaxskikt också, så sålänge de inte repas bör det stå emot nån vattendroppe lite då och då..
För övrigt kommer det att sitta en fresh intellivent där, med konstant lågfart samt fuktstyrning.
Så... Vad säger ni?
Vi ska ha våtrumsmatta på både väggar och golv. Sen ska väggarna runt dusch och bad kaklas.
Men på övriga väggar (dvs en bit ifrån dusch och bad) har vi tänkt limma och skjuta fast Brandens färdigmålade panelskiva. (klammer)
Vad anser opinionen om det? Är det förkastligt eller kommer det att fungera bra?
Argumentet för att skjuta hål med klammer genom våtrumsmattan är: för att slippa stämpa och krångla för att få det jämnt och fint innan limmet satt sig. Samt att det (om än mot det som föreskrivs) bör vara väldigt liten risk för fuktproblem eftersom det är ca 1m till dusch...
Argumentet för att köra med färdigmålade skivor är: Pris. Det blir väldigt dyrt att måla med våtrumsfärg. Dessutom blir det kanske dubbla tätskikt då det sitter våtrumsmatta bakom...
Fabriksmålade skivorna ska tydligen ha nåt skyddande vaxskikt också, så sålänge de inte repas bör det stå emot nån vattendroppe lite då och då..
För övrigt kommer det att sitta en fresh intellivent där, med konstant lågfart samt fuktstyrning.
Så... Vad säger ni?
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Jag var dum nog att sätta dörrfoder i mdf i badrummet. Om möjligt suger de upp minsta lilla vatten och sväller till oanade proportioner. Panelskivan kommer troligen bete sig lika. Jag skulle skippat den lösningen då risken för stänk är påtaglig.
Man vet aldrig, kanske kommer grannen på besök efter en flaska brännvin slunkit ned...
Man vet aldrig, kanske kommer grannen på besök efter en flaska brännvin slunkit ned...
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer
Aj då.. Det lät inte roligt :'(Fluxor skrev:Jag var dum nog att sätta dörrfoder i mdf i badrummet. Om möjligt suger de upp minsta lilla vatten och sväller till oanade proportioner. Panelskivan kommer troligen bete sig lika. Jag skulle skippat den lösningen då risken för stänk är påtaglig.
Kan det vara så att ditt foder eller smygen gick ända ner till golvet och var omålad i änden? Min plan är ju att ha skivorna en bit upp på mattans uppvik. Sen ska dom väl vara målad, så sålänge färgen ej är skadad bör dom inte suga vatten... Kanske
Det får jag villigt erkänna. Dock på behörigt avstånd från direkt vattenstänk/rinningar/etc, men det verkar ha hittat dit ändå med hjälp av barnaskaran. Är Panelskivan målad även på baksidan? Givetvis skyddar färgen, men minsta lilla möjlighet för vattnet att hitta in kommer göra den förbaskat ful tror jag. Men som sagt, sköter man det funkar det nog.
Jag lade in en panelskiva (omålad), pärlspontstyp, i badrummet nyligen. Kanske Brandens, är ej säker. I duschen helkaklat förstås, men på två väggar så är övre tredjedel panelskiva, på en vägg är hela väggen skiva. Har dock inte utsatts för så mycket påfrestningar än så jag får återkomma i den frågan.
Tack för alla synpunkter! Efter velande hit och dit har vi nu bestämt oss för att prova ändå. Jag provar färdigmålad, vänder noten nedåt. Förseglar med färg eller mjukfog om inte fabriksmålningen skulle täcka hela kanten runt noten. Och jag kommer nog ändå att sätta nån klammer för att få upp skivorna snabbt utan krångel med stämpar. Jag har svårt att tro att det ska generera nån fuktskada. Tidigare hade vi våtrumstapet direkt på spånskiva, dessutom med osvetsade skarvar. Där visade sig inga tecken på fuktskada förrutom i duschen då.
Så, wish me good luck
Så, wish me good luck
Kom bara ihåg att dokumentera och informera köparna den dag du säljer huset, så du inte blir stämd för dolt fel.Albinsson skrev:Tack för alla synpunkter! Efter velande hit och dit har vi nu bestämt oss för att prova ändå. Jag provar färdigmålad, vänder noten nedåt. Förseglar med färg eller mjukfog om inte fabriksmålningen skulle täcka hela kanten runt noten. Och jag kommer nog ändå att sätta nån klammer för att få upp skivorna snabbt utan krångel med stämpar. Jag har svårt att tro att det ska generera nån fuktskada. Tidigare hade vi våtrumstapet direkt på spånskiva, dessutom med osvetsade skarvar. Där visade sig inga tecken på fuktskada förrutom i duschen då.
Så, wish me good luck![]()
Albinsson skrev:Tack för alla synpunkter! Efter velande hit och dit har vi nu bestämt oss för att prova ändå. Jag provar färdigmålad, vänder noten nedåt. Förseglar med färg eller mjukfog om inte fabriksmålningen skulle täcka hela kanten runt noten. Och jag kommer nog ändå att sätta nån klammer för att få upp skivorna snabbt utan krångel med stämpar. Jag har svårt att tro att det ska generera nån fuktskada. Tidigare hade vi våtrumstapet direkt på spånskiva, dessutom med osvetsade skarvar. Där visade sig inga tecken på fuktskada förrutom i duschen då.
Så, wish me good luck![]()
Har du byggt färdigt? Hur blev resultatet, hur gjorde du mot golv? Har du bilder?
Jag funderar på att sätta våtrumsmatta i hela badrummet. Sen kaklar jag i duschörna samt väggar runt badkar. Resten tänker jag limma panelskiva som jag målar med våtrumsfärg ( ev även baksida). Det blir plastmatta på golv. Kanske sätter jag en glasskiva på panelskivan ovan handfat eller kakel också där. Men jag har inte funderat ut om det blir en träsockel eller om jag bara släpper skivan en bit från golv utan sockel. Vit siliconfog i anslutning mellan kakel och panelskiva.
Ja, jag är färdig. Och jag tycker det blev jättefint!
Jag valde som sagt färdigmålad, men jag maskerade kanten och duttade in lite extra färg i spånten.
Satte dem en bit upp från golvet i liv med kaklet. Limmade och sköt nån dyckert upp till som doldes bakom taklist
En sockel i trä låter inge vidare i badrum....
Ska fixa nån bild under kvällen
Jag valde som sagt färdigmålad, men jag maskerade kanten och duttade in lite extra färg i spånten.
Satte dem en bit upp från golvet i liv med kaklet. Limmade och sköt nån dyckert upp till som doldes bakom taklist
En sockel i trä låter inge vidare i badrum....
Ska fixa nån bild under kvällen
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer