Hej,
Håller på att planerar för en kommande badrumsrenovering.
Hade en entreprenör här som då upptäckte att wc-avloppet endast är ca 3 cm från kaklet, alltså uppskattningsvis 4 cm frän tätskikt. Enligt bkr ska detta vara minst 6 cm och han menade på att detta skulle bli en avvikelse även om han i praktiken trodde att han skulle få det tätt.
Till saken hör är att det är betongplatta med ingjuten vattenburen värme. Detta tyckte entreprenören gjorde det lite riskfyllt att flytta ett 110-rör.
Vad tycker ni? Acceptera denna avvikelse, eller ta risken med flytt?
Ska byta två golvbrunnar och flytta en 20 cm så det ska bilas i plattan oavsett. Wc-n sitter mot en källarvägg som är en prefab sandwhich-vägg - betong med ingjuten cellplast.
Tack för din åsikt!!
Håller på att planerar för en kommande badrumsrenovering.
Hade en entreprenör här som då upptäckte att wc-avloppet endast är ca 3 cm från kaklet, alltså uppskattningsvis 4 cm frän tätskikt. Enligt bkr ska detta vara minst 6 cm och han menade på att detta skulle bli en avvikelse även om han i praktiken trodde att han skulle få det tätt.
Till saken hör är att det är betongplatta med ingjuten vattenburen värme. Detta tyckte entreprenören gjorde det lite riskfyllt att flytta ett 110-rör.
Vad tycker ni? Acceptera denna avvikelse, eller ta risken med flytt?
Ska byta två golvbrunnar och flytta en 20 cm så det ska bilas i plattan oavsett. Wc-n sitter mot en källarvägg som är en prefab sandwhich-vägg - betong med ingjuten cellplast.
Tack för din åsikt!!
I normala fall är det inga problem att brunnen sitter för nära väggen. regeln med 6cm är mest till för att hantverkarna ska få plats med handen bakom röret när de monterar tätskiktet. Men om du ska flytta en golvbrunn 20cm kommer du ju bila sönder golvvärmen och då bör du bila upp hela golvet för att gjuta in en ny och då kan man ju lika gärna flytta WC-avloppet med när man ändå håller på. Överväg också om du ska passa på att byta alla avloppsrör när du ändå har bilat upp hela golvet så slipper du göra om det i framtiden, givet att avloppsrören är gamla alltså.
Hur ser det ut med möjligheten att få fram en ny matning till golvvärmen efter att du har bilat upp den? Du kanske även behöver bila upp golven utanför badrummet för att kunna gjuta in en ny matning. Ett styvt jobb...
Hur ser det ut med möjligheten att få fram en ny matning till golvvärmen efter att du har bilat upp den? Du kanske även behöver bila upp golven utanför badrummet för att kunna gjuta in en ny matning. Ett styvt jobb...
Det lär ligga värmeslingor närmare brunnen än 20 cm och då går de av om du bilar i dem. Det beror på vilken typ av värmekabel det är i golvet om det går att skarva eller inte. Självreglerande kablar går normalt inte att skarva.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Golvvärmen ligger ju jämt fördelad över hela golvet oftast med 150-300mm mellanrum beroende på hur grovt rör som man har valt att använda. Om du flyttar en brunn 20cm så kommer du ju garanterat att träffa på ett värmerör och det kommer att gå av när man sätter bilhammaren i det. Rent teoretiskt skulle man kanske kunna bila fram de kvarvarande rörändarna väldigt försiktigt och skarva på en stump friskt rör men det troliga är att man bara fortsätter att skada rör-änden när man försöker bila fram den.
Nu ska jag kanske tillägga att jag aldrig har bilat fram PEX rör i betong så det går kanske utmärkt men när jag har bilat fram kopparrör eller avloppsrör av gjutjärn så har de blivit mos. Visserligen så var jag inte så försiktig eftersom jag skulle riva ut allt men ändå. Vad sa hantverkaren som du hade hemma? Kunde han flytta brunnen 20cm och garantera att golvvärmen är oskadd?
Det är inte min mening att vara ett surkart som bara kastar skit på dina planer men se bara till så att du inte drabbas av oväntat merjobb.
Nu ska jag kanske tillägga att jag aldrig har bilat fram PEX rör i betong så det går kanske utmärkt men när jag har bilat fram kopparrör eller avloppsrör av gjutjärn så har de blivit mos. Visserligen så var jag inte så försiktig eftersom jag skulle riva ut allt men ändå. Vad sa hantverkaren som du hade hemma? Kunde han flytta brunnen 20cm och garantera att golvvärmen är oskadd?
Det är inte min mening att vara ett surkart som bara kastar skit på dina planer men se bara till så att du inte drabbas av oväntat merjobb.
Jag har haft två badrumsfirmor som säger att man får ta det väldigt försiktigt så kan man oftast se vart rören går. Brunnen ska flyttas längs avloppsröret. Jag pratade även med en vvsare som ena firman använder och även han sa att det borde gå om man är försiktig och att det går att skarva.
Brunnen som ska flyttas är i tvättstugan där det finns två brunnar idag. Den som ska flyttas är under värmepannan och sitter så att silramen sitter ungefär 1 cm från väggkaklet. Hur långt från silramen börjar brunnen (vanlig standardsil och purusbrunn)? Därifrån ska det väl vara 20 cm till väggens tätskikt?
Poängen med brunnen är att ta hand om spillvattnet från pannan. Den andra brunnen i rummet kan vid behov ta hand om läckage i rummet.
Det finns några alternativ om det känns för svårt med flytten:
1: byta brunnen mot ett 75-rör och ett golvvattenlås. Det borde funka med pannan.
2: gjuta igen brunnen helt. Köra ett utanpåliggande avloppsrör längs väggen till den andr brunnen.
Båda dessa alternativ begränsar dock valet av panna då avloppet måste sitta på en tom plats under pannan i alt 1. I alt 2 måste spillvattenavledningen i pannan sitta tillräckligt högt för att ge fall till brunnen som är på andra sidan rummet (som är ganska litet).
Brunnen som ska flyttas är i tvättstugan där det finns två brunnar idag. Den som ska flyttas är under värmepannan och sitter så att silramen sitter ungefär 1 cm från väggkaklet. Hur långt från silramen börjar brunnen (vanlig standardsil och purusbrunn)? Därifrån ska det väl vara 20 cm till väggens tätskikt?
Poängen med brunnen är att ta hand om spillvattnet från pannan. Den andra brunnen i rummet kan vid behov ta hand om läckage i rummet.
Det finns några alternativ om det känns för svårt med flytten:
1: byta brunnen mot ett 75-rör och ett golvvattenlås. Det borde funka med pannan.
2: gjuta igen brunnen helt. Köra ett utanpåliggande avloppsrör längs väggen till den andr brunnen.
Båda dessa alternativ begränsar dock valet av panna då avloppet måste sitta på en tom plats under pannan i alt 1. I alt 2 måste spillvattenavledningen i pannan sitta tillräckligt högt för att ge fall till brunnen som är på andra sidan rummet (som är ganska litet).
Jag skulle acceptera avvikelsen om plattsättaren inte får problem och manchett och tätskikt kan monteras enligt anvisningarna. Det kommer inte vara en förhöjd risk md denna lösning om detta uppfylls.
Tack. Då är ju en variant att de försöker och får de inte till det bra så får vi överväga vad vi gör.Jonatan79 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

