Köpte en hansgrohe duschset med blandare 160cc. Rörmokaren monterade den igår och jag blev lite konfunderad när jag kom hem eftersom det ser ut som att blandarfästet och blandaren inte verkar ha samma mått? Det ser lite skevt ut helt enkelt.
Något jag bör bry mig om eller kvittar det?
Något jag bör bry mig om eller kvittar det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är två excenterkopplingar där. Är du helt säker på att blandaren är CC160? Samtidigt borde en CC150-blandare ha muttrar.
Mät och kolla CC-mått på både blandarfäste och blandare, men för mig ser det ut som att du har ett helt normalt CC160 fäste och en blandare som är lite udda. Vilken modell är det?
Förutom det rent estetiska så har det ingen betydelse.
Mät och kolla CC-mått på både blandarfäste och blandare, men för mig ser det ut som att du har ett helt normalt CC160 fäste och en blandare som är lite udda. Vilken modell är det?
Förutom det rent estetiska så har det ingen betydelse.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Nu vet jag inte hur just Hans Grohe gör. Men utländska blandare med cc160 är oftast tillverkade som cc150, vilket är standard i de flesta länder. Sedan fabriksmonteras excenterkopplingar. I det här fallet är det nästan säkert fabriksmonterade, inget som rörmokaren har fixat. För blandare med cc150 har oftast lekande mutter på blandaren. I Sverige har vi cc160, med muttern på blandarfästet (och dessutom M gänga).
Precis så är det!hempularen skrev:Nu vet jag inte hur just Hans Grohe gör. Men utländska blandare med cc160 är oftast tillverkade som cc150, vilket är standard i de flesta länder. Sedan fabriksmonteras excenterkopplingar. I det här fallet är det nästan säkert fabriksmonterade, inget som rörmokaren har fixat. För blandare med cc150 har oftast lekande mutter på blandaren. I Sverige har vi cc160, med muttern på blandarfästet (och dessutom M gänga).
Men är det gängtape man ser på M26x1,5 gängan i blandarfästet?! :x
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
jag förstorade bilden nu. Tycker inte det ser ut som gängtape, möjligen ngt. smörjmedel. Vissa lägger väl det på gängorna för att lättare kunna dra ihop den koniska kopplingen.
Redigerat:
Jag råkade ut för detta när jag byggde om badrummet. Frågade specifikt om det var excenterkopplingar och rörfirman händade att det itne var det och satte därför CC160 på väggen istället för CC150 som jag satt annars. Sedan blev det som det blev, försent att göra något åt det då...krilleman_215 skrev:
Tack för svaren!
Ville främst veta om det gjorde något för funktionen, det estetiska kan jag leva med
Hansgrohe har ju 150cc på i princip allt, denna modell var den enda man kunde välja 160cc på. Antar då att det var en sån här speciallösning ifrån dem. Har inte varit nöjd med rörmokarens övriga arbete så ville höra så han inte klantat sig här också.
Ville främst veta om det gjorde något för funktionen, det estetiska kan jag leva med
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Kan du se om det är gängtape som sticker fram i kopplingen, det som ser vitt ut på bilden. Det skall inte vara gängtape i en sådan koppling.
Jag är bortrest, men kan kolla imorgon när jag kommer hem. Inte säker på exakt vad dock? Jag tycker det ser ut som en grå massa som sticker fram mellan muttrarna på blandarfäste och blandare. Är det där jag ska kolla närmare?krilleman_215 skrev:
Klicka här för att svara