Var idag på en lägenhetsvisning för min brors del. Jag tittade på badrummet och kunde konstatera att det var en "hemmafixare" som fixat i badrummet. Bla konstaterade jag att manchett runt brunn saknas och rörinfästningar med skruv i dusch, Antagligen har man kaklat rakt på ett gammalt tätskikt. Typ på gammal våtrumsmatta.
Om man får en vattenskada i badrum, vem är det då som står för självrisk? Föreningen eller lägenhetsägaren?

Tror i ärlighetens namn inte det spelar så stor roll :-) om det är föreningens försäkring som går in, står det säkerligen i stadgarna att arbete i badrum ska utföras av bkt/gvk-ansluten firma som ska lämna intyg. Och är det utfört av nån annan kommer i så fall föreningen att krävai n självrisken av medlemmen i lägenheten.
Vill man vara säker får man fråga styrelsen.

Det blir blandad kompott. Föreningen (deras försäkring) tar skadorna på fastigheten. Men du som medlem får stå för tätskikt och ytskikt i sin lägenhet. OM det blir skador även på andra lägenheter, så får de medlemmarna stå för skador som uppstått där.

Om du kan anses ha varit vårdslös så kan föreningen kräva dig på hela kostnaden. Det är dock rätt ovanligt.

D
Vem är det som gjort badrummet? Brukar väl vanligtvis vara brf ägare som har hand om insidan av lägenheten och brukar renovera badrum. Vist vid stambyte så föreningen.

Sedan så är väl frågan om försäkringsbolaget kommer ta det om det händer något. Tänker väl att de oftast har som krav det ska vara fackmässigt utfört.

Jag var på en lägenhetsvisning för många år sedan och såg som du med en gång att badrummet inte var gjort på rätt sätt. Det jag såg var att ägaren inte hade rivit ut det gamla badrummet som var ca 20 år gammalt och bara kaklat över det gamla. Vad jag kollade på nätet så kan ha fel så bryter det mot fackmässigt utfört och inte säkert försäkringsbolag hade gått in om något händer. Skippade den lägenheten men nämnde det till mäklaren. Fick sedan höra att säljaren och köparen hade gjort deal där priset hade sänkts med tanke på badrummet och badrummet gjordes om.

Kan kanske vara värt ta upp frågan med mäklaren om hur det ligger till med badrummet, sedan vet mäklaren om så har jag för mig de enligt mäklar lagen måste vidarebefordra brister i lägenheten och då kommer ju andra köpare veta om det också och förhoppningsvis bättre budgivning för er med lika tankar om badrummet.

hempularen skrev:
Det blir blandad kompott. Föreningen (deras försäkring) tar skadorna på fastigheten.
Jag tror du menar byggnaden. ;) Det ska vara en sjusärdeles vattenskada om fastigheten skadas. :wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.