Är det någon som vet om det är möjligt att ha en sluten duschkabin (t. ex. Casper Roma) i sovrummet? Idén tycker jag verkligen om men funkar det med fukten? Kan man leda ut fukten/ångan genom en luftkanal genom en yttervägg?
Tänker mig att kabinen står på någon slags platta (gummi, plast eller plåt) så att man inte går ut direkt på trägolvet när man duschat klart.
Svara på den, den som kan!
Tänker mig att kabinen står på någon slags platta (gummi, plast eller plåt) så att man inte går ut direkt på trägolvet när man duschat klart.
Svara på den, den som kan!
Låter inte särskilt lyckat. Du lär få extrema problem med ditt försäkringsbolag sen när du efter omfattande vattenskador skall försöka förklara varför du satte duschkabinen i sovrummet. Så jag hade nog lagt ned det projektet. Var hade du föresten tänkt dra avloppet?
Det är en sekelskiftesvilla med krypgrund under det golvet. Lätt att komma in under.
Det enda positiva med idén som jag kan se är att du ur ett komiskt perspektiv förmodligen blir först i det här forumet (och kanske tom i sverige) med en golvbrunn i sovrummet....
Faktum är att jag har ett par vänner i Frankrike som har en dusch i sovrummet. Det funkar hur bra som helst och är dessutom ett smycke i rummet. De har ingen dusckabin utan det är en gjuten historia men med trägolv i resten av sovrumet. Dessutom är ju sovrummet ett privat rum där i alla fall jag endast släpar in dom jag kan tänka mig att sova med ;-)
Jag är rätt säker på att de här tankarna att vi måste ha ett specifikt rum för bad, dusch m. m. kommer att suddas ut framåt i tiden. Tänk själv att bara kliva upp ur sängen, tryck på espressoknappen, gå in i duschen, torka av dig vattnet och där står en god espresso färdig att dricka utan att du ens har behövt ta dig ut ur rummet.
Som nämts ovan är öppen planlösning för sov och badrum inte ovanliga neråt kontinenten, det som slår mig med alla jag har sett är att
1) De är i varmare klimat
2) Husen är byggda i sten
Visst går det att genomföra, man får nog försöka att skapa olika zoner med ordentligt tätskikt i våtdelen.
1) De är i varmare klimat
2) Husen är byggda i sten
Visst går det att genomföra, man får nog försöka att skapa olika zoner med ordentligt tätskikt i våtdelen.
Det är kanske det jag ska satsa på: Ett våtrum som är halvöppet, om du förstår vad jag menar. Göra allt enligt gällande regler men ändå som en del av sovrummet.
Det är ett teglat och putsat hus från 1910.
Bra med zontanken!
Det är ett teglat och putsat hus från 1910.
Bra med zontanken!
Hade så i lgh i Orlando, var väl rätt lustigt iofs.miapia1000 skrev:
Fast då man badade fick man fuktig luft i hela sovrummet, med imma på fönstren. Och när det blev fel på avloppet rann allt avloppsvatten vidare till heltäckningsmattan i sovrumsdelen. Annars var det OK.
Ha ha ha...
Jag fattar...
Ja, ok, jag får se hur jag gör. Det var bra erfarenheter jag fick ta del av. Väldigt mycket värt.
Jag fattar...
Ja, ok, jag får se hur jag gör. Det var bra erfarenheter jag fick ta del av. Väldigt mycket värt.
Hejsan, jag var hemma hos en kund och dom hade ett badrum som låg vägg i vägg med sovrummet. Ena väggen i duschen var i glas och gränsade mot sovrummet.
Mao kunde gubben i huset ligga i sängen och kolla när tanten duschade eller tvärtom...
Finns även på hotell Gothia Towers i GBG. Där kan du ligga i badkaret å kolla på TV. Draperi finns men det är på utsidan. Hade roligt åt deta i somras när jag å sambon sov där efter Robbie Williams.
// Stefan
Mao kunde gubben i huset ligga i sängen och kolla när tanten duschade eller tvärtom...
Finns även på hotell Gothia Towers i GBG. Där kan du ligga i badkaret å kolla på TV. Draperi finns men det är på utsidan. Hade roligt åt deta i somras när jag å sambon sov där efter Robbie Williams.
// Stefan
Alla såna här konstiga lösningar med duschkabiner utplacerade i separata rum eller exempelvis källare/tvättstuga, finns även toa utan handfat tycker jag är tillfälliga nödlösningar. Inget man vill ha i längden. Föredrar att ha allt samlat i ett badrum, eller en gästtoa med handfat. Men alla har vi olika smak.
Har utvecklingen gått fram sedan 2006? Har nämligen en uthyrningsdel som enbart har toalett, ingen dusch.
Redigerat: