Badrum
nino: det brukar aldrig vara en bra ide att lägga hela plattor mot en vägg, eller i ett hörn på en vägg,
Nils82: Nä, att det blev bra är det nog ingen som tycker. Men ofta beställer hyresvärden "snikvarianten", dvs återmontering vilket sällan blir lyckat. Det drabbar hyresgästen och denne kan enbart lämmna klagomål till hyresvärden.
Janus82: Om avloppsröret kommer upp kant i kant med den färdiga väggen så är det ju inte så bra. Då bör du definitivt bila lite till så att du åtminstone får ett par centimeter mellan rör och vägg.
toolman77: Jag föeslår att du lägger mjukfog mellan fönster och puts, de kommer röra sig olika med temperatur och fuktighet och det kommer att spricka om du lägger puts direkt mot trät.
MissAnpassad: [citat] 170 hög duschvägg är faktiskt helt okej, man skvätter mest nertill ändå och inte när man tvättar håret. Och du kan nog beställa en med specialmått om du inte hittar en färdigproducerad. Om du "fontänduschar" så kan man sitta på en liten duschpall och bli "kortare". [citat] Visst innebär det mer arbete, men jag skulle se det som helt okej med tanke på vinsten i yta. Och
nino: På ett golv där man har tätskiktat och sen flyter på det och lägger nytt tätskikt med riktigt uppvik mot vägg osv, alltså enl konstens alla regler, så skulle jag inte vara jätteorolig för dubbla tätskikt... Tex om man tätskiktat och sen ser att det är bakfall och man är orolig för ev värmekabel kan skadas om man fräser, så skulle jag nog kunna tänka mig att det funkar. I ett
toolman77: Mellan tummen och pekfingret är det inte svårt att välja kakel mellan 69kr/m2 och 350kr/m2 så det är inte så meningsfullt med ett snittpris. Räkna själv på vad underlaget med plyfa+våtrumsskiva+tätskickt kostar och lägg till ytskicktet
OlofBengtsson: hej igen Nu var det ett tag sedan jag läste det, men i min bostadsrättsförenings stadgar står det något i stil med att man ska ha särskilt tillstånd från styrelsen om man ska låta göra andra ingrep än just förändringar i befintliga gruppledning. Varför man bestämt det vet jag inte, men tänkte att det var lika bra att förtydliga att jag t.ex inte drog ut en ny grupp. //
Danne_83: [citat] Finns säkert badkar med inbyggt vattenlås som du kan rensa uppifrån. Annars så kan du köpa ett vanligt och sätta ett vattenlås mellan badkar och avloppsrör. För några år sedan fick man inte ha rör upp i golv i våtzon 1. Kanske är ändrat? Hur som helst känns det lika tryggt att ha ett rör upp som en golvbrunn så jag skulle inte bry mig om den rekommendationen om den
Torkil: Snyggt! Så får det nog bli - 3st placerade i överkant. Tack!
stockholm75: Hej, jag har ett helkaklat badrum i källaren där jag vill lägga på kakelfogsfärg. Huset är byggt -47 och det är nyligen dränerat, men lite fukt dras fortfarande upp i väggarna via bottenplattan (ej dränerat under huset). Därför är det viktigt att väggarna är fuktgenomsläppliga. Fogfärgen heter Fog Finish och är från Tile Guard. På förpackningen står det att färgen
Oldboy: Kollade på LVI Digital. Under tekniska data står denna anmärkning. Bör gälla alla element (Digital-serien) som jag tolkar det. * IP 44 med IP-stänkskydd (tillbehör) eller stickpropp. IP21 om endast den bifogade kopplingsboxen används. Detta var bara en snabbkoll. Borde finnas för andra modeller och tillverkare också.
Malin R: Nej, vi har inga vattenrör som syns. De kommer nerifrån och ansluter till badkaret bakom fronten. Jag vill gärna ha ett rör att flytta duschhållaren längs med, upp och ner, så att även de korta människorna i familjen ska få ha duschen på lämplig höjd.
Undraren: Tack för ditt svar. Jag misstänker att säljaren har polerat golvet inför försäljningen, dvs inget mirakelmedel.
Patrik_Hed: Om man är lite van så kan man köra med slag försiktigt i kakel, men det bästa är kakelborr. //Patrik
Mikael_L: Det AG A skriver är korrekt. Men då ert hus är ett befintligt gammalt hus så är lösningar med plast ibland svåra att få till bra.
sebno: kolla på www.dff.se så kan du få precis vad du vill i glas, tror inte att det ligger så mycket bilder ute just nu eftersom att hemsidan är ny och håller på att uppdateras med dra iväg ett mail så finns det nog ett antal att tillgå. vi gör precis allt i glas :)
nino: Om inte reglerna ändrats så får du inte ha ett elrör / dosa undre karet, det är bara genomföringar för vatten som får finnas i zon 1. Eluttaget /röret ska vara i zon 2 och sen får man dra el därifrån till badkaret. Vet att det varit tal om att ändra reglerna här men jag vet inte om det gjorts. Det är alltså våtrumszoner jag pratar om inte elektrikernas zoner
PeterStrandberg: Förutsatt att högrabrunnen tar undan den mängden som kommer ut badkaret, hade jag lagt ett fall i hela rummet mot duschen och varit nöjd så.
markin: @hempularen - Är det direkt olämpligt att inte lägga isolering under? Är novis inom området men har läst synpunkter kring både fuktvandring och givetvis energiåtgången @hagv - Tack för tipset! Har läst på lite om detta och det känns som något jag kan få till @imported_Benno - Blir det enbart "komfortvärme" med den slingan? Har du några tips på alternativ? Tidigare har
Deger: Fick in svar från Bauhaus tidigare att de inte rekommenderar lösningen som beskrivs här, verkar som man ska ha gummibricka under hela profilen (med profiler i våg istället). Väntar in komplett svar närmaste dagarna, kommer lägga upp det här, kan finnas fler med mig som ska installera Dalarö.
Rolle85: jag tror mycket av sanningen finns i vad som förmedlades av säljaren/mäklaren när de såldes.
term: Det där fixar du på nolltid med en rulle maskeringstejp och en tub våtrumssilikon.
andyv: Hej Bikkan. Man behöver ju inte hålla strikta avgränsningar. Dra upp ett fält på väggen med golvmaterialet eller matchande mörkare mosaik. Eller som halvpelare med t.ex. inmurade hyllor emellan. Lek med olika kombinationer på golvet. Eller på väggen. Ha en ram i annan nyans runt spegeln. Som fondvägg bakom toaletten. Eller i duschen. Stenar på golvet istället för klinkers. Måla den
Rolle85: Kör med raka väggar där ena väggen är fast och den andra öppningsbar. Jag körde med en sådan 80x80cm från Bauhaus, den finns I flera mått och kombinationer men klart billigast. http://www.bauhaus.se/duschvagg-camargue-vario-s6-74-5-76-5-cm.html?nosto=nosto-searchpage-1
AndersMalmgren: Märkligt, jag har 800-modellen och den är någon mm större än 800 typ 802mm edit: ah se där, nishmodellen som jag har är mer kompakta än de öppna, det kan man ju förstå, tror inte det är någon fara ändå, du har gott om plats och slätt och fint för tätskikt
Paul-Staffanstorp: För min del matt alla dagar i veckan då kalkfläckar syns så tydligt på blankt kakel plus jag inte gillar att de reflekterar ljus franska lampor så det blir störande.
putte69: Hej! Hur har det gåt med badrumsmöblerna i från Swedmarts badrumsmöbler ? Hur är kvaliten?