Snabelsvans skrev:
@Kalle_A
Om jag kan placera toalettstolen centralt i hålet går det definitivt att få tätt med silikonet, det var därför jag frågade om det funkar. Tanken är ändå att den inte ska hålla många år då totalrenovering av det utrymmet är högst upp på "riktiga" projektlistan. Just nu är det brandsläckarläge som gäller, sen när allt "fungerar" är då det propert proaktiva och långsiktiga renoveringsarbetet påbörjas. Jag har hittat ett hus som är lagom stor och i ett område jag älskar, jag planerar bo 100 år här om jag kan.

Bild på gjutjärnet (som ja, av allt att döma åtminstone har börjat rosta invändigt):
[media]
Jag har testat spola osv med gamla toaletten ett dussintal gånger, allt fungerar som det ska (dvs ingen översvämning på bottenvåningen). Jag räknar med att byta ut alla rör osv när det väl är dags, jag försöker alltid göra något till "100%" när jag väl utför ett arbete. Detta inkluderar öppna upp taket mot vinden och se till att allt ser rätt ut och korrigera ev. fel, vilket fungerar bra iomed att toaletten är vägg-i-vägg med ett överdimensionerat kök jag övervägar stjäla lite kvm från för att få plats med dusch osv, och då blir nästa naturliga renoveringsprojekt köket.

Jag har även gjutjärnsrör ingjutna i betong i källaren, gamla reliker som inte längre används men som ligger kvar och sticker ut genom betongväggar osv. Jag hade tänkt bila upp betonggolvet i källaren nån gång i framtiden och passa på att ta bort just de gjutrören, och se hur jag tar bort asbestisoleringar osv, men det är projekt som är flera år in i framtiden.

Reflektion:
Gjutgärnsrör har inte använts på ett tag så att det ser rostigt ut på insidan är inte avgörande utan hur mycket av järnet som rostat bort. Jag ser på dina svar att du har ett akut-perspektiv. Jag ville bara uppmärksamma dig på att gjutjärnsrör ofta passerat bäst före datum med råge. Krökarna påstås krokna först.

Samtidigt låter det som om du är förälskad i ditt hus. Härligt ! Det är klart du ska bo där minst 100år. Själv har jag konstaterat att jag behöver bli minst 125 år om jag ska hinna med det viktigaste jag vill göra och pröva.

Ur det perspektivet är det nog enklare att se till att få ditt hus att fungera från taket och nedåt. Tätt tak är alltid bra start sen är det dessvärre en del investeringar som inte syns men som är väldigt skönt man vet att det fungerar och inte kommer ställa till överraskningar. Där ingår så kul saker som avlopp, vatten, värme och el men ta en sak i taget så brukar det ordna sig.:)

Kalle_A skrev:
Ur det perspektivet är det nog enklare att se till att få ditt hus att fungera från taket och nedåt. Tätt tak är alltid bra start sen är det dessvärre en del investeringar som inte syns men som är väldigt skönt man vet att det fungerar och inte kommer ställa till överraskningar. Där ingår så kul saker som avlopp, vatten, värme och el men ta en sak i taget så brukar det ordna sig.:)
Efter husköpet men innan jag flyttade in anlitade jag en lokal elektriker att dra om allt el i huset, och han fick byta ut 3 elcentraler till moderna flick-switch (vet ej vad de heter, istället för proppar), vägg- och taklampkontakter. Installerade även trådlösa brandvarnare i samma sväng (när en tjuter så tjuter alla). Finns massor av gamla väggkontakter kvar här och var men de är urkopplade, just nu har jag el till varje rum men bara närmast dörren, tvärs över i rummen, speciellt de större, känns det verkligen att inte ha elen dragit dit. Tanken var att eftersom jag ska remodellera hela huset så avvaktar vi och drar elen rum för rum i takt med att jag renoverar och vet vilken planlösning jag ska ha.

Givetvis drogs även fiber i anknytning till flytten, underbart att ta spaden och gräva, hjälpa med kabeldragningen och sen täcka allt efter installationen. Har även gjort småjobb som rensa rabatter runt huset, kapa träd och under semestern byggde jag en hundgård på kanske 200kvm (har ej mätt).

Toaletten går framåt, jag var på Clas Ohlson, Jula osv på en dagslång inköpstrip (köpte bl a varmluftpistol,rörbock, motorsåg [orelaterat], rörkap, olika silikoner och tejper, och mycket annat mys). Jag införskaffade en sån där 1,2m böjlig R15-R15 slang, blev 100x lättare att koppla in toaletten då jag inte behövde bry mig om att få rätt vinkling osv, bara Plug 'n Play. Hittade dock ingen Manchett i rätt storlek så körde med silikon trots allt. Håller den inte tätt så får jag beställa en via nätet eller något. Vattnet funkar till toaletten, den spolar bra, inget läckage (testade innan jag silikonade). Tänkte inviga den imorgon.

Får se om nästa inomhusprojekt blir att installera diskmaskin (inkl. flytta fastskruvade bänkar, lister, såga upp under diskbänken, modda rör osv) eller fixa ett fungerande handfat i toaletten (måste nog bryta upp golvet för att komma åt att skruva på rören, installera nya, bocka, osv). Tänkte viga morgondagen till att fixa det sista med träden som ligger och skräpar på tomten innan vintern kommer.

Det finns speciellt sanitets-kitt att täta runt toastolens rör med. Det är ungefär som modell-lera. Knåda en lång orm som räcker runt röret och tryck ner den i glipan.

Krilleman
Nej nej nej, ingen silicon där snabelsvans!

Antingen köper du en WC-manschett 146mm. Finns flera tillverkare här en en av dom största:
http://faluplast.se/sv/ovriga-gumminipplar/wc-manschettrsk-310641714690-110mm__1156

Är det bara lite halvt provisoriskt duger avloppskitt som du masserar i händerna tills det blir lite varmt och smidigt och fyller håligheten med denna "modell-lera". Men detta håller tätt i många år!

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...-installation/vvs-tatning/avloppskitt-450555/

Tack för tipsen, och speciellt länkarna. Jag ser till att köpa avloppskittet nästa gång jag passerar Jula, jag misstänker att det var något snarlikt jag kislade bort när jag tog bort den gamla toalettstolen.

Är det någon speciell anledning till att inte använda silikon?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.