25 372 läst ·
25 svar
25k läst
25 svar
behövs värmefördelningsplåt golvvärme vid flytspackling i badrum?
Med mapei Uniplan så skall det vara minst 20mm över rören.
Nu rev jag ju ur golvspånen eftersom allt vatten o avlopp skulle flyttas om.
Om jag använd vanlig golvspån så hade bygghöjden blivit 22mm+ 16mm(rören)+30mm (flytspackel med fall)+12mm (Fix&Klinker)=80mm
Nu klarar jag mig med 22mm+30mm+12mm=64mm
Kanske inte så mycket skillnad men nu gjorde jag så och det blir bra n(Har inte flytspacklat ännu). Placebo effekten är stor
Lite bilder:
Nu rev jag ju ur golvspånen eftersom allt vatten o avlopp skulle flyttas om.
Om jag använd vanlig golvspån så hade bygghöjden blivit 22mm+ 16mm(rören)+30mm (flytspackel med fall)+12mm (Fix&Klinker)=80mm
Nu klarar jag mig med 22mm+30mm+12mm=64mm
Kanske inte så mycket skillnad men nu gjorde jag så och det blir bra n(Har inte flytspacklat ännu). Placebo effekten är stor
Lite bilder:
Redigerat:
Hm, antingen skriver jag otydligt lr så läser Du otydligtnino skrev:
TS lösning var att flytspackla på spångolv med skåror för värmeslang, jag undrade varför han inte la slangen i flytet? men skrev också att det kunde finnas andra rekommendationer för flyt på spångolv som jag inte känner till.
Ja,kom inte här försök förvrida huvudet på mig nu 
Du anar inte vilka våndor jag haft om vilket material man skall använda. Spårade skivor... Värmeplåtar... Vilket spackel....
Vem man än frågat så får man olika svar.
Och då har jag inte tagit med processen för planlösningen, vojne vojne.. Och tala inte om utbudet av kranar, handdukstorkar, knoppar och allt annat.
Man får åka på rehab när det är klart!
Du anar inte vilka våndor jag haft om vilket material man skall använda. Spårade skivor... Värmeplåtar... Vilket spackel....
Vem man än frågat så får man olika svar.
Och då har jag inte tagit med processen för planlösningen, vojne vojne.. Och tala inte om utbudet av kranar, handdukstorkar, knoppar och allt annat.
Man får åka på rehab när det är klart!
¨Jan-Å skrev:
Ok jag tolkade ovanstående som ett förslag på konstruktion...
Det skrivna ordet är ju lätt att missuppfatta, det som ser så himla tydligt ut när jag skriver kan uppfattas annorlunda av andra.
Så visst, det kan jag förstå hur Du tolkade mitt inlägg.
Men jag har aldrig frågetecken i ett förslag, jag sätter frågetecken efter frågor.
Så visst, det kan jag förstå hur Du tolkade mitt inlägg.
Men jag har aldrig frågetecken i ett förslag, jag sätter frågetecken efter frågor.
Jag startar upp denna tråd igen, vad säger standarden idag egentligen?
Jag har lagt spårade spånskivor och ska flyttpackla på detta!
Enligt min leverantör av golvvärme system så ska jag ha värmefördelningsplåtar och lägga plast lr någon papp ovan detta.. Men min rörmokare säger att jag inte ska ha någon plåt utan flyta direkt på.. Vad säger ni?
Jag har lagt spårade spånskivor och ska flyttpackla på detta!
Enligt min leverantör av golvvärme system så ska jag ha värmefördelningsplåtar och lägga plast lr någon papp ovan detta.. Men min rörmokare säger att jag inte ska ha någon plåt utan flyta direkt på.. Vad säger ni?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Har varit olika men oftast sitter det plåtar men det har nog med att göra om det är klinker eller parkett
Här har du lite mer kött på benen:Erlan skrev:
https://www.byggahus.se/forum/badrum/281855-varmefordelningsplatar-hur-flytspackla.html
Klicka här för att svara