Håller på och renoverar ett badrum vad gäller med skivan bakom gipsen, har i efterhand hört att det SKA vara en 15mm plywood är det så?

Jag har köpt 11mm OSB, funkar inte detta? Reglarna sitter på 45cc.

Har frågat hantverkare och alla säger olika!

Vilka följer detta? Hört från hantverkare som jobbar med försäkringsskador som inte ens sätter 15mm..

Hur stor är risken att det blir problem med en 11mm OSB?

Krilleman
Sätter dom inte 15mm plywood följer dom inte säkervatten. Allt ska monteras i massiv konstruktion. Plywooden löser problemet med kortlingar för att uppnå detta.

Att inte sätta 15mm plywood bakom känns som en dålig ursäkt för att spara pengar.

Tillägg: om du nu känner massa hantverkare som sätter 11mm plywood, varför fråga här? :)

Krilleman
11mm OSB skriver ts...

Ojsan :)

Personligen hade jag föredragit 15mm plywood.

Men å andra sidan har jag svårt att förstå varför OSB:n inte skulle räcka, man har kunnat göra så en gång i tiden innan.

Men som sagt, jag hade kört på 15mm plywood då det ger en stabilare känsla, samt om man ska fästa upp något i framtiden tycker jag det "biter" bättre med plywood.

Det där med 15mm plywood har jag inte hängt med på regelmässigt.

Jag kan ha fel, men jag har uppfattat att så länge du följer monteringsamvisningar från skivtillverkare så är det ok.

Då måste man dela upp problemet lite. Å ena sida skall väggen i sig själv vara styv nog, å andra sidan skall det gå att fästa saker på ett korrekt sätt, vilket i sin tur delas upp på stabilt nog, och vattentätt.

Väggens stabilitet blir bra om man följer eller är bättre än skivtillverkarnas anvisningar Då duger ex enkelgips och inget mer om reglarna står med cc30 eller dubbelgips på cc60.

Skall man fästa upp något överhuvudtaget i en sådan konstruktion så måste man kortla i förväg med virke som dels orkar bära det som sätts upp, och som är tjockt nog för att skruvarna inte går igenom. Där kommer täthetskravet in. Vid uppfästning skall hålet fyllas med silikon, och det skall uppstå ett tryck i hålet när skruven sätts i. Det får alltså inte vara hål rakar igenom regeln.

I en del konstruktioner används osb bakom gips. Då kan det behövas ytterligare kortling där duschvägg, handfat och kanske dushblandare skall monteras. De kan behöva långa och rätt kraftiga skruvar för uppfästning

Våtrumsväggen med 15mm plywood löser detta i "ett moment" man behöver inte fundera så mycket i förväg på exakt var alla skruvar skall komma. Men jag har uppfattat det som ett bekvämt alternativ, inte som enda möjliga utförande.

Redigerat:
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.