Hej,

Ska bygga ett badrum på en övervåning där halva rummet har snedtak (mot takpannorna utanför...).

Konstruktionen i snedtaket utifrån och in är just nu:

Takpannor -> takduk -> luftspalt -> masonit -> 300mm isolering -> åldersbeständig plast -> glespanel.

Hur bygger man nu bäst snedtaket i badrummet?

- Kan jag sätta upp konstruktionsplywood och sedan våtrumsskiva direkt på glespanelen?

- Hur ska våtrumsskivan sedan behandlas isåfall? Har tänkt att ha våtrumsmatta på golv och delarna av väggarna som inte är "snedtak". Misstänker att man inte drar upp våtrumsmattan i snedtaket?

Tack på förhand,

Dan

Man kan behandla snedtaket som tak eller som vägg men i zon 1 måste du ha tätskikt även på snedtaket.

Vilket tätskikt ska du använda?

huggan skrev:
Man kan behandla snedtaket som tak eller som vägg men i zon 1 måste du ha tätskikt även på snedtaket.

Vilket tätskikt ska du använda?
Som jag förstår det enligt GVK fungerar plastmattan som själva tätskiktet. Inget annat ska behövas (?).

Snedtaket kommer att vara ca en m2 vid dusch. Ska man alltså dra upp mattan även där eller kan man kanske måla den biten med något färgsystem?

Ja det stämmer, plastmattan är tätskiktet. Tror inte man får blanda system med varandra utan väljer du plastmatta måste du ha det överallt. Vi har plastmatta på våra snedtak i badrummet sedan målad gips där det är rakt tak.

Man kan blanda system, tillverkarna har instruktioner för hur mötet ska göras. Vi ska tex ha både målat system och foliesystem + kakel.

Blir det inte snyggast att bara dra upp våtrumsmattan i snedtaket också?
Alternativt göra en överlappad skarv mellan vägg och snedtak, för att göra monteringen lite enklare.

Våtrum är snyggt och praktiskt :thumbup:

Paul-Staffanstorp
Personligen gillar jag inte alls kakel på snedtak för jag anser det ger en känsla av att ramla över en...

Blanda tätskiktssystem är inget konstigt om man vet vad man håller på med.
Vi har ett flertal ggr blandat kaklade ytor och målade snedtak enligt måleribranschens regler för våtutrymme.

I de fallen låter man bara våtrumsfolien gå ut 100mm och sen när man satt plattorna så gör målaren sitt utanför detta och skarvar ihop de olika tätskikten och målar till kaklen snyggt. (Har för mig kravet är minst 50mm.)

Borde fundera likvärdigt med plastmatta än om man då får göra omvänt känns det som.
Att målarens överlappas av mattan.

Tack för svaren. Får fundera lite. Har blivit lite klokare iallafall :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.