1 195 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Hur lika är fog och fog från olika fabrikat?
Hej
Jag har fogat halva klinkergolvet i tvättstugan för några månader sedan, nu är andra halvan redo att fogas. Båda halvorna är ca 5m2.
Jag har använt grå fog från byggmax förut och jag får inte tag i sådan nu, jag har väntat i veckor och testat flera butiker, det verkar vara något problem hos leverantören.
Men då undrar jag: Om jag går till en annan bygghandel och köper "grå fog", kan man anta att den är tillräckligt lik? Jag tänker mig att den är lite av en standardfärg, men vad vet jag.
Ungefär halva ytan i det här fallet är grå mosaik (5x5cm) och andra halvan är typ antracit, 30x60cm-plattor.
Hade ni chansat? Just nu är tvättstugan (som också är hall) kaos så varje dag i det här känns som ett år närmare döden.
Tack!
Det ser ut såhär:
https://www.facebook.com/etthundrat...8929135913479/748412658631791/?type=3&theater
Fogarna kommer alltså att mötas i mitten, så det vore ju önskvärt om de lurar ett otränat öga och ser lika ut.
Jag har fogat halva klinkergolvet i tvättstugan för några månader sedan, nu är andra halvan redo att fogas. Båda halvorna är ca 5m2.
Jag har använt grå fog från byggmax förut och jag får inte tag i sådan nu, jag har väntat i veckor och testat flera butiker, det verkar vara något problem hos leverantören.
Men då undrar jag: Om jag går till en annan bygghandel och köper "grå fog", kan man anta att den är tillräckligt lik? Jag tänker mig att den är lite av en standardfärg, men vad vet jag.
Ungefär halva ytan i det här fallet är grå mosaik (5x5cm) och andra halvan är typ antracit, 30x60cm-plattor.
Hade ni chansat? Just nu är tvättstugan (som också är hall) kaos så varje dag i det här känns som ett år närmare döden.
Tack!
Det ser ut såhär:
https://www.facebook.com/etthundrat...8929135913479/748412658631791/?type=3&theater
Fogarna kommer alltså att mötas i mitten, så det vore ju önskvärt om de lurar ett otränat öga och ser lika ut.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 596 inlägg
Om det inte är ohemult dyrt kanske du kan köpa en liten, blanda till och prova på en liten yta - så är det ju inte så jobbigt att kratsa bort om det inte funkar ?
/K
/K
Tack för svar, som tur är fick jag tag i rätt fog igen. Vi får se när det torkar, om det ser ut som förra batchen som jag köpte i juni. Det står tydligt på förpackningen att man inte ska blanda fog från olika tidsperioder.
Men men!
Bilder finns som vanligt på "etthundratolvan" på facebook, enligt länken ovan.
Men men!
Bilder finns som vanligt på "etthundratolvan" på facebook, enligt länken ovan.
Nu verkar problemet hyfsat löst men, det är stora skillnader mellan tillverkare av fog, kan skilja väldigt mycket.
Dessutom som du redan läst på säcken, att det kan skilja mellan olika batcher.
Dessutom kan det skilja lite beroende på olika mängd vatten från blandning till blandning, men den är oftast obetydlig.
Dessutom som du redan läst på säcken, att det kan skilja mellan olika batcher.
Dessutom kan det skilja lite beroende på olika mängd vatten från blandning till blandning, men den är oftast obetydlig.
Klicka här för att svara