Hej,

Sitter och planerar för vårt husbygget.
Vi har fastnat med det stora badrummet och funderar på hur man ska göra med duschen,
Hur hade ni gjort?

Vill ha plats för förvaring som något högskåp samt en handduks tork

Ritning av ett stort badrum med plats för dusch, badkar och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har någon bra idé på hur man ska få det så bra som möjligt i badrummet? :D

O
Jag gillar inte när tronen är framför dörren... Vet inte, men det har aldrig känts rätt för mig...

Odjuret skrev:
Jag gillar inte när tronen är framför dörren... Vet inte, men det har aldrig känts rätt för mig...
Hur hade du haft det istället?

Ni får gärna rita om förslag åt oss om ni har idéer

Om du sätter handfatet på väggen som är 3,60 och toan på höger vägg mitt emot badkaret så slipper man se dörren..

BirgitS
Eftersom jag inte gillar att gå över blött område på väg till toalett och handfat hade jag satt duschen längst in i något av hörnen av den högra väggen som är 1,80 m lång.

Om man inte vill ha toaletten fullt så synlig kan man ha förvaringsskåp där handfatet är ritat, handfatet där toaletten är ritad, toaletten till vänster om fönstret och låta badkaret vara längs nedre väggen.

Känns som många kvm för det du skriver om. Ska det vara stort spabad eller tvåpersonersdusch?

Två personers dusch sedan bad men inget hörn badkar/bubbelbad

Är det bara jag som tycker att badrummet är alldeles för stort? Jag hade övervägt att förlänga hallen med 1,80 ända mot nedre väggen för att få en bättre förvaring för ytterkläder, skor och annat platskrävande. Ett badrum på 1,80 brädd räcker alldeles utmärkt, du får lätt in en handdukstork och ett stort högskåp. Det blir dessutom billigare att bygga så då det behövs mindre tätskikt.

Ritning över ett stort badrum med planerad förlängning av intilliggande hall för ytterkläder och skoförvaring.
Skapa konto

Men vi har redan en hall med förvaring, men bra tanke.

Kontor? Klädkammare? Extra badrum/toalett? Jag kan tänka mig massor av saker att ha ett extrarum till istället för att ha ett överdimensionerat badrum. Det blir troligen bara spillutrymme.

Så här byggde vi för sex år sedan.
Har inte hittat något negativt än.
Inget badkar, men ett dusch-hörn med sådana där runda dörrar :)

Ritning av badrum med mått, WC, dusch och handfat, ingen badkar.

BirgitS
Även med en två-personersdusch längs den högra väggen som är 1,80 m så blir det mycket golv- och väggyta över.

Vi kommer ha ett till badrum som är lagom för dusch toa och handfat
Kontor blir i garaget och klädkammare har vi.
Så har faktiskt gjort badrummet större för vi har stora sovrum också.
Men vi får klura lite på hur vi ska ha det

Jag hade satt badkaret vid den högra väggen, sen dusch, handfat och toa. Vid väggen uppe, till vänster om dörren hade jag haft tvättmaskin och torktumlare på golvet, bänkskiva över och vägghängda skåp ovanför det.
Svårt att se om det får plats dock, men räkna lite på det

Vi har både dusch och badkar. Det är bra om man kan hänga handdukar mellan duschen och badkaret så att man kan nå dem från både och. Vi har dubbla stora handdukstorkar som går på ett ur i norm-skåpet, på så sätt kan vi köra på dem för fullt när det är dusch-tider utan att det blir för varm t i badrummet. (Vi har en handdukstork för handhanddukarna också, en sån där stång.) Sen är det inte fel om man kan nå handfatet från toan, bra om det är relativt nära i alla fall.

Det blir så här tror vi

Ritning av ett litet badrum med dusch, handfat, toalett och måttangivelser.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.