Badrum
Matstj: #TS, du får nog sätta kakel o klinkers själv. Svårt att hitta nån som tar små jobb för bra pris. Första gången du gör det blir det bästa. Gör det i lagom fart, sakta o säkert. Det går nog bra.
jockelindstrom: Gammal tråd, men jag som flera andra som skrivit tidigare i tråden går i tankarna att sätta ihop mina egna badrumsskåp av köksstommar. Vore kul med lite inspiration. Behöver absolut inte vara Ikea stommar. Men det är alltid roligt att se hur andra löst det.
Paul-Staffanstorp: Ok... men då gör vi så att du gör din tolkning av vad som är fackmässigt och jag fortsätter att utföra mina arbeten på det sätt som jag anser vara fackmässigt utfört... alltså för min del i enlighet med BBV som jag är ansluten till och inte med någon hittepålösning där jag gör avsteg från deras branschregler genom att följa "säker vatten" som jag inte ens är ansluten till
Anonymiserad 159073: Status på mitt stora badrum och tvättstuga idag se bilder. Tack för tipssen och råden! [bild] [bild]
sunqan: [citat] Sorry, i uppräkningen fattade jag det som att golvslingan ungick, men det gör den ju inte :-) bara monteringen. Då är 10k i material mer rimligt.
dgs: [citat] Standardhöjd på badkarsblandare är 70cm
labbetheking: Ja den såg riktigt fin ut! Funderar mest på vilket storlek på kaklet på golv och väggar som skulle passa och om man ska köra vitt på väggarna hela vägen runt eller om man ska bryta av med något. Har så grymt dålig fantasi :)
HandySmurf: Byt ut skruvarna mot VVS-skruv så tål de fukt bättre. Glöm ej att peta in silikon i skruvhålen också, detta för att förhindra att fukt kommer in i väggen.
IngemarEB: 1. Det är själva duschväggen som görs om. 2. Jag vet inte om det är foliebaserat tätskikt. Det får jag ta reda på. 3. Exakt hur och med vad de spacklat efter att de rivit ner kaklet är jag osäker på. De har täckt väggen med "något" (som liknar "spackel") som skulle torka. Detta för att göra väggen slät igen, antar jag. Tack för enegagemanget! :-)
shadowfire: [citat] hah, ja jag snodde det tipset från en annan person och det är jag glad över för just vid skrapandet vid brunnen, så var det lite för mjukt på ytan för att kunna gå utan att göra fotavtryck. Sågade sönder en av lastpallarna som jag fått hem skivmaterial med och la den bara på en regelstump. :thumbup:
peteng-1: Började läsa på om hur man monterar lös toalettstolen för att kunna utreda om det är den som är problemet. Men en morgon när tjejen spolade kraftigt i den andra toaletten (både handfat och toalett samtidigt) så hörde hon ljud från köket. Hon påstår att det hade kommit upp lite vatten i diskhon. När det väl hade sjunkit undan så har allt fungerat bra. Ingen doft på den nya
Paul-Staffanstorp: Tack... det har du ju förvisso rätt i ;) hehe Får väl prova detta någon dag då... Fördelen jag gillar med Bemix annars är att det blir ganska flytande och rinner lätt ner och fyller upp runt brunnen, men det gör kanske detta också.
Paul-Staffanstorp: Det är ganska svårt att bedöma på bild men ta ett bladmått och mät. Det är ofta ganska svårt att få det helt hundra med rakskurna stora plattor och smala fogar speciellt om det är fall på golvet som det troligen är hos dig eftersom det ser ut att vara i ett våtutrymme. Branschreglerna säger följande och i ditt fall blir det att det är ok med 1,6 mm : [bild]
cattisask: Uppdatering; Exakt 25 veckor efter att vi upptäckte vattenskadan så kunde vi äntligen ta den första duschen och använda toan i fredags! 😃 Väntar fortf på lite saker som t.ex. att elen ska bli inkopplad, en vikbar duschdörr, lite hyllor i duschen samt hängare till handdukarna...men det är ju småsaker när man har fått planera sina duschdagar på gymmet/jobbet/föräldrar i 25
js6033: Såg att det finns ett företag som heter Antislip.se. Någon som har använt deras produkt på plast(vinyl)matta i badrum? Erfarenhet?
Jonatan79: Det skvätter lite mer än vanligt handfat men stenskivan är ju enkel att torka och tål det.
JOW: [citat] Fast, man duschar kanske inte så ofta samtidigt som man går på toaletten. Så med vikbara glasväggar går det bra ändå. Håll 80cm för toaletten (vilket är standard) och när man har duschat färdigt viker man in duschväggarna så de tar mindre yta. Funkar bra för oss.
Martin Karlsson: Finns det någon regel som säger hur golv ser ut, där tvättmaskin ställs? Jag vill flytta ut min tvättmaskin från badrummet för att frigöra mer yta till badkar. Kan man sätta den i mindre angränsande garderob och dra vattnet dit?
tank77: Tar ni bort klacken med den lilla släggan på bilden:confused: Men annars är svaret EPS som ni "gjuter" upp golvet med!
Mats: [citat] Användaren Yegane har direkta kopplingar till den sida som vederbörande påstår sig ha "hittat". Byggahus har absolut nolltolerans mot smygreklam för egen verksamhet Användaren avstängd /Mats Moderator
Pius: Varit på Bauhaus och i princip blivit utskrattad när frågat om duschkar. Flera visningsex fanns inne. Mycket frågande försäljare som jobbat med vitvaror i 30 år och aldrig sålt ett duschkar. "Varför ska ni ha ett sånt ?" Så - har väl i princip skrinlagt den planen. Funderar nu på Svedbergs "duschplatta" men ej sett i verkligheten. Den ställs ovanpå golv som duschkabin tror jag.
4integration: Hej, Kan man på något sätt ansluta ett WC-element (Ifö Sign 840) bakåt istället för neråt?? Det verkar bara finnas i en 90 graders böj som går att vrida men alltid 90 grader emot toastolen. Kan tycka att Ifö borde ha det som tillbehör; det är ju vara ett löst plaströr... [bild]
MasMats: Vi har blandaren du ger som ex. Har kopplat ett duschhandtag på utloppet som går nedåt, bakom utkastet för badkaret(vattenfallet) . Den lämpar sig om du har utanpåliggande rör uppifrån el nerifrån. Har svårt att se hur du skulle få till takduschen oxå. Är väldigt nöjd m blandaren som sådan om det är nån input.
fgo: Ja det vet jag att testerna görs av GVK. Men jag tycker, ifall hantverkaren vill köra på något "nytt" så bör man följa upp resultatet på det. Eftersom GVK omöjligt kan lova att den specifika har gjort allt till 100% Är våtrumsmatta ett alternativ? Skönt att höra. Det här kommer bli bra!
Kalle Hansson: Mitt badrum va fuktskadat så jag rev de och byggde nytt. :) Här kommer lite bilder. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]