Byggahus.se

Blandare - Hansgrohe eller Tapwell

1. J
    Medlem Nivå 4
    Visst... förnuftet säger Gustavsberg eller Mora men de är ju inte så där jättekul i designen.

Har däremot hittat två andra som tilltalar mig mycket, nämligen en Tapwell och en Hansgrohe. Jag gillar båda, möjligtvis att den från Tapwell skulle vara aningen snyggare i mitt badrum; men jag får för mig att Hansgrohe smäller lite högre vad gäller kvalitet.

Vad säger ni 'förståerpåare'? :)

2. -RB-
    Renoverare · Nivå 14
    I vårt nya badrum har vi tvättställsblandare från Hans Grohe och duschblandare från Tapwell. Nu är de bara halvåret gamla, så vi har inte så lång erfarenhet av dem, men de funkar bra. Hans Grohe-blandarna är riktigt fina och verkar hålla hög kvalitet. Tapwell-blandaren funkar och jag kan inte riktigt förklara varför, men den inger inte riktigt samma kvalitetsintryck.

Redigerat 4 mar 2015 20:20
  3. J
    Medlem Nivå 2
    Har satt in många blandare med märket tapwell, väldigt dålig kvalité. Delar som lossnar och blandare som inte fungerar alls. Dom har haft mycket problem förr, men har väl blivit bättre men tycker fortfarande inte att dom är bra

4. ACME
    Medlem Nivå 12
    Jag har samma erfarenhet av Tapwell. En del av köksblandarens duschmunstycke gick sönder och lossnade tre gånger. Därefter bytte vi blandare.
    En rörmokarkollega hävdar att det är rebrandade prylar från södra Europa som helt enkelt inte håller för vårt vattentryck. Jag vette katten, men jag vet att jag aldrig mer köper Tapwell.

5. T
    Allvetare · Nivå 14
    Tapwell är skit, undvik!

6. H
    Medlem Nivå 9
    Har Hans Grohe i kök och på båda tvättställen, har aldrig haft något bekymmer med dem, ser fortfarande ut som nya.
    Kökskranen börjar nog bli 10 år och tvättställskranarna ca 6 år.

7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
  8. V
    Medlem Nivå 6
    Vi har tapwell till handfat och badkar i nya badrummet.
    Än så länge, efter 3 mån, så är vi nöjda med dessa.
    Däremot den tillhörande duschblandaren till badkaret.. herregud, vilket skräp!
    Första sprack vid installation, andra läckte som ett såll. Vi bytte till annat märke på den.. kändes inte värt att krångla med en tredje som troligen läcker den med.

HansGrohe har vi i duschen, funkar super!

Kan nog ligga nåt i det rörisarna sa - HansGrohe är kvalitet rakt över och Tapwell har både bra och dåliga prylar.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Hans Grohe är ju ett gammalt kvalitetsmärke, ungefär som FMM här i Sverige.

Tapwell tror jag är ett relativt nytt märke, som egentligen är som vilket no name brand som helst från Kina. Med den skillnaden att de tydligen har som ambition att leverera kvalitet, och distribueras via seriösa VVS butiker. Dvs. man får anta att de har en skaplig inställning till reservdelar.

10. P
    Medlem Nivå 3
    Japp, HG är definitivt bättre än Tapwell...
    Så om du inte kan tänka dig FMM/Mora eller Oras,, vilka i mina ögon är bäst, då skulle jag nog ta en HG. Gustavsberg är inte längre svenska om nån tror det, utan endast brandade.

Tapwell är ju ett "modemärke", säljer på design. Tidigare vet jag att de gjordes i Italien, vet ej längre, kanske kan vara Kina eller nått.

11. H
    Medlem Nivå 9
    Ta en märkes blandare med erkänd kvalitet!
    Vem vill ha en massa strul och läckage.

12. H
    Medlem Nivå 5
    Grohe har jag i badrummet; superprisvärd och bra. Gustavsberg är ren skit numera, har haft oändliga turer med flertal köksblandare som åkt tillbaka till dem. Bra kundsupport i all ära, men sicken skitkvalitet..

13. B
    Medlem Nivå 2
    Mitt intryck är att i Tyskland är Hansgrohe mer designmärket och Grohe är mer rörisarnas märke typ som FMM är här. Men har läst rätt många VS-besiktningsprotokoll med åren och tycker alla märken får lika mycket släng av sleven. Men rörläggarens favorit är ju oftast där han skär emellan mest pengar. ;)

14. H
    Medlem Nivå 9
    Har för mig att det var samma familjeföretag från början och att det sen delades pga delade åsikter.

15. B
    Medlem Nivå 2
    plockar man isär en vanlig engreppsblandare är det ju ingen raketforskning de enda som har något speciellt är ju FMM/Mora som kör sin mjukstängande grej. En typ av kammare där lite vatten samlas i insatsen som tar upp tryckstötar typ. Annars är det ju samma keramiska diskar som öppnar och stänger. Skillnaderna ligger mycket i materialval, något du kan känna och klämma dig fram till själv. Oftast när jag hör rörisar prata om blandare känns det lite som med sport, man har hållt på sitt favoritlag sen barnsben och allt annat är skit, och man letar fel på motståndarlaget.

Sedan skulle jag kunna tråka ut dig med olika mässingskvaliteter etc men dessa två är lugna, när det gäller sådant. Du ser det direkt på lystern i mässingen.

Redigerat 10 mar 2015 22:58