Jag har en klinkerplatta som blev lite lös och där fogen försvann i små bitar. Jag bände loss den och tänkte att jag skulle lyckas fästa den och sedan foga, utan att behöva blanda till fix.
Kan jag bara slipa av lite på den befintliga fixen/fästmassan, fylla i de hålen som är med något lämpligt och använda något "lim" i stället för cementbaserad fästmassa och sedan foga? Se bild för hur det ser ut efter att jag tagit bort plattan.
Kan jag bara slipa av lite på den befintliga fixen/fästmassan, fylla i de hålen som är med något lämpligt och använda något "lim" i stället för cementbaserad fästmassa och sedan foga? Se bild för hur det ser ut efter att jag tagit bort plattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Det ser ju ut att vara något problem med underlaget. Du har en sprickbildning som även går lite på djupet.
Du kan göra som du tänkt, men den kommer sannolikt att lossna igen.
Å andra sidan så är det ju ett avsevärt arbete att riva upp allt och fixa underlaget, så det kanske är värt ett försök att bara sätta tillbaka den här plattan.
Iom. skarven mot trägolv, så gissar jag att detta är en plattsättning i tamburen vid ytterdörren?
Du kan göra som du tänkt, men den kommer sannolikt att lossna igen.
Å andra sidan så är det ju ett avsevärt arbete att riva upp allt och fixa underlaget, så det kanske är värt ett försök att bara sätta tillbaka den här plattan.
Iom. skarven mot trägolv, så gissar jag att detta är en plattsättning i tamburen vid ytterdörren?
Yes, underlaget ser allt annat än optimalt ut. Gissar på alltför snabb torkrprocess, värmeslingor som har startats för tidigt efter sättning kanske? Jo jag känner att det är värt att försöka få fast den. Foga med rätt fog kan jag göra, det finns kvar av fogmassan. Men jag orkar inte sprätta upp hela fixet om det inte absolut behövs. Så det jag främst undrar är om någon har något utmärkt tips på vilken fästmetod jag bör använda.
Träet som syns är tröskeln in till badrummet - jag missade att säga att det var badrum.
Träet som syns är tröskeln in till badrummet - jag missade att säga att det var badrum.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden