Badrum
steve5432: Ingen som vågar sig på en gissning? Helst hade jag ju velat knacka bort kaklet och våtrumsgipset på denna ytan, flytta pex-rören, sätta nytt våtrumsgips, skarva fuktspärren (svetsning plus måla på något skyddande borde ju vara fullt tillräckligt?) och sen kakla om. Problemet löst...? Dock verkar det ju idag vara ytterst invecklat att göra minsta ingrepp, vissa verkar bli likbleka
kboortz: Fantastiskt svar, nu kommer det bli så mycket lättare än väntat, stort tack! :)
Pontstone: Hejsan, Tänk dig ett matrum på cirka 20 m2 med takhöjd 2,70. Väggarna är av tegel och på teglet sitter det gammal puts med vävtapet ovanpå. Taket är reveterat på plankunderlag. I rummet finns två gamla fönster som ska bytas ut. Du sätter igång med att ta bort all lös vävtapet, lagar dålig puts på cirka 5 m2 vägg, knackar spår i väggen för eldosor och monterar rör + dosor.
slacker: FMM Siljan uppfyller dina krav: http://www.fmmattsson.se/vara-produkter/duschar/siljan/takduschpaket/siljan-takduschpaket-160-cc-badkarsblandare/ [bild]
MissAnpassad: Som dessa? http://www.amazon.com/C-R-LAURENCE-GEN1800RB-Rubbed-Standard/dp/B000WNTT8Y/ref=sr_1_15?ie=UTF8&qid=1461785732&sr=8-15&keywords=SHOWER+DOOR+HINGES+HINGE+REPLACEMENT+PARTS+CR+Laurence
JKrister: Läste om detta när jag läste om olika trallgolv och att det skulle försvinna med tiden. Kan tänkas att lukten inte vädras bort lika snabbt när det är i ett stängt uterum
shadowfire: [citat] Topp, tack för input krille
shadowfire: Bumpar en gammal tråd med samma fundering. Hur står sig Carmague jämfört med IKEA? Kikar på lite olika modeller och tycker att funktionaliteten verkar bättre på spegelskåp samt att handfatet är bättre utformat på ett Carmague-set, men hur är de badrumsmöblerna efter något års användning? Någon som har Carmague och kan ge ett utlåtande?
Anders Stuve: Hej, Vad heter den släta väven du använde? mvh anders
manjana: Det är hantverkare som ska göra jobbet. Medlem i BKR. Vad jag förstår så är kakel bara "dekoration". Man sliter inte på det utan det sitter på väggen. Viktigast är att tätskiktet är tätt. Självklart vill jag att badrummen ska bli så bra som möjligt. Men eftersom jag behöver 70 kvm kakel så är kvadratmeterpriset inte ointressant. Någon som har förslag på bra, vågigt 15 x 15
pelpet: Som jag förstod det så kom kravet på våtrumsgips eftersom det var en massa problem med mögel i pappen på kartonggips. Sedan togs kravet bort. Som jag förstått det beror det på två saker - det blev dyrt med våtrumsgips och att tätskikten blivit bättre. Så det är väl upp till TS vad denne vill välja. Vill man lägga några hundralappar extra som "extra försäkring" som
Pank i bygget: Vill ha tips om hörnbadkar MED duschväggar då draperi inte är ngt alternativ. Budget 10-20 000:-
Anna_H: Inte okej. Det får han göra om.
VikingS: Hejsan, tack för alla svar. jag tolkar det som att jag till att börja med skall knacka bort lite mer av guckan som sitter där för att se hur det ser ut. Om allt ser bra ut med tätskiktet så är det ingenting eller klinkerfog som gäller. ...och egentligen bara så mycket fog så att ramen ovanpå har bra stöd. Hoppas jag förstod allt rätt. Jag återkommer med hur det gått.... Tack för
AndersPS: Gäller samma regler när man bygger badrum i källaren, att vattenrör inte ska komma upp från golvet? Jag menar, det är ju lite andra förutsättningar kring tätskikt etc. Eftersom vi delvis kommer att bila upp golvet vore det ju smidigt att kunna dra vattenrören i golvet i samband med det.
pozz2: Förmodligen ingen fara att kapa. Men helst inte med en såg, använd rörkap så snittet blir rent.
Alriksson: Har pärlspont laserat två gånger med Herdins tak- och panelvit
Krilleman: [citat] Spännande läsning, har du någon givande länk på lager med matnyttig info?
KristofferH: Hej, Precis som en del av er trodde så var det bara en del fix/fog som gjort att det satt fast. Det är inga problem att få loss och sätta dit igen. Mvh, Kristoffer
PHP2: Poolspa har massa tekniska problem med sina badkar och helt omöjliga att ha att göra med vid både reparation eller reklamation om badkaret ej fungerar. En Mardröm! Ta något annat!!!
hempularen: Fräsningen försvagar skivan. Det är ok där spåren går tvärs över reglarna. Men så har svängarna. Där skall egentligen vara en kortling.
Pius: Nån som har erfarenhet av duschplatta ? Svedbergs har i katalogen, men har inte sett den live s a s.
f91jsw: Knappast, emalj är som glas, tåligt mot syror. Fluorvätesyra kan etsa glas men det behöver du ju inte använda... Däremot kan den kromade proppen ta skada men den ser ju ändå ut att vara dags att byta.
Krilleman: Endast godkända med "Duo" om du ska följa säkervatten. http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/Vatette_Vaggenomforingssystem.pdf Hängslen och livrem om man kan!
erik832995: duschdörrar , så de bör stå still ! Ingen som vet om det går att montera med ca. 3 cm glipa mot tak ?
hus520: Hur många liter/sekund har du i frånluftsdonet i badrummet? Minst 10 l/s bör det vara.