Badrum
Anna_H: Strunta i tvättställskommod, sätt ett skåp på väggen över toan för all förvaring istället och bara en spegel över tvättstället, inget skåp. Ett grunt tvättställ på det, så kommer det att bli plats för knäna och kännas luftigare. Har googlat lite, det finns ett antal som är bara ca 30 cm djupa.
thomasx: [citat] Den tanken har aldrig slagit mig, men den låter alldeles utmärkt. Kan ju bli en del jobb dock att skrapa fog.
mlarsson89: Då ska jag kolla med en elektriker först och främst :)
hempularen: Ett våtrumsintyg är ett protokoll där utföraren intygar att man har följt ex. det regelverk som BKR upprättat. Det skall också framgå fabrikat på tätskiktsystemet, och namn på firman, men även på den/de plattsättare som utfört arbetet. OM firman är certifierad av BKR så använder de den blankett som BKR givit ut, men som stipulerar att utföraren är certifierad. Dvs. just den
Amanda Cartagena: Hej min första inlägg.. Lång tids läsare... Håller på att renovera badrummet och det är 80 tals trähus med betongplatta med träkonstruktion. Har rivit allt och lämnat stomme kvar ,har tillagt flera reglar för att få 45 cc och snickrat några inbyggnad hyllor... Har bilat upp plattan runt golvbrunnen och ska tillsätta en undrain Väggnära golvbrunn. Badrummet ligger på nedre våning
Jumos: Jag pratade med en säljare på färgaffären om detta för en månad sedan. Säljaren var helt säker på att Beckers golvfärg plus skulle fungera utan problem, att det skulle bli klistrigt nekade han bestämt. Enda risken enligt honom var att det skulle bli flammigt om mattan innehöll mycket ftalater, men det skulle fästa och härda. Man skulle dock inte använda någon grundfärg, det hade
Stefan1972: eller så avkalkar man lite oftare, då behöver man inte gå på så hårt sen..........Kalkavlagringar är liksom standard i alla slags duschutrymmen.
niklasn: Alternativt låter du oljan härda färdigt, skrapar och slipar bort den och ersätter med annan lack. Metoden jag beskrev tidigare funkar, men tar lite tid...
michfris: Hej Niklas, skönt att plattorna inte har släppt iaf, Jag hade försökt kratsat bort så mycket som möjlig av fogen och fyllt i med ny fog. Med tonvikt på försiktigt eftersom du har en fuktspärr under. Kanske inte lika djupt som plattorna är. Sedan på med ny fogmassa, blanda till stryka på och dra över med en fuktad trasa efter en timme. Glöm inte täcka för avloppet. Och välkommen
Thomas_Blekinge: Snyggt! Är det en böj HT i väggen (som bygger ganska djupt) eller ett avstick som kanske kan byggas smalare? Får man bygga in skarvar på HT-rör?
Mikael_L: [citat] Precis så. Ebeco som jag har installerat några gånger ger 25 års garanti. Men för att få denna långa garanti så måste installationen utföras helt "by the book", med protokoll, elektriker, tre besök med mätningar och foto eller skiss av hur slingan ligger förlagd. Sen måste man spara 1 kvm av klinkret för ev framtida reparationer. Och jag har för mig att de även yrkar på
Jonas_80: Hej! Gjorde du ditt fönster av glasbetong? Är nyfiken på om du har några erfarenheter att dela med dig av? Tänkte nämligen bygga ett högt smalt "fönster" av glasbetong på en sidan av en friggebod jag planerar att bygga. Och är också osäker på hur jag bör täta.
Byggapa: Tack alla för era förslag. Som Oceanis skriver finns det för tillfället tyvärr inga möjligheter att dra nya rör och koppla in en duschblandare.
pj87: Som rubriken lyder. Återkommer efter ett par veckor lika svart å går att gnuggas bort som blyerts :x Video: https://youtu.be/kfHrpU8lZY0
tank77: Som sagt, takhöjden behövs också för att räkna ut antal kvm plattor du ska ha men man brukar lägga på 5-10% på totala antalet kvm.
thomasx: Snubblade över ett gäng instruktiva filmer från GVK. Jag har inte tittat på alla, me de jag tittade på tyckte jag var mycket bra. https://www.youtube.com/user/vatrumskontroll/videos
Matrisen10: Tack för alla tips. har mer kött på bena nu vi får hoppas besiktningen går bra den 1 dec. :)
hempularen: Den hantverkaren skall man nog inte anlita även om han backar från förskottskravet.
Huddingetullingetumba: Idag är det reglat med spånskiva, svartlim och vinylplattor och på det en heltäckningsmatta. Måste man inte lägga tätskickt om man gör om?
nino: finns bra fogar som är enklare att hålla rent än vanliga fogar, ardex har en "hybridfog" som blir som en epoxifog fast lätt som en cementfog att foga men visst är plastmatta lättar att hålla ren
ayay85: Köpte en kommod och spegelskåp m belysning från Hafa i den lägre prisklassen. var inte direkt imponerad, spånskivan svällde naturligtvis redan efter några månader och spotlightsen i spegelskåpet var av kromad plast som färgen släppte på. Mjukstängningen på luckan höll inte mer än 3-6 månader innan man fick be Hafa om nya, vilket de visserligen skickade gratis. Jag kommer inte
Kendal: Hej Jag bor i ett radhus och är precis i skede att färdigställa badrummet, igår var VVS-montören där och ställde in Frånluftsvärmepumpen och kopplade på allt vatten. Vi har dragit golvvärme (elslingor) som sedan flytspackel över, detta vet jag att jag skall vänta 30 dagar med att sätta på efter fog. Dock så är vår värmepump kopplad ner till en slinga som går runt huset,
Deccish: Ja de offerter jag fått har ganska varierande priser på olika moment. Samtidigt så ha de valt att specificera de olika delarna och förutsätter jag att de prissätter momenten korrekt. De kunde lämnat fast pris på hela arbetet, vilket gör att jag går in och tittar på de olika delarna separat för att se om de är rimliga. Jag vet inte om byggarna bara höftar när de prissätter.
Strömgrens: Okej, det sätter lite perspektiv på vår första offert som var på 63 000kr inkl ROT. utan badrumsmöbler. Bra lista som du skapat som vi ska förhålla oss till. Tack!
corre: Ligger fönstret ens i risken för strålande vatten? Om det vara fukt i luften så duger enkla metoder längre. Det är på golv och vägarna vid duch och handfat som funktbelastningen är stor. I övrigt är den nästan inte nämnvärd. I min lgh har jag ett fönster i duchen, det är en helt annan grej. Står ofta vatten kvar i karmen tex :/.
pelpet: Om du kan sätta in en inspektionslucka eller annan inspektionsmöjlighet är det nog en bra ide.
tank77: Nej, du har ju redan ett tätskikt som sagt och dessa skivor är gjorda för att tåla fukt man brukar bygga in badkar med dom och sedan klä detta med kakel. Limma fast med sättlim eller med vanligt fix.
Fred vom Jupiter: [citat] Nja, såvitt jag vet går det utmärkt att använda rollat tätskikt i badrum om man har väggar och golv av betong. Det är i konstruktioner med skivor och reglar som man måste använda folie. Så säger åtminstone instruktionerna på de tätsystem jag kollat på. Om man har oisolerad platta med tillskjutande fukt ska man inte ha tätskikt alls, förutom lokalt runt golvbrunnen.