Badrum
Jvidner: Bromsar in lite här bara. Är det tänkt att badrummet ska renoveras HELT? Alltså ny groda/avlopp/brunn och nytt flytspackel eller tänkte han bara smälla på en matta på befintligt golv?
Andreas Lundgren: Det blev en Toomec och den har suttit uppe i ett halvår nu. Väldigt robust och jag är väldigt nöjd med den!
Krilleman: Det bästa är ju att lägga in ett kapilärbrytande skikt innan nya isoleringen. Som tex makadam. Jag har följande i min nya tvättstuga/duschrum sett ovanifrån: Klinker Fix Fuktstpärr i duschhörna Flytspackel Armerad betongplatta Vattenburen golvvärme 17cm frigolit 5cm makadam Bef rullstensås under huset
Anna_H: De flesta föreningar godkänner inte sånt här. Sälj lägenheten och köp en tvåa.
Paul-Staffanstorp: Ok, ja jag kan ju inte uttala mig när jag inte sett det men det låter väldigt långsökt med en bärande balk nere vid golvet där ni vill ha in avloppet i väggen oavsett om det är mot grannen eller var det är. Vad gäller fönstret kan det nog kvitta i ert fall om tätskiktet går ut på karm eller inte för om något väl skulle hända där så har ni garanterat betydligt större problem
Fred vom Jupiter: [citat] Det blev Moras paket i den prisklassen. Den funkar bra. Enda problemet jag haft är att övre fästet till röret/stången är lite instabilt och behöver dras åt ibland.
öringen: Hur som helst så riskeras ju ingen skada på husets väggar om jag inte bryter tätskiktet bakom. Borde inte mögla eller påverkas mer än t.ex ett badrumsskåp som är skruvat mot väggen. Fler tips mottages tacksamt
Stuff: När vi lejde bort vår badrumsrenovering så var rörisen där i omgångar. Först direkt efter att vi rivit för att fixa med avloppet samt dra fram nya rör/slang till vattnet. Sen efter att plattsättning mm var färdigt kom rörisen tillbaka för att göra klart kopplingar, montera blandare samt monterade alla möbler som vi införskaffat men så var ju upplägget hos oss. Dessutom hade vi
axed: Tack för svaren. Får fundera lite. Har blivit lite klokare iallafall :thumbup:
tank77: [citat] Här har du lite mer kött på benen: https://www.byggahus.se/forum/badrum/281855-varmefordelningsplatar-hur-flytspackla.html
Krypstocken: Och det är tätskiktet under dom räknas, fogen mellan klinkers är ju intet tät, med eller utan sprickor
Stefan N: [citat] Vi tänker på samma sak. Man ska ju undvika silikon i möjligaste mån dock tror jag att motivet att det ska bli vatten stående i väggen om man mjukfogar vinkeln mot golvet är kraftigt överdriven.
MrPlow: Vi hade tapwell i vår nyproducerade lägenhet. Tapwell var hos oss och bytte delar i blandarna en gång om året - sen flyttade vi! (Fast inte för att vi ledsnade på dåliga blandare :) )
byggarätt: [citat] du kan bygga en reningsanläggning som har inbyggd värme så att du slipper plåga varmvattenberedaren o byta vatten etc så ofta du fattar nog vad jag menar...välj kombo silverjoner o ozon så slipper du klorlukt i källaren...samt lägg på ett lock typ utespa
anders07: Som de andra sagt här så är det en vanligt förekommande tro att det är kaklet som är vattentätt i badrum men så är det inte. Fogar och kakel släpper genom vatten ner till tätskiktet som ligger under kaklet. Tätskiktet består av ett målat gummimembran eller en tätskiktsfolie (i nyare badrum).
Fel av Åke: Kul med återkoppling! Skönt o höra att resultatet blev bra! Och billigt kom du undan också! :)
Grains: Äntligen börjat komma igång med mitt badrumsprojekt efter flera veckors bilande. Det hela började med rivning: [bild] Sedan började bilandet: [bild] Efter ~30cm kom så stora stenar att jag tyvärr fick nöja mig då jag inte lyckades ta mig igenom dom: [bild] Efter att jämnat ut efter bästa förmåga täcktes marken med en fiberduk: [bild] På duken blev det 400 liter lecrakulor. Till min
mbense: Tack för de olika tipsen. Jag fastnade för Opus 100 H100 Svart som fanns till bra pris hos byggfabriken. Med rabattkoden B7831 blev det dessutom 10% rabatt. [bild] . Och nej, morötterna hade inte mycket med belysningen att göra, men en bild piggar ju alltid upp! :D
Karl_Pedal: Det är en riktigt bra idé. Jag vet en som ska få veva igång sin makerbot :)
BirgitS: Välkommen till forumet! Top solid är en väldigt hård yta av komposit så den är tålig mot det mesta även om den tydligen kan bli repad om man läser Vedums materialfakta. Det är även känsligt för syror, ammoniak, klorin eller andra starkt frätande produkter, men det lär nog inte gå flisor ur den som det kan göra med porslin.
tobbbias: Hej. Ska bygga om vår dusch i källaren till att bli ett lite större åbäke om 0.9 x 1.6 m. Ska nu mura upp två innerväggar istället för den gamla, som gubben innan byggt. Ni kan se på bilden vad som händer när man gör en sådan lösning i trä :rolleyes: [bild] Så jag har väl två frågor att starta med. 1: hur mycket av golvet ska jag bila bort för att sedan flytspackla på? Jag
Kallebo: Vi duschar i badkaret. Det tycker jag är soft. Svärföräldrarna har duschkabin från 1979, den är trång, smutsig, sviktar och knarrar. Tycker egentligen inte att duschkabin är så dumt, men som småbarnsförälder är badkaret ett måste och då kan man ju duscha där.
Karl_Pedal: [citat] Bondlagningar är det sannerligen men det jag är lite fundersam över är om den principiella funktionen hos tätskiktet blir annorlunda. I min tankevärld så rinner vattnet på tätskiktet ned till brunnen via manschetten. Om det rinner undan dåligt så stiger vattnet men det kryper inte upp bakom manschetten i och med att det är silikontätat där. Taket förblir öppet så vi kan
BirgitS: När det är öppet på kortsidan och kortsidan är vänd mot badkaret och resten av rummet finns det risk för att rätt mycket av golvet blir blött och det är därför jag föreslog att glasväggen skulle sättas parallellt med väggen till höger. Pga. vattnet blir det också svårt att utnyttja den stora golvytan bort mot badkaret oavsett om man vill ha dit förvaring eller ett skötbord.
Kroppen: Jag är skittråkig.. jag vet.. ;) Badrummet är på samma plan som köket. Ingen avstickare på avloppet. Allt avlopp är ihopkopplat (golvbrunn, handfat, gammal bidé och toalett), går ned genom golvet till källaren där det går på avloppsstammen.