22 154 läst ·
10 svar
22k läst
10 svar
Avstånd golvbrunn - värmeslinga?
Anlitade en elektriker för att installera golvvärmen i våra våtrum enligt konstens alla regler. Han la slingorna i vackra böjar runt pyrusplattan och drygt 5-6 cm från golvbrunnens kant. När jag sedan fördjupar mig i tätskiktsfrågan ser jag att LIPs system 17 vill ha minst 20 cm mellan golvbrunn och elslinga. Suck!
Det finns en möjlighet att flytta ut slingan (om man nu lyckas lossa den från limmet) men 20 cm får jag aldrig till om inte hela rummet ska göras om. Kanske kan jag få till 10 cm.
Det finns en möjlighet att flytta ut slingan (om man nu lyckas lossa den från limmet) men 20 cm får jag aldrig till om inte hela rummet ska göras om. Kanske kan jag få till 10 cm.
- Räcker 10 cm?
- Vad tror ni är anledningen till att LIP (tycker inte jag sett det nånannanstans) vill ha 20 cm?
- Några tips på hur man lossar smältlim?
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Vet ej, men risken är ju ganska marginell, säg att vattenlåset torkar ut dubbelt så snabbt med värmen på, då har du ju ändå en bra stund på dig, jag menar det är ju inte ofta duschen står oanvänd mer än en eller två veckor i sträck och om den gör det slår man ju ofta av golvvärmen ändå.
Det här svaret fick jag från LIP (som fö svarade snabbt och uttömmande):
Jahapp...vad ska man göra?Det finns flera anledningar till att vi har skrivet att golvvärmen inte skall läggas närmre än 20cm från golvbrunnen, den du har taget upp är en av dom.
Sedan har det med rörelser som blir när golvvärmen slår av och på, som vi inte vill ha nära golvbrunnen, eftersom det är ett hål uttaget för golvbrunnen så koncentreras rörelsen dit och på så sätt ökar risken för vattenskador.
De flesta försäkringsbolag har en snarlik rekommendation och vissa har gått längre och inte rekommenderar den i ex. dusch zon.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Jag tycker att du skall reklamera jobbet, låt elektrikern komma och flytta slingan. Det ingår i hans "fackmannamässiga utförande" att slingan skall läggas korrekt, och då inte bara elsäkerhetsmässigt korrekt.
Om du flyttar på den själv så har du ju "lekt elektriker" strikt formellt har du i så fall brutit mot lagen, då hade du ju lika gärna kunnat hempula det hela från början. Efter en sådan flyttning skall slingan isolationstestas igen. Kanske inte bara en formalitet, om du blir tvungen att använda verktyg för att få loss den så finns det nog en viss risk att du skadar kabeln.
Om du flyttar på den själv så har du ju "lekt elektriker" strikt formellt har du i så fall brutit mot lagen, då hade du ju lika gärna kunnat hempula det hela från början. Efter en sådan flyttning skall slingan isolationstestas igen. Kanske inte bara en formalitet, om du blir tvungen att använda verktyg för att få loss den så finns det nog en viss risk att du skadar kabeln.
Har kollat GVKs skrift om säkra våtrum men hittar inget specifikt om avstånd till golvbrunn. Får be LIP-killen speca vilka försäkringsbolag som har detta krav. Vill ha lite på fötterna när jag ringer elektrikern. Vore kul att kunna säga:
- Hej, er fackmässiga förläggning av värmeslingan gör att jag inte kan försäkra våtrummet. Kan ni fixa det tack!
- Hej, er fackmässiga förläggning av värmeslingan gör att jag inte kan försäkra våtrummet. Kan ni fixa det tack!
En liten uppdatering. Jag lät slingorna vara men när plattsättaren kom visade det sig dessutom att elektrikerns intygande om att det inte spelar nån roll om armeringsnätet ligger över eller under slingan, var fel. Plattsättaren kunde inte ge någon garanti på sitt jobb om inte slingan togs upp och las under nätet.
Elektrikern ville inte medge något fel då slingan faktiskt får läggas direkt på brännbart material. Som en kompromiss föreslog jag då att jag skulle lägga om slingorna själv och att dom kommer och testar på nytt efteråt. Det gick han med på och efter att ha kontrollerat att allt var OK så gav dom full garanti på jobbet. När jag la om den passade jag på att lägga den med rätt avstånd från golvbrunnen och nu är allt frid och fröjd.
Tilläggas bör att även om elektrikern inte medgav något faktiskt fel så sa han sig ha ett visst moraliskt ansvar för att det skulle bli rätt och gav mig en ny golvvärmeslinga utan kostnad när en av dom gick sönder i samband med omläggningen. Även om det innebar en del merarbete så är jag nöjd och kan gå vidare.
Elektrikern ville inte medge något fel då slingan faktiskt får läggas direkt på brännbart material. Som en kompromiss föreslog jag då att jag skulle lägga om slingorna själv och att dom kommer och testar på nytt efteråt. Det gick han med på och efter att ha kontrollerat att allt var OK så gav dom full garanti på jobbet. När jag la om den passade jag på att lägga den med rätt avstånd från golvbrunnen och nu är allt frid och fröjd.
Tilläggas bör att även om elektrikern inte medgav något faktiskt fel så sa han sig ha ett visst moraliskt ansvar för att det skulle bli rätt och gav mig en ny golvvärmeslinga utan kostnad när en av dom gick sönder i samband med omläggningen. Även om det innebar en del merarbete så är jag nöjd och kan gå vidare.
Nu blev jag lite fundersam. Jag trodde att nätet skulle ligga direkt på spånskivan och elslingan över nätet. Om det skulle vara ett isoleringsfel på slingan och den kommer kontakt med nätet är väl risken stor att det blir en kortslutning. Fast om kabeln är felfri innan den gjuts in kommer väl inte isoleringen att kunna skadas efter det att flytspacklet är lagt.Paddy skrev:En liten uppdatering. Jag lät slingorna vara men när plattsättaren kom visade det sig dessutom att elektrikerns intygande om att det inte spelar nån roll om armeringsnätet ligger över eller under slingan, var fel. Plattsättaren kunde inte ge någon garanti på sitt jobb om inte slingan togs upp och las under nätet.
Elektrikern ville inte medge något fel då slingan faktiskt får läggas direkt på brännbart material. Som en kompromiss föreslog jag då att jag skulle lägga om slingorna själv och att dom kommer och testar på nytt efteråt. Det gick han med på och efter att ha kontrollerat att allt var OK så gav dom full garanti på jobbet. När jag la om den passade jag på att lägga den med rätt avstånd från golvbrunnen och nu är allt frid och fröjd.
Tilläggas bör att även om elektrikern inte medgav något faktiskt fel så sa han sig ha ett visst moraliskt ansvar för att det skulle bli rätt och gav mig en ny golvvärmeslinga utan kostnad när en av dom gick sönder i samband med omläggningen. Även om det innebar en del merarbete så är jag nöjd och kan gå vidare.
Tigersågen
Förlåt. Plattsättaren kunde inte ge sin garanti om inte slingan togs upp och las ovanpå nätet skulle det vara förstås. Sen ligger jorden i slingan som en skärm runt ledarna så skulle det bli en skada så kommer antagligen nån av ledarna att komma i kontakt med jord innan den når nåt annat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
