2 004 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Borra igenom kakel i dusch för tvättmaskin?
Hej,
Vi har en hall som vetter mot ett duschutrymme (ett litet rum som är helkaklat med dusch och tillhörande avlopp).
I hallen finns en garderob och i den garderoben vill jag installera en tvättmaskin. Utloppsvattnet vore bra att leda in i duschen tänker jag... Kan man borra genom befintligt kakel och på ett fackmannamässigt sätt leda vattnet igenom väggen?
Om man öppnar upp en genomföring i ex. metall och tätar mot kaklet, hur blir det då med det vatten som rinner genom fogen och följer tätskiktet ned?
Kan man lösa det, eller måste jag tänka om?
Mvh Krille6
Vi har en hall som vetter mot ett duschutrymme (ett litet rum som är helkaklat med dusch och tillhörande avlopp).
I hallen finns en garderob och i den garderoben vill jag installera en tvättmaskin. Utloppsvattnet vore bra att leda in i duschen tänker jag... Kan man borra genom befintligt kakel och på ett fackmannamässigt sätt leda vattnet igenom väggen?
Om man öppnar upp en genomföring i ex. metall och tätar mot kaklet, hur blir det då med det vatten som rinner genom fogen och följer tätskiktet ned?
Kan man lösa det, eller måste jag tänka om?
Mvh Krille6
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Jag undrar om du inte måste ha golvbrunn i rummet där du ha TM. En likvärdig lösning skulle ju vara att sätta tätskiktat klinkers garderoben med spill-ledning in till duschrummet.
Hur tänkte du lösa avlopp?
Är det lgh, br eller eget hus? Vad är det för golv under?
Hur tänkte du lösa avlopp?
Är det lgh, br eller eget hus? Vad är det för golv under?
Det behövs inte. Som ovan:Thomas_Blekinge skrev:
Eftersom kök inte är något särskilt klassat utrymme ur fuktsynpunkt bör det alltså vara OK att placera den var som helst om man har vattentätt underlag på golvet och vattenfelsbrytare.
Klicka här för att svara