Badrum
Fredrik Christensen: [citat] Pratade med han nu, där sitter tydligen ett rör nedanför med en rörmaschette, sen är denna bara istucken! Så det ska vara tätat runt om röret iaf!
Stuff: Att sätta plastmatta bakom ett reglat tak känns onödigt och ser inte att mattan fyller någon större funktion där då. Jag skulle nog hellre ha reglat och gipsat taket och sedan kört ett målat tätskiktssystem på gipsen.
Andreas_kalmar: Maskera? Behöver du färgprov så skrapa bort en bit och ta med till färgaffären dom har oftast en scanner som "läser" av färgkoden
Haget: Jo dem har man hört talas om, så NBJ blir det ej! Hoppas det ändå blev ok till sist för dina föräldrar. Övriga tips?
Kirre2: Jag förstår. Jag tänkte ett helt fristående hus för att slippa förstöra det gamla huset med utbyggnader, men det blir väl inte billigare direkt.
MathiasS: Varför skulle inte betong mögla? Det gör det. Håleum är inte fel, det som är fel är att stänga in fukt.
Anna Tinglöf Lindblad: foliering tänkte jag på från början men tänkte att det nog är känsligt mot repor eller liknande... men det stämmer kanske inte? Kanske kan vända mig till en billackerare då? :-)
AndreaMol: Jag ser detta sent, men vi har i princip handlat alla våra blandare, div möbler (Kartell) etc genom åren via Reuter - och vi har alltid blivit mycket nöjda. Vissa priser motsvarar de svenska, men då de sänker priserna kan man fynda (rejält). Vi har alltid kommunicerat med Reuter på engelska, och det har fungerat riktigt bra. https://www.reuter-shop.com/
Hojte: [citat] Om du sätter sådana som passar i apparatdosa så har du en spot som är framtidssäker. Iom apparatdosorna kommer inte ändra sin storlek och det finns ett behov av det med. Alla stora tillverkare har spottar för montage i dosor om dom kör med separat drivdon
Stefan1972: ser man till konstruktionen så är de ju inte avsedda för frekventa av och på heller utan bara en kran man stänger vid behov vid tex nå underhållsarbete.
aenget08: Det vore väl bra om det är som du säger, jag tycker det låter som om det stämmer. Jag har tagit ner kakel förr, även på polymerartat fix, men aldrig något som satt så in i bänken som detta. Jag rensade först bort fog, jackade ett kryss mitt i plattan så att det gick att spräcka den. Därfter tog jag bort plattan bit för bit, från mitten och utåt kanterna. Hade räknat med att
Kallebo: Försök att få till bättre ventilation så att det inte blir kondens. Annars vet jag inte, det ser ut precis likadant hos mina föräldrar och har sett ut så så länge jag kan minnas... ingen större fara alltså. De har dock god ventilation så det blir ju inte värre.
hsd: Parenteslån kallades den väl Amorteringen steg år för år till en brytpunkt och därefter sjönk amorteringen
nino: Ja tröskeln skulle ha livat med innervägg då blir det bäst, antingen flytta in dörren en bygga på tröskeln inåt, lika vid plattsättning / tätskikt
AndersPS: [citat] I en fastighet absolut, i en bostadsrätt mycket mer tveksamt. Troligen var det gamla badrummet inte heller godkänt, hade det däremot uppfyllt alla regler och det efter renovering blivit sämre, då hade det funnits ett case. Men äldre badrum är sällan godkända med moderna regler. Sen är det ju underligt av både köparen och säljaren, att man skriver kontrakt mitt under
erikhaq: Nu är ventilen roterad! [bild] Precis som du sa nino så droppade det bara lite vatten. Tack för hjälpen båda två!
Stuff: Att gipsa taket borde inte vara några problem. Det finns ju våtrumsklassade system för målning av badrumstak som du i så fall bör använda. Angående tätskikt så läste jag i en tråd här för rätt längesen om ett rollat tätskikt dom är diffusionsöppet som skulle vara alldeles ypperligt till oisolerade källargolv. Har inte lagt på minnet vilket det var men har själv tänkt söka
S_B_O: Justeringsmånen på dörrarna när man lossade skruvarna på sidan var väldigt liten, max en centimeter. Väntar på svar från tillverkaren om breddningsprofiler. Annars får det bli något hemmasnickrat, men slipper helst för det känns rätt meckigt.
Anonymiserad 156538: Hör efter med grannarna ovanför och under ifall de också har problem.
KnockOnWood: Stål är bra, men lite tråkigt. Speciellt om det är i ett badrum. Kan du välja är laminat ett bra alternativ. Inte så stelt och tråkigt, och dessutom mycket billigare tror jag.
Fotografen: Nån lämplig wc-stos: https://www.bauhaus.se/wc-anslutning-rak.html, den tex.
michfris: Gå på med stålborste och riv, släpper det inte då, då kan det gott och väl få vara kvar. Det anser jag. Det jag försäkrar mig om är att det som sitter var inte kommer släppa med tiden. Så långe du försäkrat dig om att det sitter så kör på.
Tosse: Huset har nog rört sig lite mer än vad plattorna klarade. Kanske är väggen lite svagare där fördelaren sitter, kanske gör värmeb från fördelaren att det har rört sig extra mkt just där. Min gissning är att rörelsen inte är större än vad tätskiktet klarar av, så jag tror att problemet endast är estetiskt. Kan dock vara svårt att göra så mycket åt utan risk att skada