Var det inte för att det blev svartmögel på gipsens papp som man gick bort från pappbeklädd gips i badrum?

H
torporoman skrev:
Var det inte för att det blev svartmögel på gipsens papp som man gick bort från pappbeklädd gips i badrum?
godkänt att använda vanlig gips.
hela väggkonstruktionen kan ju bestå av organiska material så vad gör de för skillnad att ett lager gips är våtrumsskiva eller inte?

S
torporoman skrev:
i princip kan du få det i vilket matrial du använder. men papper är lite extra mysigt för möglet

H
schmakita skrev:
Finns ingen anledning att inte bygga enligt Säker Vatten:
[länk]
finns många anledningar, varför skulle man?

S
hul skrev:
finns många anledningar, varför skulle man?
några branschregler måste du följa

H
SBH skrev:
några branschregler måste du följa
absolut ska man följa branschregler, men nu finns de inga branschregler gällande att man ska ha våtrumsgips eller plyfa tex.
då ser jag ingen anledning att ha de av flera anledningar det var de jag ville få fram.

S
hul skrev:
absolut ska man följa branschregler, men nu finns de inga branschregler gällande att man ska ha våtrumsgips eller plyfa tex.
då ser jag ingen anledning att ha de av flera anledningar det var de jag ville få fram.
plywood och gips i väggen finns

C
hul skrev:
svårarbetat kanske var fel ord, mer mer svårarbetat än vanligt gips.
men stora anledningarna är att de är dyrare och fyller ingen som helst funktion.
Nyttan med fukttåligheten kan ju diskuteras, men våtrumsgipset är också ganska mycket styvare än vanligt gips, vilket är en fördel om man bygger med 45-regel.

H
SBH skrev:
plywood och gips i väggen finns
Du får visst ha vanlig gips och behöver absolut inte ha plyfa du kan använda OBS som är mycket billigare.
Kan även skippa plyfan och Osb:n helt om man vill.

Finns ju hur många varianter som helst att bygga och ett sätt som passar vid ett badrum passar inte alls på nästa därför tycker jag Säker Vatten är värdelöst, enbart dyrt, krångligt och onödigt i många fall

H
cpalm skrev:
Nyttan med fukttåligheten kan ju diskuteras, men våtrumsgipset är också ganska mycket styvare än vanligt gips, vilket är en fördel om man bygger med 45-regel.
Jo men går du ner på 45 regel så går man ju alltid ner på c/c 300 med då blir de stabilt behövs ingen våtrumsgips.
Fördelarna överväger nackdelarna med otroligt mycket. Kan knappt komma på någon fördel men otaligt många fördelar med att undvika det och använda sig utav andra konstruktioner

S
hul skrev:
Du får visst ha vanlig gips och behöver absolut inte ha plyfa du kan använda OBS som är mycket billigare.
Kan även skippa plyfan och Osb:n helt om man vill.

Finns ju hur många varianter som helst att bygga och ett sätt som passar vid ett badrum passar inte alls på nästa därför tycker jag Säker Vatten är värdelöst, enbart dyrt, krångligt och onödigt i många fall
skulle få så mycket bakslag om vi gjorde badrum enligt ditt recept

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
H
SBH skrev:
skulle få så mycket bakslag om vi gjorde badrum enligt ditt recept
motivera gärna vad som är dåligt så jag får en chans att bemöta kritiken samt vart de står att de är emot bransch reglerna?

tex ska du egentligen inte använda obs eller plyfa de får man inte använda som kortlingsmaterial utan de ska vara fäst i träregel (VVS - sen har andra yrkesgrupper andra krav)

vem skulle ge dig bakslag?, besiktningsman kan inte göra de det är ju godkända konstruktioner

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.