Någon som har bättre koll på vad som gäller vid bygge av badrumsväggar ,
Kan man göra väggarna med 45x45 eller måste dom i regel vara 45x70
Det är väggen där vattnet ska dras in igenom som jag tänker på.
Tack på förhand!

S
i regel aldrig så klent virke.en sån vägg flexar om du trycker på den

Finns det en bra anledning till att göra en såpass klen vägg?
Allt går ju men frågan är vad du tjänar på det?:)

Om man sätter cc 30 och skruvlimmar plywood på båda sidor kanske?

Kalleppp skrev:
Någon som har bättre koll på vad som gäller vid bygge av badrumsväggar ,
Kan man göra väggarna med 45x45 eller måste dom i regel vara 45x70
Det är väggen där vattnet ska dras in igenom som jag tänker på.
Tack på förhand!
Ska du ha kakel/klinker eller plastmatta?

Ska du rymma 90graders böj på plaströr (rör i rör) inne i väggen?

S
f91jsw skrev:
Om man sätter cc 30 och skruvlimmar plywood på båda sidor kanske?
två-tre stycken plywood på var sida då?

SBH skrev:
två-tre stycken plywood på var sida då?
Om man sätter två-tre plywoodskivor på varje sida så blir det ju mycket styvare än en vanlig vägg med 70 mm-reglar, så det kan inte behövas.

• Gilla
1337
  • Laddar…
S
bättre att sätta grövre virke samt in med isolering.

Skall man ha sådana mängder med plywoodskivor att det blir styvt, så blir väggen lika tjock som om man bygger den med 70 reglar direkt.

Som flera varit inne på. Det handlar inte enbart om styvhet, man vill troligen få plats med lite rör och böjar till rör i väggen också.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
S
hempularen skrev:
Skall man ha sådana mängder med plywoodskivor att det blir styvt, så blir väggen lika tjock som om man bygger den med 70 reglar direkt.

Som flera varit inne på. Det handlar inte enbart om styvhet, man vill troligen få plats med lite rör och böjar till rör i väggen också.
precis. och skall man in med el eller vaten så blir reglarna alldeles för svaga.

• Gilla
1337
  • Laddar…
Om man låta bli RiR och tar 12 mm prisol så går det att bocka snyggt i en 45 mm vägg. Och det finns lågbyggande eldosor. Så visst går det. Sedan sätter man ju en plywood minst som ska bära upp saker.
Här är det 5 mm regel (!) samt 15 mm spontat på båda sidor. Håller bra.

H
de funkar utmärkt att bygga med 45 reglar, de gör vi ofta (stor byggentreprenör) av olika anledningar.
regla på c/c 30 så blir de stablit med.
använd vanlig gips absolut inget våtrumrsgips bara onödiga pengar och svårarbetat.
heller inte 2-3 lager plyfa på var sida som någon sa i tråden. använd någon skit osb bara och en vanlig gips på de.
skruvar man på rätt sätt blir detta väldigt stabilt och klarar upphägningar i de mesta formerna.

hempularen skrev:
Jag förespråkar inte att man ska bygga med 45-reglar, men det du säger stämmer inte. En skruvlimmad sandwichkonstruktion med flera lager plywood blir avsevärt mycket styvare än motsvarande tjocklek standardvägg.

Jag gjorde om ett befintligt badrum hemma. Eftersom väggarna redan var reglade med 45x45 så satte jag sådana med c/c 30 cm samt 19mm k-plyfa + våtrumsgips på det. Väggarna var reglade c/c 60 innan. Blev som Dr Alban sa: Stabilt som fan.
Att våtrumsgips skulle vara svårarbetat håller jag inte med om.

H
HandySmurf skrev:
Jag gjorde om ett befintligt badrum hemma. Eftersom väggarna redan var reglade med 45x45 så satte jag sådana med c/c 30 cm samt 19mm k-plyfa + våtrumsgips på det. Väggarna var reglade c/c 60 innan. Blev som Dr Alban sa: Stabilt som fan.
Att våtrumsgips skulle vara svårarbetat håller jag inte med om.
svårarbetat kanske var fel ord, mer mer svårarbetat än vanligt gips.
men stora anledningarna är att de är dyrare och fyller ingen som helst funktion.
bara något man fick för sig ett tag att använda absolut inget krav, finns viktigare saker att tänka på i ett badrum

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.