Hej alla jag har en tvättstuga nere I en källare med oisolerad platta. Så tanken är att bila bort plattan och isolera. Betong har som jag förstår 2-3mån väntetid innan man kan lägga klinker på den?
Hantverkaren föreslog att man skulle kunna flytspackla allt istället för att gjuta med betong.

Går det att göra så? Flytspackla allt isolerat och med golvvärme?.

eps och flyt borde ju vara perfekt?

K
Ja, det går och det finns även snabbtorkade betong.

tack för svaren, ja snabbtorkade betong har jag också hört talas om. Dock är väl den svindyr.

Men troligtvis billigare än flytspackel

S
Sven Jonas skrev:
Hej alla jag har en tvättstuga nere I en källare med oisolerad platta. Så tanken är att bila bort plattan och isolera. Betong har som jag förstår 2-3mån väntetid innan man kan lägga klinker på den?
Hantverkaren föreslog att man skulle kunna flytspackla allt istället för att gjuta med betong.

Går det att göra så? Flytspackla allt isolerat och med golvvärme?.
flytspackel skall du absolut inte ha som platta.
eventúellt då eps och sen flytspackel

Att flytspackla en platta i den dimension som behövs för att den ska hålla kan väl inte vara särskilt billigt? Betong måste vara det billigaste alternativet.

När ni skriver eps så menar ni cellplastskivor då??

S
Sven Jonas skrev:
När ni skriver eps så menar ni cellplastskivor då??
.
"EPSCement® kan även läggas på icke formstabila underlag såsom trä och underlag med lös eller delvis lös yta och skall då läggas i flytande konstruktion. EPSCement® kan dessutom även läggas direkt på mark och skall då läggas på en bädd av kapillärbrytande singel eller makadam."

"EPSCement® skall läggas i en minsta totaltjocklek inklusive avjämningsmassa/slipsats om 50 mm. Orsakerna till detta är dels att en viss tjocklek erfordras för att lättbetongen skall vara självbärande, speciellt när den läggs i flytande konstruktion, men också för att massan inte skall torka ut för snabbt, vilket lätt kan ske om massan läggs ut för tunt."

Är det nån som vet vad EPSCement kostar per kubikmeter?

H
Använd betong kommer bli billigare och bättre.
använder du flyspackel blir inte lika bra samt du måste lägga de i omgångar kommer kosta mycket pengar.

Betongen kan torka ut nedåt så du kommer kunna lägga klinker på fort och är du osäker använd bara en betong med Hög hållfasthet så kommer du inte ha några problem med fukt i plattan.

S
bauhaus 179kr säck
dock isolerar och gör plattan samtidigt. ingen cellpllast

Det blir ju ganska många säckar om man ska gjuta en decimetertjock platta på ett par hundra m[SUP][/SUP]2...

Det är ungefär 10-12kvm badrummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.