9 589 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Flytspackla en grund istället för betong
Sida 1 av 2
Hej alla jag har en tvättstuga nere I en källare med oisolerad platta. Så tanken är att bila bort plattan och isolera. Betong har som jag förstår 2-3mån väntetid innan man kan lägga klinker på den?
Hantverkaren föreslog att man skulle kunna flytspackla allt istället för att gjuta med betong.
Går det att göra så? Flytspackla allt isolerat och med golvvärme?.
Hantverkaren föreslog att man skulle kunna flytspackla allt istället för att gjuta med betong.
tack för svaren, ja snabbtorkade betong har jag också hört talas om. Dock är väl den svindyr.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Men troligtvis billigare än flytspackel
flytspackel skall du absolut inte ha som platta.Sven Jonas skrev:Hej alla jag har en tvättstuga nere I en källare med oisolerad platta. Så tanken är att bila bort plattan och isolera. Betong har som jag förstår 2-3mån väntetid innan man kan lägga klinker på den?
eventúellt då eps och sen flytspackel
När ni skriver eps så menar ni cellplastskivor då??
.Sven Jonas skrev:
"EPSCement® kan även läggas på icke formstabila underlag såsom trä och underlag med lös eller delvis lös yta och skall då läggas i flytande konstruktion. EPSCement® kan dessutom även läggas direkt på mark och skall då läggas på en bädd av kapillärbrytande singel eller makadam."
"EPSCement® skall läggas i en minsta totaltjocklek inklusive avjämningsmassa/slipsats om 50 mm. Orsakerna till detta är dels att en viss tjocklek erfordras för att lättbetongen skall vara självbärande, speciellt när den läggs i flytande konstruktion, men också för att massan inte skall torka ut för snabbt, vilket lätt kan ske om massan läggs ut för tunt."
Använd betong kommer bli billigare och bättre.
använder du flyspackel blir inte lika bra samt du måste lägga de i omgångar kommer kosta mycket pengar.
Betongen kan torka ut nedåt så du kommer kunna lägga klinker på fort och är du osäker använd bara en betong med Hög hållfasthet så kommer du inte ha några problem med fukt i plattan.
använder du flyspackel blir inte lika bra samt du måste lägga de i omgångar kommer kosta mycket pengar.
Betongen kan torka ut nedåt så du kommer kunna lägga klinker på fort och är du osäker använd bara en betong med Hög hållfasthet så kommer du inte ha några problem med fukt i plattan.
Det är ungefär 10-12kvm badrummet.