Hej, vårt nya badrum håller precis på att bli klart men jag är lite nojig över installationen av golvbrunnen då det ofta blir fel...
Ser detta rätt ut? Borde man inte kunna se klämringen /tätskiktet? Allt som syns nu är ju bara flytspackel...
Ser detta rätt ut? Borde man inte kunna se klämringen /tätskiktet? Allt som syns nu är ju bara flytspackel...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jättesvårt att se på bilden. På den andra bilden ser man en klämring. Det syns en skruv. Detta fabrikat (troligen JAFO) av brunn har en klämring som skruvas fast. Jag ser en skruv, men det bör finnas skruvar med jämna mellanrum. Man borde se brunnsmanschetten ovanför klämringen, svårt att se på bilden. Lutar åt att där inte finns någon.
På den första bilden ser det ut som vattenlåsinsatsen är spräckt.
På den första bilden ser det ut som vattenlåsinsatsen är spräckt.
På vissa tätskiktssystem skall brunnsmanschetten ligga under duken. Och då kommer man aldrig att kunna se den. Men då bör man istället kunna skymta duken. Men här har man kladdat så mycket med fix så det går inte att se någonting.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Som sagt jag tycker att det ser ut som brunnens plast ovanför den skruvade klämringen, där borde man se tätskiktsfolie eller brunnsmanschett som går ned bakom klämringen. Men det är väldigt svårt att avgöra
Jag skulle rekommendera TS att gå in på Jafos hemsida, ladda ned en monteringsanvsinsning för en dylik brunn, och jämför. Där brukar vara en sprängskiss så att man kan se hur de olika delarna ser ut, och var tätskiktet skall gå att se.
OM nu tätskiktet saknas, så behöver man lite mer fakta innan vi dömer ut det. Om detta ex. är i en källare där man kan ha utifrån inträngande fukt, då skall det inte vara tätskikt.
Jag skulle rekommendera TS att gå in på Jafos hemsida, ladda ned en monteringsanvsinsning för en dylik brunn, och jämför. Där brukar vara en sprängskiss så att man kan se hur de olika delarna ser ut, och var tätskiktet skall gå att se.
OM nu tätskiktet saknas, så behöver man lite mer fakta innan vi dömer ut det. Om detta ex. är i en källare där man kan ha utifrån inträngande fukt, då skall det inte vara tätskikt.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det är svårt att se på bilderna, delvis pga. att det är så kladdigt med fix (troligen fix, inte flytspackel). Det är inte direkt fel, men tyder inte på en högklassig hantverkare. En bra plattsättare kladdar inte så.
Ja särskilt proffsigt ser det inte ut med all fix/spackel överallt...
Det är i ett badrum som ligger ovanpå en krypgrund.
Jag har bett leverantören fixa till det så man ska kunna se om det är rätt gjort.
Så här ser det ut i vår tvättstuga som samma firma gjorde om för ca 4 månader sedan.
Det är i ett badrum som ligger ovanpå en krypgrund.
Jag har bett leverantören fixa till det så man ska kunna se om det är rätt gjort.
Så här ser det ut i vår tvättstuga som samma firma gjorde om för ca 4 månader sedan.
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Man ser ju att det finns någon form av tätskikt som går ned i brunnen. Så det är troligen OK.
Jag (som är amatör) undrar iofs, vad det gulaktiga vi ser runt kvadraten är.
Jag (som är amatör) undrar iofs, vad det gulaktiga vi ser runt kvadraten är.
Lim för manschetten som går ned i brunnen.
Kallas ofta "gucka" på forumet.
Färgen brukar indikera att det är rätt sort, justnu gul känner jag inte igen. Men den ska hänga ihop med tätsiktssystemet som används.
Kallas ofta "gucka" på forumet.
Färgen brukar indikera att det är rätt sort, justnu gul känner jag inte igen. Men den ska hänga ihop med tätsiktssystemet som används.
Nu råkade jag titta på rören som kommer till duschen, ser ut att vara rör i rör men det är svårt att se om det sitter rörmanschetter på rören. Jag kan vara helt fel ute men ni andra som har mer erfarenhet kanske kan se om allt stämmer ?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag tänkte samma sak när jag såg bilden, men kommenterade inte, eftersom jag helt uppenbart hade fel om tätskikt ner i brunnen, där såg jag fel. På bilden ser det inte ut att finnas rörmanschett vid de utstickande rören. Mn det är lite suddigt på bilden, och även om manschetterna oftast sticker ut utanför kaklet (ytterröret med ev. manschett kapas jämnt med kaklet vid installation av blandaren) så behöver de inte göra det.
Detta är en jafobrunn. Ser ut att vara någon form av skada på vattenlåset eller om det är någon skuggning som gör det, ser dessutom ut som att handtaget är sönder. Man ska inte se någon manschett/tätskikt under klämringen. Ej något krav att den ska synas ovanför klämringen. Kan däremot tycka att hantverkaren kladdat lite väl mycket med fix. Be om dokumentation från hantverkaren. Förhoppningsvis har du anlitat en hantverkare ansluten till gvk eller bkr.