Hej,

Vi har renoverat ett badrum och jag tittade precis ner i golvbrunnen, ser då att plattsättaren inte har fyllt ut mellanrummet mellan golvbrunnsramen och underlagt med fix överallt, kan det orsaka problem i framtiden tror ni?

• photo-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fix behövs inte där det inte finns plattor. Däremot ser det ut som brunnsmanchetten sticker ut under klämringen - det skall den INTE göra.

på en jafo med skruvad klämring är det inte lika viktigt som det är på purus med deras spännklämring.

Fast som sagt så ska inte manschetten sticka ut om man har använt skärmall

Tack för era snabba svar. Om jag har förstått rätt är det ok gjort, men inte helt snyggt?

Ja, så kan man säga.

Det låter bra, som tur är tittar jag sällan i golvbrunnen ;)

Tack för hjälpen!

OT kanske men jag funderar när jag ser bilderna ... Proffsen får gärna rätta och förklara för en amatör!

Är det rollat tätskikt eller folie? Det ser ut som folielim eller rollat skikt längs klämringen och kanten på översta bilden. Varför skulle det finnas klet där, framför allt om det är ett foliesystem?

Nu talar jag om LIP System 25 då det är det enda jag använt.

Om det nu är folie, och detta gäller inte bara brunnen ovan - har sett andra exempel på detta med, hur kan man lyckas göra brunnshålet så att en ren brunnsmanchett syns? Visserligen så varierar det med systemen men dom flesta har väl manchetten under folien och folien limmas på manchetten innan man skär ut? Då bör ju inte manchetten synas utan gul folie om det är LIP men i vilket fall som helst borde det vara lite folielim på manchetten eller är ni proffs så "snåla" att ni sparar ur i mitten på brunnen när ni limmar folie över manchetten?

Vet att det var Ardex tät-system som hantverkaren använde, men jag var inte hemma när tätskiktet lades så jag vet ej hur det gjordes.

Ardexen är en av dom som har manchetten över ...

utan att kunna se riktigt så tycker jag ändå att det ser lite konstigt ut...

Man monterar som sagt var manschetten sist (än så länge) men den ska rollas över med gummi iof kan man snåla lite och inte rolla mitten
Sen förstår jag inte hur det kan vara gummi på fixet... fast det kan vara så att man skurit upp hålet efter golvet blivit lagt och att man dragit på lite gummi, som "glidmedel" , på klämringen och då kladdat lite

http://www.flickr.com/photos/48339236@N03/4430134146/in/photostream en enl mig korekt monterad manschett i en Jafo brunn

Jag lämnade inget tomrum under klinkerramen så att tätskiktet syns, blir ju ett ställe där det samlas mycke "äckel" i brunnen. Sen kommer kreativa frun (som klagade på att skiftnyckeln var dålig när hon försökte dra loss en mutter med skjutmåttet) och rensar med vad hon hittat på verktygstavlan med risk för att punktera tätskiktet ...

T
Man ska inte lägga slukristen direkt på tätskiktet då den kan skada tätskiktet utan det ska var fix emellan!

Ungefär så jag menade ... dock inga håligheter under slurklist kanten, fyllt med fix.

Såhär, fast ngt skarpare ...

6686375081_da47d7933f_z.jpg

TeroM skrev:
Ungefär så jag menade ... dock inga håligheter under slurklist kanten, fyllt med fix.

Såhär, fast ngt skarpare ...

[bild]
Väcker en gammal tråd till liv.

är det felaktigt utförande om inte hela utrymmet under ramen är fyllt med fix, utan mer fix i ramens hörn? (Själva ramen är fyrkantig och hålet runt så att säga.

Fangorn skrev:
Väcker en gammal tråd till liv.

är det felaktigt utförande om inte hela utrymmet under ramen är fyllt med fix, utan mer fix i ramens hörn? (Själva ramen är fyrkantig och hålet runt så att säga.
Hela utrymmet under ramen är fyllt under min brunn i alla fall ...
Fyllde upp ordentligt, pressade ner ramen och snyggade till kanten mot brunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.