Badrum
Tokslut: Duschdörrar alla dagar i veckan! kabiner suger att rengöra + de är oftast mycket fula Första bildGoogleträffen ang. duschdörrar och utanpåliggande vattenrör https://www.byggahus.se/forum/badrum/229816-duschdorrar-hur-monterar-man-om-man-har-ror.html
useless: Det ska inte skruvas så mycket på väggarna det enda som kommer att finnas i rummet är utanpåliggande rör, golvbrunn och en duschkabin.
hul: jo jag har själv gjutit över 1000m2 med EPS och den fyller sina syften med som jag ser framför mig vad du ska göra så är den inte ultimat för de ändamålet. de är ju inte så som många verkar tror på detta forumet att ett tunt lager EPS ersätter en grund med isolering och vanlig betong. Du kommer behöver gjuta bra grov konstruktion för att klara likvärdiga värden. kolla
Stefan1972: Det korrekta vore ju att demontera hela paketet och se om det går att slipa av kanterna som det vilar på och då få ner hela paketet men frågan är om det inte är nån miss med hela lutningen totalt sett? Tittar man på kaklingen så tycker jag att det ser konstigt ut och är verkligen den liggande kakelfogen i våg? Är det verkligen så mycket fall som man tror det är?
Corpes: [citat] Det "sladdriga" draperiet kommer jag inte använda då jag ska förankra skivans ytterhörn i taket. Det kommer vara en öppen lösning med takdusch. Och ja, det är kakel på väggarna.
Ludde76: Ja, det kanske är en bra lösning! Men det hade varit kul att höra av någon som jobbar med detta hur de brukar lösa sådana frågeställningar.
Keexet: Omdömena har minst sagt varit varierande så all input i tråden är tacknämlig. Jag blev lite avskräckt efter att ha läst här igår. Inte för att garantier och liknande kundservice inte kommer vara tillräckligt, eftersom jag köper begagnat, utan mer för hållbarheten och livslängden. Hela mitt projekt kommer bli ett budgetprojekt och jag har alternativet att använda det "vanliga"
f91jsw: [citat] Det behövs inte. Som ovan: [citat] Eftersom kök inte är något särskilt klassat utrymme ur fuktsynpunkt bör det alltså vara OK att placera den var som helst om man har vattentätt underlag på golvet och vattenfelsbrytare.
Fangorn: Ja, det ligger fix i alla fyra hörnen så att säga... men knappt något på långsidorna. Jag har inte försökt rycka i den eller liknande. Det är golvbrunn till badkar så inte att man tittar på den så ofta direkt.
anders07: Lägg en regel kapad i rätt höjd istället. När handspacklet brunnit lite tar du bort reglarna runt väggen och spacklar det sista mot väggarna.
Rille99: Nej tyvärr inget på uppregling, men det är byggt innan våtrums skivor och tätskikt. halvvägen är byggd som en vägg. Fäst i golv och innre vägg. Allt var bortlejt förutom att jag rev. [bild] [bild] [bild]
erraw90: Hittade denna annars: http://rebase.se/sv/produkter/10-kapbar-wc-anslutning
joli001: Eftersom det är ett Attefallshus som inte kommer att vara uppvärmt till 20 grader året om. Så kommer jag lägga in en våtrumsmatta både på golv och väggar. Är lite rädd ifall att jag kaklar det skall bli "rörelser" i väggar och golv vid olika temeperatur växlingarna mellan sommar/vinter. Kanske är helt obefogat ? Hur skall man behandla taket i badrummet, det är ett råspont tak.
Stefan N: Nej, det är inga problem att skära loss den.
Tiger79: [citat] Allt? De flesta målar nog om sina rum oftare än så. Några badrum ser nog inte så fräscha ut efter 25 års användning...
Lars48: Jag skulle personligen inte lägga så mycket vikt på kvalitetsintyg. Det enda det visar är att det är utfärdat av ett aukturiserat bolag. Om det är korrekt gjort eller inte vet man inte. Man vet inte ens det är just det företag som har utfärdat intyget som har gjort jobbet eller jobbet var utfört av inhyrda handverkare. Stämma ett företag efter 10-15 år låter väldigt långsökt. Om
senmathal: Precis så tänkte jag också. Ringde och pratade med killen på Colorama så brukar hjälpa mattläggaren. Det enda han kunde tänka sig var att spacklet inte klarade av limmet men han skulle kolla upp det med mattläggaren. Själva använde dom dock alltid våtrumsspackel. Vet dock inte om det uttryckligen står att man måste ha det då man använder kartonggips. /Mats
hempularen: Njaaa. Men du måste titta på gipsskivetillverkarnas konstruktionsanvisningar. I princip så behöver du ha regelavstånd cc30 i väggen om du har enkelgips. Jag tror att det går med cc60 och dubbelgips (men du får kolla). Men även att fästa saker i en våtrumsvägg är lite av en vetenskap. Du får inte ha några hål, ens för toapapperhållaren som går rakt igenom. Ett hås kslal tätas
Ludde76: [citat] Tack för svar Fick tillslut svar från Casco supporten och de sa precis som du gällande ersättningsprodukt. Ang byggmax så verkar det nu helt ha utgått, man får träff vid sökning men går inte att beställa. Men allt löste sig på ett bra sätt, åkte till K-rauta och där hittade jag WetStop Foil Seal. Saldot online stämde alltså inte vilket kan vara bra att veta. Detta
hempularen: Att fylla på med mjukfog kan tom. vara skadligt. Det är som sagt normalt att det rinner vatten bakom kaklet, det tränger in vis fogar när du duschar. Innanför kakelt finns det ett tätskikt som hindrar vattnet fårn att gå vidare in i väggen. Det vatten som kommer innanför plattorna söker sig nedåt, och skall idealiskt sett komma ner under klinkerplattorna på golvet, där tar det sig
Ludde76: Tack kulle! Det får bli de du länkade till men jag tittade först på Sigros hemsida och där fanns det fler modeller. Vilket gjorde mig förvirrad.....
hempularen: Tja, jag menade kanske inte att ta ut en hantverkare för att lämna en faktisk offert, utan man kanske kan ringa till en lämplig firma och få någon sorts shablonuppskattning över telefon. Det borde inte behöva ta mer än ett par minuter att bistå med den informationen. Skulle man verkligen behöva få en riktigt offert i underlaget till försäkringsbolaget, så skulle jag ringa en
Tosse: Är det fuktutsatt? Inte silikonfog, det går inte bra att måla på. I så fall en akryl/latex eller ms-polymer. Annars spackel. Det får nog bra med valfritt spackel som du råkar ha hemma. Kan va ide att bottna hålet med fogmassa så att du har nåt att spckla emot.
Jonatan79: Även om dom satt gips innan kakel så kan det bli gränsfall emd handfat, sätt ben på den eller byt till en kommod under.
senmathal: Man behöver inte gissa. Allt står i GVK och det är nog om tätskikt kan göra mer skada än nytta man ska överväga att vara utan. Så här står det i GVK "Vid tillskjutande fukt underifrån, som till exempel är vanligt i källare och äldre hus, ska man med hjälp av leverantör eller tekniskt sakkunnig utreda om tätskikt ska användas, samt i vilka delar av utrymmet tätskiktet ska
Stefan N: Känsla av att det inte bara är ett galler som är rostigt utan även hela brunnen. Vart det några bilder på den?