Hej.

Högst upp på kaklet finns som ljusbruna fläckar jag inte får bort. Vad kan detta vara?

Sen i duschen finns som svarta fläckar på några fogar. Försvunnit lite efter att jag skrubbat men går inte bort helt. Mögel? Inget besiktningsmannen anmärkte i alla fall...

Hur får man bort dessa?

Har bifogat bilder.
 
  • Kakel med ljusbruna fläckar högst upp och vitaktig beläggning på plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakelvägg med ljusbruna fläckar högst upp och svarta fläckar på fogarna nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Ska nog inte måla gubben på väggen , har du en läcka på yttertaket , den behöver inte vara precis över det stället , kan var en bit ifrån .
Du måste kontrollera vinden , så det inte är en läcka , Hur värms huse , med vatten , var sitter exspantionskärlet ( en rund burk kan sitta på vinden , eller en röd eller blå rund burk i källaren om det finns )
 
Det skulle kunna vara gammalt "genomskinligt" silicone, det blir ofta gult med tiden. Det måste man ta bort mekaniskt med t.ex. rakblad eller plastskrapa. Har det den konsistensen?
 
Det svarta ser ut som mögel. Beror på att det är för fuktigt. Jag tvättade bort mitt med klorinspray och en gammal tandborste och satte sen ett vantilationsgaller i nederkanten på badrumsdörren. Har du dålig ventilation bör du fundera på att installera en paxfläkt.
 
Bild 1 är gammalt lim, fogmassa eller liknande. Bild 2 vanligt svartmögel.
 
L Liteavvarje skrev:
Ska nog inte måla gubben på väggen , har du en läcka på yttertaket , den behöver inte vara precis över det stället , kan var en bit ifrån .
Du måste kontrollera vinden , så det inte är en läcka , Hur värms huse , med vatten , var sitter exspantionskärlet ( en rund burk kan sitta på vinden , eller en röd eller blå rund burk i källaren om det finns )
Taket är i betong och gränsar till övervåningen som yttertaket i sin tur sitter på.
 
Polacoloco Polacoloco skrev:
Det svarta ser ut som mögel. Beror på att det är för fuktigt. Jag tvättade bort mitt med klorinspray och en gammal tandborste och satte sen ett vantilationsgaller i nederkanten på badrumsdörren. Har du dålig ventilation bör du fundera på att installera en paxfläkt.
Problemet är att vi har FTX ventilation i hela huset med ett aggregat som styr allt. Som jag förstått kan aggregatet gå sönder och ventilationen bli obalanserad om jag installerar elektrisk/automatisk badrumsfläkt. I dagsläget är det bara en ventilkåpa som sitter på röret. Är den typen av mögel normalt? Tips på hur jag i mitt fall kan undvika det? Vi kommer byta ventilationsaggregat förhoppningsvis nästa år när vi renoverar köket.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Bild 1 är gammalt lim, fogmassa eller liknande. Bild 2 vanligt svartmögel.
Tips på hur man enklast får bort det? Det går inte att känna det när man drar fingrarna över kaklet.
 
L
M Cameltoe skrev:
Taket är i betong och gränsar till övervåningen som yttertaket i sin tur sitter på.
OK gick kanske för långt i mina funderingar , hade ingen info om övervåningen och betongtaket
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
E Edvuld skrev:
Det skulle kunna vara gammalt "genomskinligt" silicone, det blir ofta gult med tiden. Det måste man ta bort mekaniskt med t.ex. rakblad eller plastskrapa. Har det den konsistensen?
Jag provade men det funkar inte, det känns inte när man rör det.
 
Jag har oxå ftx men fick ändå mögel. Fortfarande efter att jag har satt ventilgaller. Beror väl på att det är svårt att få bort alla mögelsporer. Sen har det ju varit en fuktig sommar. Har du bra tilluft till badrummmet?
 
L
Borsta tvätta med ättika , glöm inte handskar
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Polacoloco Polacoloco skrev:
Jag har oxå ftx men fick ändå mögel. Fortfarande efter att jag har satt ventilgaller. Beror väl på att det är svårt att få bort alla mögelsporer. Sen har det ju varit en fuktig sommar. Har du bra tilluft till badrummmet?
Har ingen tilluft mer än det som kommer genom dörren. Som i övrigt är tight med knappt några luftspringor
 
Billiga galler från biltema. Ett från varje sida. Bara att mäta ut exakt på båda sidorna och sen fram med multiverktyget. Aaaaningen mindre hål än vad gallret är så att det bara är att snäppa dit det. Och så få lämna dörren öppen en stund efter bad och dusch :)
Ventilationsgaller monterade på en vit innerdörr för bättre luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Får
Polacoloco Polacoloco skrev:
Billiga galler från biltema. Ett från varje sida. Bara att mäta ut exakt på båda sidorna och sen fram med multiverktyget. Aaaaningen mindre hål än vad gallret är så att det bara är att snäppa dit det. Och så få lämna dörren öppen en stund efter bad och dusch :)
[bild]
Får bli nått sånt ja!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.