Hej.
Högst upp på kaklet finns som ljusbruna fläckar jag inte får bort. Vad kan detta vara?
Sen i duschen finns som svarta fläckar på några fogar. Försvunnit lite efter att jag skrubbat men går inte bort helt. Mögel? Inget besiktningsmannen anmärkte i alla fall...
Hur får man bort dessa?
Har bifogat bilder.
Högst upp på kaklet finns som ljusbruna fläckar jag inte får bort. Vad kan detta vara?
Sen i duschen finns som svarta fläckar på några fogar. Försvunnit lite efter att jag skrubbat men går inte bort helt. Mögel? Inget besiktningsmannen anmärkte i alla fall...
Hur får man bort dessa?
Har bifogat bilder.
Ska nog inte måla gubben på väggen , har du en läcka på yttertaket , den behöver inte vara precis över det stället , kan var en bit ifrån .
Du måste kontrollera vinden , så det inte är en läcka , Hur värms huse , med vatten , var sitter exspantionskärlet ( en rund burk kan sitta på vinden , eller en röd eller blå rund burk i källaren om det finns )
Du måste kontrollera vinden , så det inte är en läcka , Hur värms huse , med vatten , var sitter exspantionskärlet ( en rund burk kan sitta på vinden , eller en röd eller blå rund burk i källaren om det finns )
Det svarta ser ut som mögel. Beror på att det är för fuktigt. Jag tvättade bort mitt med klorinspray och en gammal tandborste och satte sen ett vantilationsgaller i nederkanten på badrumsdörren. Har du dålig ventilation bör du fundera på att installera en paxfläkt.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Bild 1 är gammalt lim, fogmassa eller liknande. Bild 2 vanligt svartmögel.
Taket är i betong och gränsar till övervåningen som yttertaket i sin tur sitter på.L Liteavvarje skrev:Ska nog inte måla gubben på väggen , har du en läcka på yttertaket , den behöver inte vara precis över det stället , kan var en bit ifrån .
Du måste kontrollera vinden , så det inte är en läcka , Hur värms huse , med vatten , var sitter exspantionskärlet ( en rund burk kan sitta på vinden , eller en röd eller blå rund burk i källaren om det finns )
Problemet är att vi har FTX ventilation i hela huset med ett aggregat som styr allt. Som jag förstått kan aggregatet gå sönder och ventilationen bli obalanserad om jag installerar elektrisk/automatisk badrumsfläkt. I dagsläget är det bara en ventilkåpa som sitter på röret. Är den typen av mögel normalt? Tips på hur jag i mitt fall kan undvika det? Vi kommer byta ventilationsaggregat förhoppningsvis nästa år när vi renoverar köket.Polacoloco skrev:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Jag har oxå ftx men fick ändå mögel. Fortfarande efter att jag har satt ventilgaller. Beror väl på att det är svårt att få bort alla mögelsporer. Sen har det ju varit en fuktig sommar. Har du bra tilluft till badrummmet?
Har ingen tilluft mer än det som kommer genom dörren. Som i övrigt är tight med knappt några luftspringorPolacoloco skrev:
Billiga galler från biltema. Ett från varje sida. Bara att mäta ut exakt på båda sidorna och sen fram med multiverktyget. Aaaaningen mindre hål än vad gallret är så att det bara är att snäppa dit det. Och så få lämna dörren öppen en stund efter bad och dusch 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får
Får bli nått sånt ja!Polacoloco skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

