Byggahus.se

Vattenanslutning toalett?

1. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    På vilken höjd från golv och vilket avstånd från centrum toalett ska det inkommande vattnet komma, finns det någon branschstandard?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har ingen ingen betydelse bara att det inte kommer upp från golvet , beror även på hur rören är dragna , dom ska ju sitta i våg med alla andra rör , men om du slutar ca 15 cm från anslutningen , så finns det slangar med fläta ( tryckslang ) att köpa allt från
    20 cm till 100 cm , med 15mm koppling på ( lekande mutter , passar på toan ) lättast att koppla ihop , ( svårt med rören direkt på )

3. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 486 inlägg

Krilleman

Plumber
    Och det är därför det finns ett verktyg som kallas bocknyckel! :p

Slang är inte att rekommendera. Men ska man trots allt montera en slang så är det viktigt att den ät typgodkänd för fast installation!

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bockverktyget passar på mm , och är inget för en amatör som troligtvis TS är med den frågeställningen , så därför svaret , en riktig röris fixar så det passar direkt

5. B
    Husägare · Göteborg · 1 327 inlägg

bossespecial

Husägare
    Så svaret är alltså nej, det finns ingen "branschstandard"? Jag har nämligen gjort några avancerade och slimmade avväxlingar av min övervåning och vattnet till just toaletten hamnar alldeles för nära en känslig knutpunkt. Därför ska jag förstärka ett område och förbereda en låda så att rörisen bara kan trä in sina rör, därav frågan. Litar dessvärre inte på en "riktig röris" när han kör på med sina verktyg för att få framrören i detta fallet ;)

6. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 486 inlägg

Krilleman

Plumber
    En bocknyckel är ett riktigt bra verktyg som man ska ha själv om man drar rör.

Många privatpersoner här har köpt dessa med riktigt bra resultat!

Väl investerade pengar!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.