Badrum
ByggarnMalmo: Stort tack för alla inputs! Det blir puts, klinkers med tätskikt och duschkabin.
hul: gör de enkelt för dig. skippa våtrumsgipsen helt använd vanlig gips funkar mycket bättre ur flera avseenden, och ja de är godkänt. använd verkligen inte 15 mm konstruktons plyfa bara onödigt dyrt och svårarbetat ta vanlig 12 mm osb om du vill ha träfiberskiva i väggen. behövs dock inte inget krav räcker med kortlingar. Dock tänk på plasten i ytterväggen, ett alternativt för att
KnockOnWood: Skaffa dig en sådan här: [bild] http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/badrumsinredning/duschhornor/duschhorna-435032?gclid=CjwKEAiA0fnFBRC6g8rgmICvrw0SJADx1_zAYlby8Nyi_JAF9Xd-w2nClDC3Hz1Yb1EdeaVbua4WTxoCb8_w_wcB Mycket trevligt att kunna fälla in dörrarna efter användning, ger mer rymdkänsla åt rummet. Finns ju även med raka dörrar, om man är fyrkantigt lagd :)
hempularen: Allt beror på vad det är för material i väggarna. Min gissning är att du har en vägg av ngt. lättbetongsliknande material, exakt typ beror på ålder. Och sedan finns det ett relativt tjockt lager av "dålig" puts som inget fäster i. Då har den nuvarande pluggen börjat att släppa där den sitter inne i putsen. Puts runt den pulvriseras. Det kan man ibland åtgärda genom att borra
hempularen: Måste är ett relativt begrepp. Enligt reglerna så skall de dras om. Men reglerna är inte lag. Det finns ett förfarande med avvikelserapport. Rörfirman kan i samråd med dig som kund välja att göra avsteg från reglerna, och då skriver de en avvikelse. Skulle du sedan få en vattenskada som kan härledas till att den beror på avvikelsen, så kan försäkringsbolaget strula, och antingen
Thomas_Blekinge: Jag har ett liknande projekt. Köpte kakel, klinker och fog själv för 9000. Inga billigmärken. Intellivent kostade mig själv typ 1600 kr. De andra saker har jag ingen jämförelse. Men kolla i nätbutiker. Tänk även på att VVS och El kommer att lägga på 100-500% på material. För varje uttag du köper av elektrikern betalar du honom kostnaderna samt två drinkar i Phuket.
fremax: Skära med kniv o bryta, hårt lim= plåtbit som stöd och en fein. Med vänlig hälsning, fremax
SkogsLasse: Tack för svaren. Den sitter på toan mina söner använder och där vill jag inte ha full fräs på ett kvartsvarv, i så fall blir det jämt full fräs. :D
Thomas_Blekinge: [citat] Självklart. Stolen with pride. Jag har inga problem att erkänna att mina lösningar fanns innan i motsats till andra som "rita hus själva".
Blund: lönekostnaden var fel formulerat,, kostnaden för en anställd menar jag. För att det finns utöver lön väldigt mycket maskiner och verktg som hela tiden ska löpande underhållas och bilar som ska försäkras och kontor m.m
Tosse: Har du fått ned vattenlåset ordentligt? Det sitter en plastbit som gör att det måste vara vridet åt rätt håll. Annars kan det hjälpa att ha diskmedel eller tvål på o-ringen för att få den att glida ned lite bättre
Kickan123: [citat] Tack för alla råd!!! Visst är ballofixen gammal. Bättre med en ny koppling. Fast i morse gick det upp ett ljus. Försökte först skruva på kopplingen som följde med toan. Den satt redan på löst och jag tyckte jag var hyfsat ömsint. En bit upp gängade den fel. Nu såg jag att packningen högst upp var försedd med en liten nätkorg. Den var vänd med korgen uppåt så när jag
Anna_H: Om det är slangar under badkarskanten och kranen inte sitter fast på väggen funkar det ju. Annars måste du skruva loss kranarna om du vill dra ut badkaret för att städa under det.
Stefan N: Badrummet är ju 20 år gammalt, saker händer. Det är ju bara foga i väntan på renovering.
KalleKe: Vi har det så hemma och det är värdelöst,när förra ägaren renoverade installerade han kommoden direkt mot badkaret och nu har det ju samlats hur mycket skräp som helst under som inte går att rengöra :( Min rekommendation är gör inte så.
Holmspel: Hittar du ingen så kan du kolla med Hornbach eller Rinkaby Rör om dom har koll på några seriösa firmor. Dom lär nog inte rekommendera företagen som inte betalar sina fakturor eller är krångliga på annat sätt.
hempularen: Jo latex måste målas, annars gulnar den och blir spröd och spricker, men det finns andra liknande massor som inte behöver målas. Om det är såpass många armaturer att det blir besvärligt rent ekonomiskt att byta ut dem, så är det troligen billigare att fixa till taket. Fyll med lämplig massa eller gips, och måla.
Krilleman: Kan du så förankrar du självklart fixturen i överkant om du har möjlighet till detta. Rebase har ett tillbehör för ändamålet, men det kan du själv ordna med grövre hålband! http://rebase.se/sv/produkter/106-forstarkningsvinkel-for-wc-fixturer
f91jsw: Poängen med Glabete är dels att det hugger fast direkt så man slipper problemet med fixera medan det härdar, och dels att det (påstås) vara lätt att montera ner. Enligt instruktionerna ska räcka att ta en polygrip och vrida. Detta förutsätter nog då att man punktlimmar fästpunkterna.
Jofre33: Tack! Jag har tittat på duschkar men tänker att mycket vatten ändå hamnar utanför. Men absolut, det är en lösning. Ska se om jag hittar ett bra duschkar någonstans.
Lillaria: Ja, jag tror inte det är hantverkarnas fel för de har gjort ett jättebra jobb. Men jag vill ha på fötterna för reklamationen. Rören har inte förändrats på annat sätt än att de sitter en adapter för cc16 till cc15 på blandaren. Angående värmespiken så var det inget som fanns från början utan har kommit efteråt. Kan det vara någon packning som redan fallerat? Hittar inte heller
Alexander Moser: Macro har en i guld men jag kan tycka att den ser lite plastig ut, i alla fall slangen, dock går den kanske att byta ut.. http://www.macro.se/sortiment/blandare/duschblandare/croma-familjedusch Vi beställde mässingblandare och duschset från Tapwell, vi tyckte att vi kunde duscha utan takdusch och spara in 10.000 istället.
Anna_H: Om det är en duschkabin så bör det gå att ta loss slangen mellan kabinens utlopp och badrummets avlopp och göra rent. Sitter troligen en rejäl hårtuss där.
shomakie: Ser ut som purus brunnar där man knäpper bort vattenlåset för att rengöra det. Det ska sitta upponer under delen du monterat loss.
Jonatan79: Ok, det låter som att ni har underdimensionerad ventilation i huset med andra ord :( Du bör läsa på olika lösningar så ni får bättre flöde och hoppas ni kan få in en fläkt med konstant drift på wc.
Othahaiti: Ett tag trodde jag att ngt av barnen hade skrivit in här. För när vi gjorde om badrummet för 12 år sedan så blev det mer eller mindre som du beskriver. Vi har också den typen av dörrar. Fallet blev inte direkt optimalt. Vi har provat mycket: skraplister, påklistrade plastlister ch en silikonsträng under dörren. Det sistnämnda är det enda som fått vara kvar. Jag tror tyvärr inte att