Byggahus.se

Hur ska en nisch i ett badrum fogas?

1. A
    Medlem · Skåne · 486 inlägg
    Vi lät renovera vårt badrum för ca 1,5 år sedan. Firman byggde åt oss en nisch i duschutrymmet. Först blev det ingen lutning på bottenplattan så vatten stannade kvar. Dom gjorde om det när vi påpekade och det blev bättre men inte helt bra, vi får skrapa efter dusch. Det har blivit mögelpåväxt på mjukfogen och idag tänkte jag foga om. När jag skrapar bort så finns det ingen hård fog mellan bottenplattan och väggplattorna inne i nischen.

1. Är det ok utan hårdfog där? Har det någon betydelse?
    2. Innan jag lägger på ny mjukfog, någon idé att tvätta med något anti-mögel-medel? I så fall något på förslag på vad?

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Hård eller mjukfog har väl ingen större betydelse. Hårdfogen är ju mer motstångskraftig mot mögel.
    Det är väl alltid idé att torka av med ex. Klorin före montering av ny fog. Är det siliconbaserad massa kan du behöva särskilt borttagningmedel (ex. Casco Silistrip).
    Man kan väl kanske misstänka att underlaget fortfarande lutar och det då står fukt under kaklet konstant, vilket ger problemen du beskriver.

3. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 482 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Om man nu inte lyckas förklara nackdelarna med nischer i duschutrymmet för kunderna så ser jag till att lägga lite mer tid när plattorna skärs till så man inte behöver silikon utan kör med hårdfog istället bara.

Båda fogtyperna är rent estetiska bara och har inget med tätskiktet och göra.

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Skåne · 486 inlägg
    Tack för svar. Har fogat om nu med mjukfog. Ja, skulle inte välja nisch igen i duschutrymmet efter denna erfarenhet. Firman berättade dock inget om eventuella problem när vi beställde jobbet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.