P
politby: Matt och blank mosaik [bild]
30 svar · 45,2k läst
·
S
Starship: [citat] Hej HasseTeknik, tack.
7 svar · 3,8k läst
·
A
Amanda Cartagena: tack för alla svar. har tänk och eftersom jag redan köpt skivorna och har dom på plats så kommer jag nog att spackla över hela taket det är ändå bara 5 m2 så det blir mycket jobb men inte så mycket att man inte kan göra på några dagar...men till nästa pojekt så kommer jag definitiv att välja en annan skiva...
9 svar · 3,1k läst
V
Vesslan666: Oki bara önska lycka till och hoppas du blir den lilla del som klarar sig utan skador. Att tillägga är väl oxå att ett våtrum med tätskikt är tätare mot ångfas än troligtvis dina övriga golv. Vilket medför ännu högre fuktighet. Sen lär du bygga våtrummet tätt till skillnad mot ditt övriga hus. Så om det finns cirkulation på något sätt som du beskriver så tar luften den
44 svar · 11,9k läst
·
A
A-Man_08: Jag hade försökt dra ut den ena pluggen först antingen med en tång eller en skruv några varv som man sedan drar i.
5 svar · 5,1k läst
·
ByggaNytt
ByggaNytt: Här finns en del tips med Ardex 7+8: https://www.byggahus.se/forum/badrum/265903-monteringstips-ardex-7-8-med-tricom.html?showAll
3 svar · 3,6k läst
L
least: Nej, det kommer jag inte att göra. Men det är en skillnad mellan lösöre och fastigheter. Men jag kan nämna att det inte finns en undersökningsplikt i köplagen, och detta gör att det blir svårt att hävda "dolda fel" vid köp av en bostadsrätt om köparen inte gör en undersökning. Ett dolt fel är inte att anse dolt om en undersökning hade avslöjat felet.
22 svar · 2,4k läst
H
Hajken24: Är det ett etablerat företag som utför renoveringen? Tycker det ser amatörmässigt ut. Varför inte använda en kakellist? Ser ut som att du valt billigaste offerten?
60 svar · 34,3k läst
·
R
Robert N: Hej! Har precis genomgått en emotionellt dränerade renovering där vi byggt ett helt nytt badrum samt rivit och slagit upp nya innerväggar för ne lägenhet i centrala Stockholm Jag håller för närvarande inne på slutbetalning då samtliga vägga buktar och lutar. Kaklingen är vågig i de existerande väggarna där de fräst in el har de gått för grunt så bruk och spackel som lagts på
0 svar · 1,1k läst
S
senmathal: Det låter betryggande och verkar stämma med hur det känns nu då det gått precis två dygn. Jag ska vänta ett tag till med att ta bort mattbiten jag pallade upp med. Tack för era råd. /Mats
11 svar · 2,5k läst
·
Husplaner
Husplaner: Hej Tiger, Hur många LED spottar är sammankopplade hos dig? Mvh Lajla
11 svar · 8,5k läst
K
kebab: https://www.byggahus.se/forum/golv/294101-avstand-mellan-golvvarme-och-tatskikt-i-badrum.html
10 svar · 22,2k läst
K
kebab: Det blev dolda rör-i-rör. Ett fördelarskåp. Och vvberedare i samma rum (alltså där golvbrunnen finns)
15 svar · 11,4k läst
·
F
Fredrik_1976: Hej! Vi håller på och ska köpa en bubbelbadkar till vårt nya badrum. Storlek 140 till 150 cm Vi söker efter en med bra bad-djup samt som är så tystgående som möjligt med bra funktioner. Tacksamt för tips på bubbelkar. Vi har funderat lite på Noro. Budgeten är c:a 20.000 kr
0 svar · 922 läst
R
Rolle85: Mattan måste rivas upp och sen måste man eventuellt flytspackla golvet för att få det alldeles jämt, i samma veva måste man även byta brunnen.
4 svar · 1,3k läst
P
Peter 123: http://www.fmmattsson.se/vara-produkter/tvattstallsblandare/siljan/siljan-med-handdusch/siljan-med-sjalvstangande-handdusch/
8 svar · 2,5k läst
B
begren: Det känns lite som att de har blivit dyrare att välja våtrums matta istället för kakel. Hade för mig att våtrums matta var dubbel så billigt som kakel.. Antar att de som kostar är vvs och utrivning ........Man ska juh trots bara göra några nummer i rummet inte bo där på heltid....:x
10 svar · 21,1k läst
K
Krypstocken: Hej Bjälklaget sitter fast i väggen och vilar på en bärande vägg mitt i huset ca 7,5mtotal spännvidd, den bärande väggen är ca 40 från väggen i badrumet( kan skymtas på bilden) som alltså belastar en regel med ca 3,5m spännvidd. Original bjälklaget är skarvat på mitten över väggen. Jag inser att det är ett gränsfall, har nog läst varje sida på "träguiden" men i praktiken
2 svar · 4,1k läst
·
F
Frantz3n: [citat] Tack för svar! Men man ser inte fogen alls. Det är metall runtom. Jag tänker mer att fogen släpper?
2 svar · 2,2k läst
P
Persson000: Hej om man sänker brunn så tycker jag att man kanske skulle sänkt golvet med? Eller det är bara för att få dom 4- 5 mm just vid brunn. Dörren är ca 1.2 m ifrån brunn men det går med råge och ha 2 cm fall till brunn om man vill.
2 svar · 1,3k läst
S
senmathal: Jag hade inga farhågor mer än att mattläggaren skulle upptäcka det lilla bakfallet och inte vilja lägga in mattan. Som jag skrev skulle vattnet hitta ner till brunnen ändå. Nu är mattan på plats och mattläggaren kollade inte fallet alls. Anledningen är förmodligen att hans kollega varit här och kollat in rummet innan med vattenpass i handen. Man var tvungen att använda ett kort
3 svar · 1,4k läst
T
torparnorpan: Viktigaste är väl att du klarar kraven på tätskikt. Det brukar kunna ställa till det lite om man skall försöka renovera bara vissa delar av ett rum...... Vad är det för material i golvet ( trä/betong) Hur ser resten av rummet ut, var går rören ( in / utvändigt) osv.....
1 svar · 1,3k läst
·
H
hempularen: Det låter som ett bra pris. Vill minnas att jag handlade för 7 000 till vårt badrumsbygge (12 kvm) för 9 år sedan. Billig nätbutik. En sak du bör kolla för att undvika tråkiga överaskningar är om flytspackel är med. Det är ju inte en del av det faktiska tätskiktet, men en avsevärd kostnad. Jag gissar att det inte ingår i kalkylen nu.
2 svar · 1,3k läst
T
Tompsa: Golvet ska flytas och det ska läggas golvvärme (el) och klinkers..
9 svar · 10,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja jösses! Så här borde vi ha det: [bild] (Från http://gitta-vardagsfunderingar.blogspot.se/2012/03/kommod.html )
13 svar · 4,1k läst
·
HandySmurf
HandySmurf: Kan du inte prima på betongen och flyta direkt ovanpå? Man får ej ha organiskt material som spånskivor på betong. Glöm ej att täta mellan golvspånet och betongplattan bara så att inte flytet rinner iväg någonstans.
1 svar · 780 läst
H
hul: [citat] motivera gärna vad som är dåligt så jag får en chans att bemöta kritiken samt vart de står att de är emot bransch reglerna? tex ska du egentligen inte använda obs eller plyfa de får man inte använda som kortlingsmaterial utan de ska vara fäst i träregel (VVS - sen har andra yrkesgrupper andra krav) vem skulle ge dig bakslag?, besiktningsman kan inte göra de det är ju
27 svar · 5,5k läst
BirgitS
BirgitS: Det är om man behöver uppfylla tillgänglighetskraven, men annars verkar de flesta (enligt andra trådar) tycka att 40 cm från centrum av toaletten till vägg eller annat räcker till för att man ska komma åt att städa och det inte ska kännas inklämt när man sitter.
3 svar · 4,0k läst
B
bomm: Följ instruktionen till excenterstosen. Men ja det brukar vara jämns med. Enda gången det kan vara bekymmer att såga jäms med golvet är ifall det är en 90grader böj på röret direkt under golvet så att stosen ej går i hela vägen. Vinkelslip går bra. Dock dammar det som s*tan när man kapar gjutjärn. Så se till att stänga för ordentligt och ta ut allt löst från rummet och täck
3 svar · 2,1k läst
·
B
Boan: Mina föräldrar har plastmatta med golvvärme på övervåning, dvs uppvärmt under.. helt bortkastat... de kör den aldrig. har ett element och en vattenburen handukstork som värmer rummet. Hos oss är det krypgrund under, 22cm bjälklag, plastmatta och ingen golvvärme. Inget behov där heller, värmer upp rummet med endast vattenburen handukstork. så, Golvvärme känns inte alls motiverat
50 svar · 30,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.